Publicerad: 2018/11/15
Nyhet - Kreativ sektor

Kreativa industrin växlar upp med ny organisation

Fem av de största branschorganisationerna inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv bildar den gemensamma organisationen Kreativ Sektor. Med den nya organisationen fördjupas branschernas näringspolitiska samarbete för att främja ekonomisk tillväxt, jobbskapande och innovation i den kreativa industrin.

Kreativ Sektor är ett mångårigt samarbete som nu fördjupas med en ny organisation och ett nyinrättat kansli. Ordförande för den nybildade föreningen blir Film&TV- Producenternas generalsekreterare Johan Holmer.

– Den kreativa industrin omfattar många branscher och frågorna spänner över flera politikområden. Därför krävs samordning och långsiktighet, både från branschernas och politikens sida. Med den nya organisationen kan vi växla upp och lägga mer resurser på det operativa arbetet. Samtidigt kan vi fortsätta vara en naturlig samtalspart för departement och myndigheter i frågor som rör de kreativa näringarna, säger Johan Holmer, ordförande för Kreativ Sektor.

Kansliet kommer att ledas av Christine Sundberg Carendi, tidigare generalsekreterare på Association of Swedish Fashion Brands.

– De senaste årens investeringar och satsningar på den kreativa sektorn från det offentliga har lagt en god grund. Jag ser fram emot att ta arbetet vidare i nära dialog med främjare och beslutsfattare, säger Christine Sundberg Carendi,kansliansvarig Kreativ Sektor.

Den nyvalda styrelsen för Kreativ Sektor består av Johan Holmer, ordförande (Film&TV-Producenterna), Jennie Rosén (Association of Swedish Fashion Brands), Jessica Bjurström (Sveriges Kommunikationsbyråer – KOMM), Ludvig Werner (Musiksverige) och Per Strömbäck (Dataspelsbranschen).

Om Kreativ Sektor:

Kreativ Sektor är en ideell förening och ett näringspolitiskt samarbete mellan branschorganisationerna Association of Swedish Fashion Brands – ASFB, Dataspelsbranschen, Film & TV-Producenterna, KOMM – Sveriges Kommunikationsbyråer och Musiksverige. Branscherna omsätter totalt över 400 miljarder kronor, varav mer än hälften är export. Syftet med föreningen är att utifrån medlemsföretagens ekonomiska intressen, verka för att de kreativa näringarna förblir en självklar del av svensk näringspolitik och ges bästa möjliga förutsättningar för en uthållig ekonomisk utveckling samt ekonomisk tillväxt.


Nyhet - Riapriset

Riagalan presenterar årets jury

Riapriset uppmärksammar och premierar Sveriges bästa kreatörer, medarbetare och upphovsmakare inom svensk tv-produktion. –Trots ännu ett utmanande år har det producerats enormt mycket och högkvalitativ tv i Sv...

Nyhet - Film

Vårens svenska filmer presenteras på tisdag den 18 januari

Svenska Filminstitutet och Film&TV-Producenterna bjuder in till en samlad presentation av vårens svenska långfilmspremiärer tisdagen den 18 januari i Bio Victor i Filmhuset i Stockholm. Presentationen kommer att l...

Nyhet - Guldbaggen

2021 års Guldbaggenomineringar

Vid en pressträff i Filmhuset i Stockholm idag presenterades Guldbaggenomineringarna för filmåret 2021. Clara Sola fick nio nominerin...

Nyhet - Riapriset

Nominera bidrag till Riagalan 2022

Nu är nomineringen öppen till Riagalan 2022. Missa inte att skicka in era produktionen innan den 27 januari. För att nominera kollegor, l...

Nyhet - Utbildning

Beställ egen masterclass om att beställa reklamfilm

I ett medielandskap där det produceras mer rörlig bild än någonsin har beställarkompetensen och kunskapen om reklamfilmsfilmproduktion ...

Läs fler nyheter