Publicerad: 2011/09/22
Nyhet - Uncategorized

Rapport om ekonomiska effekter av reklamfilmsproduktion i Stockholmsregionen

Reklamfilmsbranschen i Stockholmsregionen tillför stora vinster med en omsättning på minst 600 miljoner kronor årligen. Åtminstone 80 procent av reklamfilms‐ produktionens omsättning i Sverige uppskattas tillfalla Stockholmsregionen och i år beräknas den totala reklammarknaden omsätta närmare 33 miljarder kronor. Det visar en aktuell rapport som tagits fram av Cloudberry Communications AB och Oxford Research AB på uppdrag av Filmregion Stockholm‐Mälardalen, Regionförbundet Sörmland, Film i Sörmland, Nyköpings kommun och Stockholm Business Region Development med stöd av Europeiska regionala utvecklingsfonden

Regionens främsta kvaliteter är tillgången till olika typer av miljöer samt att filmarbetare och inte minst regissörer håller hög klass. Svensk reklamfilmsproduktion är i världsklass, enligt reklambyråerna och därmed borde också inspelnings‐ förutsättningarna vara i världsklass, för att Sverige och Stockholmsregionen ska kunna locka utländska producenter och regissörer att förlägga sina inspelningar här.

Utmaningarna består främst i de ökande kostnaderna för medarbetare i produktionerna i synnerhet för teknikpersonal. Lyckas branschen finna ett sätt att tackla dessa hinder vare sig det handlar om subventioner eller ändrade regler för övertidsersättning borde Stockholmsregionens exponeringsvärde förstärkas.

Många filmproducenter arbetar med både spel‐ och reklamfilm. Reklamfilm är ett område för att få långsiktighet i företagsamheten. Därmed torde dessa genrer tillföra varandra en positiv dimension som får återverkningar både i tv‐reklamen och på bioduken.

Teknikutvecklingen ger nya kanaler och plattformar. Med nya kanaler såsom internet och mobila plattformar ökar mängden exponeringsytor för reklamfilmer i olika format. Detta ger möjligheter och får reklamfilmsbranschen och marknaden för rörliga medier att öka. Utmaningen för reklamfilmsbranschen ligger här i att kunna anpassa sig till dessa nya kanaler utan att uttrycket går förlorat.

Modern teknik har också gjort det möjligt för mindre producenter på små orter att skapa reklamfilm av hög kvalitet utan att ha tillgång till dyrare filmutrustning eller kompetensen i storstaden. Detta skapar förutsättningar för reklamfilmsbranschen att växa utanför storstadsregionerna och möjliggör ökad sysselsättning inom flera verksamhetsområden.

Läs hela rapporten HÄR


Nyhet - Content London

Delta på Content London 1-4 dec till rabatterat pris

Som medlem i Film&TV-Producenterna har du nu möjlighet att ackreditera dig till Content London till ett kraftigt rabatterat pris. Erbjudandet är möjligt tack vare ett samarbete mellan Svenska institutet, den sven...

Nyhet - Medlemsmöte

Medlemsmöte i film- och dramasektionen

Välkommen till ett medlemsmöte i Film- och dramasektionen där vi vill dela med oss av aktuell information och prata om branschens utmaningar och framtid tillsammans. Vi kommer bland annat att informera om våra i...

Nyhet - Ekologisk hållbarhet

Save the date - Branschträff om hållbar film- och tv-produktion

TV4, Film&TV-Producenterna och Green Producers Club bjuder in till en förmiddag på TV4 med fokus på hållbar film- och tv-produktion....

Nyhet - illegal IPTV

Film- och TV-branschens Samarbetskommitté: Efterlängtade åtgärder mot illegal IPTV - nu måste regeringen agera snabbt

Imorgon överlämnas betänkandet ”Åtgärder mot illegal ip-tv” (SOU 2025:100) till kulturminister Parisa Liljestrand. Enligt en debatt...

Nyhet - Filmpolitik

Film&TV-Producenterna efter höstbudgeten: "Finansieringsreformer för film brådskar"

I dag presenterades regeringens höstbudget. Efter presentationen står det klart att det inte blir några nya pengar till svensk film 2...

Läs fler nyheter