Indios filmer för Sveriges Radio och Kent tog hem topplaceringarna när Roygalan ikväll belönade ”kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion”. Roygalan, som arrangeras av Film&TV-Producenterna, hölls i år för fjortonde gången traditionsenligt på Chinateatern i Stockholm.
I de tio kategorierna korades följande vinnare:
Bästa reklamfilm
Guld:
Indio – ”Avgörande Ögonblick” för Sveriges Radio
Juryns motivering: ”För sin ton och känsla. För alla små detaljer som samverkar till ett komplett helhetsresultat; bilderna, de visuella effekterna, castingen, ljud och musik. Den här filmen har lyckats sätta bilder till det som vanligtvis bara är ljud. Juryn var helt enig, detta är den bästa reklamfilmen.”
Silver:
B-Reel Films – ”Bröder” för Systembolaget
Callboy – ”Close the Loop” för H&M
B-Reel Films – ”Kampen” för SVT Drama
Folkets pris – framröstat av svenska folket
Indio – ”Då Som Nu För Alltid” för Kent
Bästa reklamfilmsregissör
Philippe Tempelman – ”Avgörande Ögonblick” för Sveriges Radio, ”Inner Voice” för A-Z och ”World Recycle Week feat. M.I.A.” för H&M
Juryns motivering: ”Regissören visar genom sina tre bidrag en mångsidighet och en stark egen röst.
Genom regissörens totala engagemang för sin uppgift ser juryn ett genomgående högklassigt hantverk. Det är perfektion i detaljerna, ett nyskapande i berättandet och reklamfilmer utan stereotyper eller daterade könsroller – en yrkesperson som med extrem närvaro verkar i nuet.”
Bästa reklamfilmsfotograf
Mattias Montero – ”Då Som Nu För Alltid” för Kent
Juryns motivering: ”En fotograf i världsklass som tar med oss på en resa från start till mål. Råheten och enkelheten i fotot är mästerligt ackompanjerat till upptakten i musiken. Ett utomordentligt hantverk som griper tag i tittaren och ingen lämnas oberörd.”
Bästa reklamfilmsklippare
Johan Söderberg – ”Balmain” för H&M
Juryns motivering: ”För sin oerhörda talang att kunna arbeta i detta tempo med så många klipp och ändå lyckas behålla ett fokus och ett flöde genom hela filmen. Ytterst få klippare klarar av att fullständigt trollbinda betraktaren på detta sätt. Det här är en klippare av absolut världsklass.”
Bästa musik i reklamfilm
”Elmsta 3000 Horror Fest Anthem” till ”The Musical Massacre” för Elmsta 3000. Skriven av Gustav Egerstedt. Inspelad av Elmsta 3000 och Music Super Circus.
Juryns motivering: ”Juryn var 100% enig. Detta är en vinnarlåt. Rätt i hjärtat. Hatten av. Huvet av. Face off.”
Bästa visuella effekter
Swiss – ”Astronaut” för Com Hem
Juryns motivering: ”Genom sitt skickliga Visual Effects-hantverk har man lyckats skapa en helt sömlös upplevelse från början till slut. Kvalitén på det visuella resultatet kan jämföras med stora Hollywood-produktioner med tillgång till betydligt mycket mer tid och resurser. Detta är verkligen imponerande och förtjänar en vinst.”
Bästa animation
Filmic Art – “New Marine Resources” för Sintef
Juryns motivering: ”Animationens värld erbjuder visuella möjligheter som både kan vara pedagogiskt förklarande och fiffigt underhållande. För en estetisk, lekfull och engagerande film i ett svårkommunicerat ämne.”
Roy Jr
Sheila Johansson – ”Inbetween Moments” för Anyday Nuts, ”Jesper Waldersten” för Gant och ”Richard Haines” för Gant.
Juryns motivering: ”Du visar med all önskvärd tydlighet att junior inte är synonymt med oerfaren. Med dina tre fina filmer visar du upp en imponerande bredd och spets! Grattis! ”
Bengt-Anton Runsten – ”Refugees Welcome” för RefugeesWelcome Stockholm
Juryns motivering: ”Med en engagerande och brännhet historia, ambitiöst berättad utan transportsträckor, definierar du exakt hur bra en reklamfilm kan vara. Därför vill vi hylla dig!”
(Vinnarna utses av Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion.)
Hederspris
Focus Film – Nina & Ali Boriri
(Vinnaren utses av Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion.)
Juryns motivering: ”Vi vill fira, gratulera och hylla ett företag som drivs av två personer som med själ, hjärta och kunskap verkar och kämpar för att produktioner i Skandinavien fortsatt ska kunna filma, framkalla och scanna 16mm- och 35mm-film.”