På onsdag arrangerar Film&TV-Producenterna Roygalan för tolfte året i rad. Galan belönar Sveriges bästa reklamfilmer i nio kategorier som bland annat bästa film, bästa fotograf och bästa regissör.
För att försöka göra något åt den skeva könsfördelningen inom regissörsyrket, handlar hela årets gala och all kommunikation runt den om initiativet “1 av 3”.
Kampanjen går ut på att få kreatörer, byråproducenter och marknadschefer att inse vikten av att låta alla regissörer oavsett kön ge sin syn på manus och idéer för att bjuda till en ökad mångfald i berättandet.
-Vi har gjort film och annonser samt låter hela galan handla om det här initiativet. Med en enkel och logisk rekommendation i pitchförfarandet ger vi reklambyråerna verktyget till att tänka annorlunda och framförallt ge kvinnor chansen. Vi har jobbat i över fyra år med den här frågan och är nu först i världen med de nya rekommendationerna. Reklam är en del av berättelsen om vår samtid och med ett balanserat perspektiv skapar vi bilder om hur det faktiskt ser ut, säger Henrik Eriksson, Ordförande Reklamfilmssektionen, Film&TV-Producenterna.
Se filmen HÄR