Publicerad: 2014/10/17
Nyhet - Roygalan

Roygalan 2014 – här är de nominerade!

Roygalans huvudjury och medlemsjury meddelar härmed vilka bidrag som är nominerade till årets Roygala. Priser delas ut i nio olika kategorier, varav sju är representerade här. Roygalan hålls den 12 november på Chinateatern i Stockholm.

Det är ett privilegium att i lugn och ro få titta igenom en årgång svensk reklamfilm och sedan stöta och blöta det hela med en samling kloka och professionella människor. Vi är väldigt nöjda med vårt val. Väldigt eniga dessutom.” – säger Filip Nilsson, årets juryordförande för huvudjuryn.

Nedan presenteras samtliga nominerade i de sju olika kategorierna:

Bästa reklamfilm samt kategorin “Folkets Pris”

Acne – “Being Frank” för Tele2
Folke Film – “Epic Split” för Volvo Trucks
House – “Allt man får ” för Svenska spel
Honesty Production – “Telefonkungarna” för Halebop
B-Reel – “Like a Swede” för TCO
Folke Film – “Volvo Hook” för Volvo Trucks
Camp David Film – “Sov som ett barn” för IKEA,
BACON STH – “För att…” för IQ
Esteban – “Ulfs Bff” för ICA
Social Club – “Beds for life” för IKEA

Bästa reklamfilmsregissör

Andreas Nilsson – “Tornado” för Telenor, “Bartender” för Schweppes, “Epic Split” för Volvo Trucks
Nådde Hanson – “Bevingade ord” för Friends
Tomas Jonsgården – “Brothers” för Dell, “The Hotel” för Saga och “För att…” för IQ

Bästa Reklamfilmsfotograf

Niklas Johansson – “Sverige kan bättre” för LO
Aril Wretblad – “Svenska astigmatiker” för Synsam
Linus Sandgren – “Made by Sweden feat. Robyn” för VOLVO

Bästa Animation

Milford Film & Animation – “Car” för Hoyhoy
Standart/Stylewar – “Ett lågt pris blir till” för Netonnet
Milford Film & Animation – Ronaldo “Free kick” för Nike

Bästa Visual Effect

STOPP/FAMILY – “I am Brazuca” för ADIDAS Football
Swiss International – “Epic Split” för Volvo Trucks
STOPP/FAMILY “Fiskarna” för Spendrup/Loka

Bästa interaktiva Reklamfilm

Acne Production/Frenzy – “ALB – Whispers” för ALB & amp; SONY ARISTA France
STOPP/FAMILY – “Apolosophy – Blowing in the wind” för Apoteket Hjärtat
B-Reel – “The Forgotten Roadtripp” för Mercedes

Årets jurymedlemmar presenteras här

Se alla nominerade bidreg här

Även Royalty delas ut på Roygalan. Royalty är priset som delas ut till en person eller organisation som genom sina insatser under det gångna har bidragit till en jämnare könsfördelning i branschen. Vinnare av årets Royalty utses av Film&TV-Producenternas reklamfilmsstyrelse.

Roypriset belönar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion. Bakom Roygalan står Film&TV-Producenterna.


Nyhet - Ekologisk hållbarhet

Film&TV-Producenterna inleder samarbete med Green Producers Club

Film&TV-Producenterna har idag ingått ett samarbetsavtal med Green Producers Club (GPC). Samarbetet ger Film&TV-Producenternas medlemmar 30% rabatt på klimatverktyget Green Producers Tool, samt stöd och till...

Nyhet - Årsstämma

Ny styrelse i Film&TV-Producenterna

I onsdags höll Film&TV-Producenterna sin årsstämma på Sjöfartshuset i Stockholm. Vid stämman valdes bland annat nya styrelser. Som ordinarie ledamöter till styrelse och sektionsstyrelser valdes: Styrels...

Nyhet - Remissvar

Remissvar om ny upphovsrättsutredning

Regeringen har gjort en översyn av upphovsrättslagens bestämmelser om inskränkningar i upphovsrätten. Film&TV-Producenterna har var...

Nyhet - Audiovisuell politik

Högt tempo och högprofilerat på Film&TV-Producenternas politiska seminarium

Hur skapas bästa möjliga förutsättningar för produktion av svensk film och tv på en marknad i snabb förändring? Hur ska Sveriges aud...

Nyhet - Ekologisk hållbarhet

Filmat samtal: Inspirationsdag för hållbar film- och tv-produktion

I förra veckan bjöd branschrådet för ekologisk hållbarhet in till en inspirationsdag om hållbara lösningar inom film- och tv-produkti...

Läs fler nyheter