Publicerad: 2018/11/15
Nyhet - Kreativ sektor

Kreativa industrin växlar upp med ny organisation

Fem av de största branschorganisationerna inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv bildar den gemensamma organisationen Kreativ Sektor. Med den nya organisationen fördjupas branschernas näringspolitiska samarbete för att främja ekonomisk tillväxt, jobbskapande och innovation i den kreativa industrin.

Kreativ Sektor är ett mångårigt samarbete som nu fördjupas med en ny organisation och ett nyinrättat kansli. Ordförande för den nybildade föreningen blir Film&TV- Producenternas generalsekreterare Johan Holmer.

– Den kreativa industrin omfattar många branscher och frågorna spänner över flera politikområden. Därför krävs samordning och långsiktighet, både från branschernas och politikens sida. Med den nya organisationen kan vi växla upp och lägga mer resurser på det operativa arbetet. Samtidigt kan vi fortsätta vara en naturlig samtalspart för departement och myndigheter i frågor som rör de kreativa näringarna, säger Johan Holmer, ordförande för Kreativ Sektor.

Kansliet kommer att ledas av Christine Sundberg Carendi, tidigare generalsekreterare på Association of Swedish Fashion Brands.

– De senaste årens investeringar och satsningar på den kreativa sektorn från det offentliga har lagt en god grund. Jag ser fram emot att ta arbetet vidare i nära dialog med främjare och beslutsfattare, säger Christine Sundberg Carendi,kansliansvarig Kreativ Sektor.

Den nyvalda styrelsen för Kreativ Sektor består av Johan Holmer, ordförande (Film&TV-Producenterna), Jennie Rosén (Association of Swedish Fashion Brands), Jessica Bjurström (Sveriges Kommunikationsbyråer – KOMM), Ludvig Werner (Musiksverige) och Per Strömbäck (Dataspelsbranschen).

Om Kreativ Sektor:

Kreativ Sektor är en ideell förening och ett näringspolitiskt samarbete mellan branschorganisationerna Association of Swedish Fashion Brands – ASFB, Dataspelsbranschen, Film & TV-Producenterna, KOMM – Sveriges Kommunikationsbyråer och Musiksverige. Branscherna omsätter totalt över 400 miljarder kronor, varav mer än hälften är export. Syftet med föreningen är att utifrån medlemsföretagens ekonomiska intressen, verka för att de kreativa näringarna förblir en självklar del av svensk näringspolitik och ges bästa möjliga förutsättningar för en uthållig ekonomisk utveckling samt ekonomisk tillväxt.


Nyhet - Film&TV-Producenterna

Film- och tv-industrin efter kulturministerns besked om produktionsincitament: ”Hela Sverige är vinnare”

Film- och tv-branschen gläds efter kulturministerns besked om att regeringen kommer införa så kallade produktionsincitament för film- och tv-inspelningar. ”Produktionsincitament betyder att svensk film åter kommer...

Nyhet - Reklamfilmssektionen

"Oneofthree.se" uppmärksammar kvinnliga regissörer på produktionsbolagen

För fem år sedan lanserade Film&TV-Producenterna tillsammans med Komm sajten oneofthree.se som fungerar som en portal för kvinnliga regissörer och deras showreels. Det finns idag 32 aktiva regissörer registre...

Nyhet - Guldbaggen

Guldbaggen 2022: Information om regler och anmälan

Svenska Filminstitutet informerar om anmälningsförfarande, deadline och villkor för anmälan av svensk lång spel- och dokumentärfilm sa...

Nyhet - Folk på väg

Beata Mannheimer är ny produktionschef på Filmlance

Beata Mannheimer är född i Göteborg och efter en master vid Handelshögskolan i Göteborg började hon i filmbranschen på produktionsbol...

Nyhet - Filminstitutet

Mathias Rosengren tillförordnad vd för Svenska Filminstitutet

Mathias Rosengren har av Filminstitutets styrelse utsetts till tillförordnad vd, från och med den 20 september. Mathias Rosengren, som ida...

Läs fler nyheter