Fem av de största branschorganisationerna inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv bildar den gemensamma organisationen Kreativ Sektor. Med den nya organisationen fördjupas branschernas näringspolitiska samarbete för att främja ekonomisk tillväxt, jobbskapande och innovation i den kreativa industrin.
Kreativ Sektor är ett mångårigt samarbete som nu fördjupas med en ny organisation och ett nyinrättat kansli. Ordförande för den nybildade föreningen blir Film&TV- Producenternas generalsekreterare Johan Holmer.
– Den kreativa industrin omfattar mÃ¥nga branscher och frÃ¥gorna spänner över flera politikomrÃ¥den. Därför krävs samordning och lÃ¥ngsiktighet, bÃ¥de frÃ¥n branschernas och politikens sida. Med den nya organisationen kan vi växla upp och lägga mer resurser pÃ¥ det operativa arbetet. Samtidigt kan vi fortsätta vara en naturlig samtalspart för departement och myndigheter i frÃ¥gor som rör de kreativa näringarna, säger Johan Holmer, ordförande för Kreativ Sektor.
Kansliet kommer att ledas av Christine Sundberg Carendi, tidigare generalsekreterare på Association of Swedish Fashion Brands.
– De senaste Ã¥rens investeringar och satsningar pÃ¥ den kreativa sektorn frÃ¥n det offentliga har lagt en god grund. Jag ser fram emot att ta arbetet vidare i nära dialog med främjare och beslutsfattare, säger Christine Sundberg Carendi,kansliansvarig Kreativ Sektor.
Den nyvalda styrelsen för Kreativ Sektor består av Johan Holmer, ordförande (Film&TV-Producenterna), Jennie Rosén (Association of Swedish Fashion Brands), Jessica Bjurström (Sveriges Kommunikationsbyråer – KOMM), Ludvig Werner (Musiksverige) och Per Strömbäck (Dataspelsbranschen).
Om Kreativ Sektor:
Kreativ Sektor är en ideell förening och ett näringspolitiskt samarbete mellan branschorganisationerna Association of Swedish Fashion Brands – ASFB, Dataspelsbranschen, Film & TV-Producenterna, KOMM – Sveriges KommunikationsbyrÃ¥er och Musiksverige. Branscherna omsätter totalt över 400 miljarder kronor, varav mer än hälften är export. Syftet med föreningen är att utifrÃ¥n medlemsföretagens ekonomiska intressen, verka för att de kreativa näringarna förblir en självklar del av svensk näringspolitik och ges bästa möjliga förutsättningar för en uthÃ¥llig ekonomisk utveckling samt ekonomisk tillväxt.