Publicerad: 2014/10/17
Nyhet - Roygalan

Roygalan 2014 – här är de nominerade!

Roygalans huvudjury och medlemsjury meddelar härmed vilka bidrag som är nominerade till årets Roygala. Priser delas ut i nio olika kategorier, varav sju är representerade här. Roygalan hålls den 12 november på Chinateatern i Stockholm.

Det är ett privilegium att i lugn och ro få titta igenom en årgång svensk reklamfilm och sedan stöta och blöta det hela med en samling kloka och professionella människor. Vi är väldigt nöjda med vårt val. Väldigt eniga dessutom.” – säger Filip Nilsson, årets juryordförande för huvudjuryn.

Nedan presenteras samtliga nominerade i de sju olika kategorierna:

Bästa reklamfilm samt kategorin “Folkets Pris”

Acne – “Being Frank” för Tele2
Folke Film – “Epic Split” för Volvo Trucks
House – “Allt man får ” för Svenska spel
Honesty Production – “Telefonkungarna” för Halebop
B-Reel – “Like a Swede” för TCO
Folke Film – “Volvo Hook” för Volvo Trucks
Camp David Film – “Sov som ett barn” för IKEA,
BACON STH – “För att…” för IQ
Esteban – “Ulfs Bff” för ICA
Social Club – “Beds for life” för IKEA

Bästa reklamfilmsregissör

Andreas Nilsson – “Tornado” för Telenor, “Bartender” för Schweppes, “Epic Split” för Volvo Trucks
Nådde Hanson – “Bevingade ord” för Friends
Tomas Jonsgården – “Brothers” för Dell, “The Hotel” för Saga och “För att…” för IQ

Bästa Reklamfilmsfotograf

Niklas Johansson – “Sverige kan bättre” för LO
Aril Wretblad – “Svenska astigmatiker” för Synsam
Linus Sandgren – “Made by Sweden feat. Robyn” för VOLVO

Bästa Animation

Milford Film & Animation – “Car” för Hoyhoy
Standart/Stylewar – “Ett lågt pris blir till” för Netonnet
Milford Film & Animation – Ronaldo “Free kick” för Nike

Bästa Visual Effect

STOPP/FAMILY – “I am Brazuca” för ADIDAS Football
Swiss International – “Epic Split” för Volvo Trucks
STOPP/FAMILY “Fiskarna” för Spendrup/Loka

Bästa interaktiva Reklamfilm

Acne Production/Frenzy – “ALB – Whispers” för ALB & amp; SONY ARISTA France
STOPP/FAMILY – “Apolosophy – Blowing in the wind” för Apoteket Hjärtat
B-Reel – “The Forgotten Roadtripp” för Mercedes

Årets jurymedlemmar presenteras här

Se alla nominerade bidreg här

Även Royalty delas ut på Roygalan. Royalty är priset som delas ut till en person eller organisation som genom sina insatser under det gångna har bidragit till en jämnare könsfördelning i branschen. Vinnare av årets Royalty utses av Film&TV-Producenternas reklamfilmsstyrelse.

Roypriset belönar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion. Bakom Roygalan står Film&TV-Producenterna.


Nyhet - Film&TV-Producenterna

Film- och tv-industrin efter kulturministerns besked om produktionsincitament: ”Hela Sverige är vinnare”

Film- och tv-branschen gläds efter kulturministerns besked om att regeringen kommer införa så kallade produktionsincitament för film- och tv-inspelningar. ”Produktionsincitament betyder att svensk film åter kommer...

Nyhet - Reklamfilmssektionen

"Oneofthree.se" uppmärksammar kvinnliga regissörer på produktionsbolagen

För fem år sedan lanserade Film&TV-Producenterna tillsammans med Komm sajten oneofthree.se som fungerar som en portal för kvinnliga regissörer och deras showreels. Det finns idag 32 aktiva regissörer registre...

Nyhet - Guldbaggen

Guldbaggen 2022: Information om regler och anmälan

Svenska Filminstitutet informerar om anmälningsförfarande, deadline och villkor för anmälan av svensk lång spel- och dokumentärfilm sa...

Nyhet - Folk på väg

Beata Mannheimer är ny produktionschef på Filmlance

Beata Mannheimer är född i Göteborg och efter en master vid Handelshögskolan i Göteborg började hon i filmbranschen på produktionsbol...

Nyhet - Filminstitutet

Mathias Rosengren tillförordnad vd för Svenska Filminstitutet

Mathias Rosengren har av Filminstitutets styrelse utsetts till tillförordnad vd, från och med den 20 september. Mathias Rosengren, som ida...

Läs fler nyheter