Publicerad: 2014/11/13
Nyhet - Roygalan

Roygalan 2014 – här är årets vinnare!

I går arrangerades Roygalan på Chinateatern med efterfest på Berns i Stockholm. Här är hela årets vinnarlista.

Folkets Pris (årets bästa reklamfilm enligt svenska folket)
Esteban – “Ulfs Bff” för ICA

Bästa reklamfilm
Folke Film – “Epic Split” för Volvo Truks

Juryns motivering: Spektakulärt, relevant och perfekt genomfört in i minsta detalj. Närmare den perfekta reklamfilmen kan man knappast komma.

Bästa Reklamfilmsregissör
Andreas Nilsson – “Tornado” för Telenor, “Bartender” för Schweppes, “Epic Split” för Volvo Trucks

Juryns motivering: Med ett befriande självförtroende och ett fantastiskt hantverk tillför han ofta en närmast episk dimension. Det är stort det han gör. Det är vackert. Det är modernt.

Bästa Reklamfilmsfotograf
Linus Sandgren – “Made by Sweden feat. Robyn” för VOLVO

Juryns motivering: Med stor självsäkerhet och närvaro tas vi med på en nästan poetisk resa. Ett fantastiskt hantverk av en av våra största talanger.

Bästa Animation
Milford Film & Animation – Ronaldo “free kick” för Nike

Juryns motivering: Att se dessa fantastiska animationer med en nära verkligheten upplevelse gör oss matta av beundran.

Bästa Visuella effekt
Swiss – “Epic Split” för Volvo Trucks

Juryns motivering: Visuella effekter kan vara synliga och osynliga, ett mästerverk, oemotståndlig, men vad är det som vi inte ser?

Bästa Interaktiva Reklamfilm
STOPP/FAMILY – “Apolosophy – Blowing in the wind” för Apoteket Hjärtat

Juryns motivering: Ingenting är sig likt. En film är inte bara en film nuförtiden. Den kan vara en affisch också. Årets jury kunde omöjligt värja sig mot den geniala enkelheten i den här idén. Rakt in i hjärtat via håret.

Årets Royalty
Jessica Bjurström

Juryns motivering: Årets Royalty går i år till en företrädare för branschen som också är en föregångare. För sin tydlighet, sina insatser och sitt osvikliga engagemang i en av branschens just nu viktigaste frågor går Årets Royalty till Jessica Bjurström.

Roy Junior
“Är jag ful” – framtagen av: Izabel Östman Ellison, Isak Edvinsson, Sara Rosenquist, Evelina Rönnung, Alflid Banzola och Fred Östman Ellison. Skola: Berghs School of Communication

Juryns motivering: Med en stark idé har årets vinnare lyckats göra en film som berör oss med äkta närvaro och som visar oss vad som händer när Bris inte räcker till. Vinnare av årets Roy JR är “Är jag ful?”

Samtliga vinnare och filmer presenteras och finns tillgängliga på roygalan.se samt på royjr.se och folketspris.se


Nyhet - Kristallen

Kristallen 2019 - Grattis till alla vinnare!

Kristallen som prisar svensk tv-produktion gick av stapel den 30 augusti på Cirkus i Stockholm. Priset är instiftat för att stimulera till produktion av tv-program med hög innehållsmässig, konstnärlig och teknisk ...

Nyhet - Utbildning

Ny medlemsutbildning om att motverka kränkande beteenden

Film&TV-Producenterna arrangerar tillsammans med Almega/Medieföretagen en heldagsutbildning som syftar till att öka kompetensen bland aktiva producenter kring arbetsmiljöfrågor, med fokus på mellanmänskliga...

Nyhet - Filmpolitik

Film- och TV-industrin starkt kritisk till höstbudgeten: ”Sverige missar jobb och värdefull exponering”

Efter regeringens presentation av höstbudgeten står det klart att Sverige fortfarande står utan så kallade produktionsincitament för at...

Nyhet - Folk på väg

Madelene Hansson blir ny vd för Meter Television AB

Endemol Shine Nordics meddelar att Madelene Hansson kommer att ta över som vd för Meter Television från den 1 oktober 2019. Meters vd ...

Nyhet - Roygalan

Här är juryn som ska utse Sveriges bästa reklamfilmer 2019

Roygalan som premierar Sveriges bästa reklamfilmer är i full gång med förberedelserna inför årets gala som äger rum på Cirkus den 24...

Läs fler nyheter