Publicerad: 2015/03/16
Nyhet - Reklamfilmssektionen

Nytt reklamfilmsavtal framförhandlat mellan annonsörer och filmproducenter

Film&TV-Producenterna har tillsammans med Sveriges Annonsörer tagit fram en ny avtalsmall för reklamfilmsproduktion. Avtalet är gemensamt framförhandlat och har en bred förankring hos både annonsörer och produktionsbolag.

Film&TV-Producenterna har tillsammans med Sveriges Annonsörer skapat en gemensam avtalsmall för reklamfilmsproduktion. Avtalet har till syfte att hjälpa annonsörer och produktionsbolag på marknaden med en avtalsmall som ska underlätta för alla parter inför produktionen.

– Vi har sett en ökad efterfrågan på en avtalsmall avseende reklamfilm hos medlemmarna i Sveriges Annonsörer. Ett gemensamt framförhandlat dokument som speglar marknaden är det bästa för annonsörerna, som mer och mer börjar arbeta direkt mot produktionsbolagen. Då behövs bättre stöd som förenklar och förtydligar produktionsprocessen. Det viktigaste med avtalet är medlemsnyttan, att våra medlemmar får ett verktyg som de kan använda i en situation som kräver en hel del överväganden. Tanken är att det ska underlätta för medlemmar oavsett om man vill förvärva samtliga rättigheter till en reklamfilm eller om man ska förvärva rättigheter genom en licens som är tidsbegränsad, säger Niklas Briselius, förbundsjurist på Sveriges Annonsörer.

Avtalets styrka är att det har en djup förankring i “båda sidor” i produktionsprocessen, vilket borgar för att det får en bred användning hos både annonsörer och filmproducenter.

– Vi vill underlätta och effektivisera samarbetet mellan annonsör och produktionsbolag. Oavsett storlek på projektet har vi tagit fram ett produktionsavtal och skapar samtidigt en branschstandard som sparar tid och pengar för båda parter, säger Henrik Eriksson, ordförande i Film&TV-Producenternas Reklamfilmssektion.

Avtalet finns tillgängligt för alla medlemmar i Sveriges Annonsörer och i Film&TV-Producenterna


Nyhet - Film&TV-Producenterna

Film- och tv-industrin efter kulturministerns besked om produktionsincitament: ”Hela Sverige är vinnare”

Film- och tv-branschen gläds efter kulturministerns besked om att regeringen kommer införa så kallade produktionsincitament för film- och tv-inspelningar. ”Produktionsincitament betyder att svensk film åter kommer...

Nyhet - Reklamfilmssektionen

"Oneofthree.se" uppmärksammar kvinnliga regissörer på produktionsbolagen

För fem år sedan lanserade Film&TV-Producenterna tillsammans med Komm sajten oneofthree.se som fungerar som en portal för kvinnliga regissörer och deras showreels. Det finns idag 32 aktiva regissörer registre...

Nyhet - Guldbaggen

Guldbaggen 2022: Information om regler och anmälan

Svenska Filminstitutet informerar om anmälningsförfarande, deadline och villkor för anmälan av svensk lång spel- och dokumentärfilm sa...

Nyhet - Folk på väg

Beata Mannheimer är ny produktionschef på Filmlance

Beata Mannheimer är född i Göteborg och efter en master vid Handelshögskolan i Göteborg började hon i filmbranschen på produktionsbol...

Nyhet - Filminstitutet

Mathias Rosengren tillförordnad vd för Svenska Filminstitutet

Mathias Rosengren har av Filminstitutets styrelse utsetts till tillförordnad vd, från och med den 20 september. Mathias Rosengren, som ida...

Läs fler nyheter