Publicerad: 2018/11/15
Nyhet - Kreativ sektor

Kreativa industrin växlar upp med ny organisation

Fem av de största branschorganisationerna inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv bildar den gemensamma organisationen Kreativ Sektor. Med den nya organisationen fördjupas branschernas näringspolitiska samarbete för att främja ekonomisk tillväxt, jobbskapande och innovation i den kreativa industrin.

Kreativ Sektor är ett mångårigt samarbete som nu fördjupas med en ny organisation och ett nyinrättat kansli. Ordförande för den nybildade föreningen blir Film&TV- Producenternas generalsekreterare Johan Holmer.

– Den kreativa industrin omfattar många branscher och frågorna spänner över flera politikområden. Därför krävs samordning och långsiktighet, både från branschernas och politikens sida. Med den nya organisationen kan vi växla upp och lägga mer resurser på det operativa arbetet. Samtidigt kan vi fortsätta vara en naturlig samtalspart för departement och myndigheter i frågor som rör de kreativa näringarna, säger Johan Holmer, ordförande för Kreativ Sektor.

Kansliet kommer att ledas av Christine Sundberg Carendi, tidigare generalsekreterare på Association of Swedish Fashion Brands.

– De senaste årens investeringar och satsningar på den kreativa sektorn från det offentliga har lagt en god grund. Jag ser fram emot att ta arbetet vidare i nära dialog med främjare och beslutsfattare, säger Christine Sundberg Carendi,kansliansvarig Kreativ Sektor.

Den nyvalda styrelsen för Kreativ Sektor består av Johan Holmer, ordförande (Film&TV-Producenterna), Jennie Rosén (Association of Swedish Fashion Brands), Jessica Bjurström (Sveriges Kommunikationsbyråer – KOMM), Ludvig Werner (Musiksverige) och Per Strömbäck (Dataspelsbranschen).

Om Kreativ Sektor:

Kreativ Sektor är en ideell förening och ett näringspolitiskt samarbete mellan branschorganisationerna Association of Swedish Fashion Brands – ASFB, Dataspelsbranschen, Film & TV-Producenterna, KOMM – Sveriges Kommunikationsbyråer och Musiksverige. Branscherna omsätter totalt över 400 miljarder kronor, varav mer än hälften är export. Syftet med föreningen är att utifrån medlemsföretagens ekonomiska intressen, verka för att de kreativa näringarna förblir en självklar del av svensk näringspolitik och ges bästa möjliga förutsättningar för en uthållig ekonomisk utveckling samt ekonomisk tillväxt.


Nyhet - Medlemsmöte

Medlemsmöte om nya upphovsrättsregler

Film&TV-Producenterna bjuder in till seminarium om de nya upphovsrättsregler som förväntas träda i kraft den 1 januari 2023. Exkusivt för alla medlemmar och med särskilt fokus på film-tv- och reklamfilmspro...

Nyhet - Film&TV-Producenterna

Sanna Thiel till Film&TV-Producenterna

Film&TV-Producenterna stärker sin juridiska kompetens genom rekryteringen av Sanna Thiel som Senior Legal Counsel. Sanna tillträder sin nya tjänst den 24 oktober 2022. Sanna har lång och gedigen erfarenhet...

Nyhet - FILM&TV-BAR

Medlemsträff med fokus på tv och reklamfilm

Hur ser framtiden på TV4 ut vad gäller innehåll och annonsering och hur påverkar detta produktionsbolag inom tv och reklamfilm? Kom och ...

Nyhet - Folk på väg

SVT Drama anställer Sonja Hermele

En viktig del i SVT Dramas strategi är att vara den bästa beställaren av svenskt kvalitetsdrama till publiken. Den exekutiva produce...

Nyhet - Produktionsincitament

Produktionsincitament - ansökan öppnar 7 november

I morse publicerade Tillväxtverket villkoren för ansökan om produktionsincitament. Ansökan öppnar den 7 november kl 10:00 CET och stä...

Läs fler nyheter