I år delas för första gången pris ut till en person, organisation eller företag som under året gjort stora insatser för att komma tillrätta med den ojämna könsfördelningen i reklamfilmsbranschen. Årets Royalty kommer att delas ut på Roygalan den 20 oktober. Priset är startskottet för flera aktiviteter inom området jämställdhet som Film&TV-Producenterna kommer presentera under året.
– Svensk reklamfilmsproduktion håller världsklass och ligger i framkant internationellt sett. Men det finns områden som är hopplöst omoderna och i behov av förbättring. Ojämn könsfördelning bland reklamfilmsregissörer är ett sådant område. Det är något vi vill förändra. Därför instiftar vi nu Årets Royalty, säger Cornelia Opitz, styrelseledamot Film&TV-Producenterna.
Årets Royalty är ett första steg för Film&TV-Producenterna att modernisera och öka andelen kvinnliga regissörer i branschen. Priset blir ett bestående inslag på Roygalan. Under året kommer fler aktiviteter presenteras som alla syftar till att minska den ojämna könsfördelningen i branschen.
– I vår bransch vill och ska vi ligga i framkant och i takt med vår samtid. Med fler kvinnor som reklamfilmsregissörer ökar både konkurrensen och mångfalden. Därmed kommer vi producera bättre reklamfilmer i Sverige, säger Henrik Eriksson, ordförande Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion.
Roygalan arrangeras av branschorganisationen Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion. På Roygalan premieras Sveriges bästa reklamfilmer. Årets Roygala arrangeras för nionde året i rad och äger rum den 20 oktober på Rival i Stockholm.
För mer information, kontakta Lisa Rosengren, lisa@filmtvp.se.