Film&TV-Producenterna och KOMM:s initiativ ”En av tre” lanserades får två år sedan med målet att öka andelen kvinnliga regissörer i reklamfilmsbranschen. Nu lanseras nya sajten oneofthree.se som ska fungera som en portal för regissörerna och deras showreels.
2014 lanserade Film&TV-Producenterna och KOMM initiativet ”En av tre”, ett långsiktigt projekt som syftar till att öka andelen kvinnliga reklamfilmsregissörer i svenska produktioner. Initiativet går ut på att minst var tredje regissör i en pitch ska vara kvinna. Sidan oneofthree.se som lanseras i dagarna är en fortsättning på det arbetet och samlar produktionsbolagens kvinnliga regissörer på ett och samma ställe.
– Tanken med oneofthree.se är att underlätta för våra kunder att hitta rätt person för jobbet. Skillnaden mot för två år sedan är att det idag finns fler kvinnliga regissörer som representeras av produktionsbolagen. Nu har vi skapat ett verktyg som gör det enkelt att hitta dem, säger Cornelia Opitz, ordförande i Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion.
Sajten oneofthree.se är på engelska så att den även kan spridas utomlands. Det finns vid lanseringen av sidan 28 aktiva regissörer registrerade, en klar uppryckning jämfört med 2014 då det endast fanns ca fem kvinnliga regissörer på produktionsbolagen.
– ”En av tre” som uppmaning har gjort skillnad på dessa år. Vi är en bit på väg och gläds åt en delseger. Och ja, det tar tid till balans men nu är vi trots allt på väg och på sajten kan man verkligen se den skatt som produktionsbranschen besitter. Säger Jessica Bjurström, VD på KOMM.
Sajten oneofthree.se kommer att uppdateras löpande och förhoppningen är att det ska bli en levande sida som växer och utvecklas tillsammans med branschen.