Tio filmer är nominerade. Nu är det upp till svenska folket att utse årets bästa svenska reklamfilm i
kategorin “Folkets pris“ på Roygalan. I år delas “Folkets pris“ ut i ett unikt samarbete med TV3,
TV4-Gruppen och Kanal5.
Den 23 oktober utses Sveriges bästa reklamfilm på Roygalan i Stockholm. Genom ett samarbete med tv-kanalerna marknadsförs priskategorin “Folkets pris” med reklamfilmer i tv-kanalerna, samt banners och nyhetspuffar på respektive kanals egna sajter. Dessa hänvisar till www.folketspris.se, en
sajt med alla tre kanalerna som avsändare.
-Vi är väldigt glada och stolta över att Sveriges tre största reklam-tv-kanaler väljer att samarbeta
kring Roy. Det känns både naturligt och självklart att hela tv-publiken engageras i Sveriges finaste
reklamfilmspris, säger Johan Holmer, generalsekreterare Film & TV-Producenterna.
Röstningen pågår fram till den 22 oktober och sker på www.folketspris.se.
De tio nominerade filmerna till Folkets pris är:
Acne Production för Unicef – “Tre vise männen”
Film de Liberté för K-Rauta – “Manifest”
Film de Liberté för Folksam – “Katt”
Honesty för Halebob “Telefonkungarna”
Esteban för ICA “Stig på älgjakt”
Atmo för Smittskyddsinstitutet “Dansa i neon, Zacke”
B-Reel för IQ “Att ha en vän”
Callboy för Adressändring “Paris”
Hobby Film för Svenska spel “The castle”
Esteban för Systembolaget “Avdramatisera”
Roy belönar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion. Bakom Roygalan står Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion. Roygalan hålls på Chinateatern den 23 oktober. Läs mer om årets Roygala på: www.roygalan.se