Den 26 september är det dags för den sextonde upplagan av Roygalan som belönar
kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion. Inför 2018 utökas tävlingen
med tre nya kategorier; Bästa story, Bästa musikvideo och Årets modigaste.
– Med kategorin ”Bästa story” öppnar vi dörren på vid gavel för nya format. Kategorin
omfattar egentligen all form av rörlig bild som är helt finansierat av en annonsör, säger
Cornelia Opitz ordförande i Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion
Bästa story är en kategori för filmer och serier som är betalda av en annonsör men som inte
känner sig hemma i kategorin reklamfilm. Bästa story kan till exempel ha en annan längd
eller uppbyggnad än traditionell reklamfilm.
Bästa musikvideo är ett pris som delas ut för att uppmärksamma producenter,
produktionsbolag och reklamfilmsregissörer som lägger ner mycket tid och resurser på
musikvideos. Dessutom är det en plantskola för många blivande regissörer och producenter
och som möjliggör ett friare sätt att uttrycka sin kreativitet.
Årets modigaste är ett pris som är instiftat för att premiera de som vågar satsa eller sticka
ut. För de som vågat ta till ett grepp eller en idé utöver traditionella knep som fångar
tittarnas intresse och uppmärksamhet.
– Det kan vara modigt på olika sätt, tekniskt, manus, casting, musikval, kreativ utformning
eller vad som helst. Att man vågat göra en modig, annorlunda reklamfilmskampanj som
väcker reaktion, inspirerar eller överraskar säger Kim Buisson på Aspekt som sitter i
Film&TV-Producenternas reklamfilmsstyrelse
Bidragsinlämningen är nu öppen, välkomna att nominera era bidrag på roygalan.se fram till
den 20 augusti.