Publicerad: 2011/09/22
Nyhet - Uncategorized

Rapport om ekonomiska effekter av reklamfilmsproduktion i Stockholmsregionen

Reklamfilmsbranschen i Stockholmsregionen tillför stora vinster med en omsättning på minst 600 miljoner kronor årligen. Åtminstone 80 procent av reklamfilms‐ produktionens omsättning i Sverige uppskattas tillfalla Stockholmsregionen och i år beräknas den totala reklammarknaden omsätta närmare 33 miljarder kronor. Det visar en aktuell rapport som tagits fram av Cloudberry Communications AB och Oxford Research AB på uppdrag av Filmregion Stockholm‐Mälardalen, Regionförbundet Sörmland, Film i Sörmland, Nyköpings kommun och Stockholm Business Region Development med stöd av Europeiska regionala utvecklingsfonden

Regionens främsta kvaliteter är tillgången till olika typer av miljöer samt att filmarbetare och inte minst regissörer håller hög klass. Svensk reklamfilmsproduktion är i världsklass, enligt reklambyråerna och därmed borde också inspelnings‐ förutsättningarna vara i världsklass, för att Sverige och Stockholmsregionen ska kunna locka utländska producenter och regissörer att förlägga sina inspelningar här.

Utmaningarna består främst i de ökande kostnaderna för medarbetare i produktionerna i synnerhet för teknikpersonal. Lyckas branschen finna ett sätt att tackla dessa hinder vare sig det handlar om subventioner eller ändrade regler för övertidsersättning borde Stockholmsregionens exponeringsvärde förstärkas.

Många filmproducenter arbetar med både spel‐ och reklamfilm. Reklamfilm är ett område för att få långsiktighet i företagsamheten. Därmed torde dessa genrer tillföra varandra en positiv dimension som får återverkningar både i tv‐reklamen och på bioduken.

Teknikutvecklingen ger nya kanaler och plattformar. Med nya kanaler såsom internet och mobila plattformar ökar mängden exponeringsytor för reklamfilmer i olika format. Detta ger möjligheter och får reklamfilmsbranschen och marknaden för rörliga medier att öka. Utmaningen för reklamfilmsbranschen ligger här i att kunna anpassa sig till dessa nya kanaler utan att uttrycket går förlorat.

Modern teknik har också gjort det möjligt för mindre producenter på små orter att skapa reklamfilm av hög kvalitet utan att ha tillgång till dyrare filmutrustning eller kompetensen i storstaden. Detta skapar förutsättningar för reklamfilmsbranschen att växa utanför storstadsregionerna och möjliggör ökad sysselsättning inom flera verksamhetsområden.

Läs hela rapporten HÄR


Nyhet - Ekologisk hållbarhet

Ska du till Berlinale 2025?

Missa inte chansen att följa med på SJ EuroNight tåget som tar den svenska filmbranschen från Stockholm (med stopp i Malmö) till Berlin. Tåget lämnar Stockholm C kvällen 13/2 och ankommer till Berlin Hbf morgon...

Nyhet - Content London

Exklusiv medlemsrabatt till Content London den 3-5 december 2024

Svenska institutet har fått ett uppdrag av regeringen att öka de kreativa näringarnas export och närvaro på internationella marknader och syftet är att öka synlighet och stärka svenska företag. Inom uppdraget...

Nyhet - Nyheter

Maritha Norstedts Stipendiefond

Sommaren 2023 gick Maritha Norstedt bort och till hennes minne har ett stipendium instiftats i Maritha Norstedts namn, stipendiet är initie...

Nyhet - Reklamfilm

“Oneofthree.se” uppmärksammar kvinnliga regissörer på produktionsbolagen

För tio år sedan lanserade Film&TV-Producenterna tillsammans med Komm sajten oneofthree.se som fungerar som en portal för kvinnliga r...

Nyhet - Folk på väg

Christian Wikander ny ordförande för film- och tv-branschens yrkesorgan

Christian Wikander har valts till ny ordförande för Yrkesnämnden för Film och TV. Wikander efterträder Thomas Nilsson som kliver av ord...

Läs fler nyheter