Publicerad: 2014/11/13
Nyhet - Roygalan

Roygalan 2014 – här är årets vinnare!

I går arrangerades Roygalan på Chinateatern med efterfest på Berns i Stockholm. Här är hela årets vinnarlista.

Folkets Pris (årets bästa reklamfilm enligt svenska folket)
Esteban – “Ulfs Bff” för ICA

Bästa reklamfilm
Folke Film – “Epic Split” för Volvo Truks

Juryns motivering: Spektakulärt, relevant och perfekt genomfört in i minsta detalj. Närmare den perfekta reklamfilmen kan man knappast komma.

Bästa Reklamfilmsregissör
Andreas Nilsson – “Tornado” för Telenor, “Bartender” för Schweppes, “Epic Split” för Volvo Trucks

Juryns motivering: Med ett befriande självförtroende och ett fantastiskt hantverk tillför han ofta en närmast episk dimension. Det är stort det han gör. Det är vackert. Det är modernt.

Bästa Reklamfilmsfotograf
Linus Sandgren – “Made by Sweden feat. Robyn” för VOLVO

Juryns motivering: Med stor självsäkerhet och närvaro tas vi med på en nästan poetisk resa. Ett fantastiskt hantverk av en av våra största talanger.

Bästa Animation
Milford Film & Animation – Ronaldo “free kick” för Nike

Juryns motivering: Att se dessa fantastiska animationer med en nära verkligheten upplevelse gör oss matta av beundran.

Bästa Visuella effekt
Swiss – “Epic Split” för Volvo Trucks

Juryns motivering: Visuella effekter kan vara synliga och osynliga, ett mästerverk, oemotståndlig, men vad är det som vi inte ser?

Bästa Interaktiva Reklamfilm
STOPP/FAMILY – “Apolosophy – Blowing in the wind” för Apoteket Hjärtat

Juryns motivering: Ingenting är sig likt. En film är inte bara en film nuförtiden. Den kan vara en affisch också. Årets jury kunde omöjligt värja sig mot den geniala enkelheten i den här idén. Rakt in i hjärtat via håret.

Årets Royalty
Jessica Bjurström

Juryns motivering: Årets Royalty går i år till en företrädare för branschen som också är en föregångare. För sin tydlighet, sina insatser och sitt osvikliga engagemang i en av branschens just nu viktigaste frågor går Årets Royalty till Jessica Bjurström.

Roy Junior
“Är jag ful” – framtagen av: Izabel Östman Ellison, Isak Edvinsson, Sara Rosenquist, Evelina Rönnung, Alflid Banzola och Fred Östman Ellison. Skola: Berghs School of Communication

Juryns motivering: Med en stark idé har årets vinnare lyckats göra en film som berör oss med äkta närvaro och som visar oss vad som händer när Bris inte räcker till. Vinnare av årets Roy JR är “Är jag ful?”

Samtliga vinnare och filmer presenteras och finns tillgängliga på roygalan.se samt på royjr.se och folketspris.se


Nyhet - Ekologisk hållbarhet

Film&TV-Producenterna inleder samarbete med Green Producers Club

Film&TV-Producenterna har idag ingått ett samarbetsavtal med Green Producers Club (GPC). Samarbetet ger Film&TV-Producenternas medlemmar 30% rabatt på klimatverktyget Green Producers Tool, samt stöd och till...

Nyhet - Årsstämma

Ny styrelse i Film&TV-Producenterna

I onsdags höll Film&TV-Producenterna sin årsstämma på Sjöfartshuset i Stockholm. Vid stämman valdes bland annat nya styrelser. Som ordinarie ledamöter till styrelse och sektionsstyrelser valdes: Styrels...

Nyhet - Remissvar

Remissvar om ny upphovsrättsutredning

Regeringen har gjort en översyn av upphovsrättslagens bestämmelser om inskränkningar i upphovsrätten. Film&TV-Producenterna har var...

Nyhet - Audiovisuell politik

Högt tempo och högprofilerat på Film&TV-Producenternas politiska seminarium

Hur skapas bästa möjliga förutsättningar för produktion av svensk film och tv på en marknad i snabb förändring? Hur ska Sveriges aud...

Nyhet - Ekologisk hållbarhet

Filmat samtal: Inspirationsdag för hållbar film- och tv-produktion

I förra veckan bjöd branschrådet för ekologisk hållbarhet in till en inspirationsdag om hållbara lösningar inom film- och tv-produkti...

Läs fler nyheter