Publicerad: 2018/11/15
Nyhet - Kreativ sektor

Kreativa industrin växlar upp med ny organisation

Fem av de största branschorganisationerna inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv bildar den gemensamma organisationen Kreativ Sektor. Med den nya organisationen fördjupas branschernas näringspolitiska samarbete för att främja ekonomisk tillväxt, jobbskapande och innovation i den kreativa industrin.

Kreativ Sektor är ett mångårigt samarbete som nu fördjupas med en ny organisation och ett nyinrättat kansli. Ordförande för den nybildade föreningen blir Film&TV- Producenternas generalsekreterare Johan Holmer.

– Den kreativa industrin omfattar många branscher och frågorna spänner över flera politikområden. Därför krävs samordning och långsiktighet, både från branschernas och politikens sida. Med den nya organisationen kan vi växla upp och lägga mer resurser på det operativa arbetet. Samtidigt kan vi fortsätta vara en naturlig samtalspart för departement och myndigheter i frågor som rör de kreativa näringarna, säger Johan Holmer, ordförande för Kreativ Sektor.

Kansliet kommer att ledas av Christine Sundberg Carendi, tidigare generalsekreterare på Association of Swedish Fashion Brands.

– De senaste årens investeringar och satsningar på den kreativa sektorn från det offentliga har lagt en god grund. Jag ser fram emot att ta arbetet vidare i nära dialog med främjare och beslutsfattare, säger Christine Sundberg Carendi,kansliansvarig Kreativ Sektor.

Den nyvalda styrelsen för Kreativ Sektor består av Johan Holmer, ordförande (Film&TV-Producenterna), Jennie Rosén (Association of Swedish Fashion Brands), Jessica Bjurström (Sveriges Kommunikationsbyråer – KOMM), Ludvig Werner (Musiksverige) och Per Strömbäck (Dataspelsbranschen).

Om Kreativ Sektor:

Kreativ Sektor är en ideell förening och ett näringspolitiskt samarbete mellan branschorganisationerna Association of Swedish Fashion Brands – ASFB, Dataspelsbranschen, Film & TV-Producenterna, KOMM – Sveriges Kommunikationsbyråer och Musiksverige. Branscherna omsätter totalt över 400 miljarder kronor, varav mer än hälften är export. Syftet med föreningen är att utifrån medlemsföretagens ekonomiska intressen, verka för att de kreativa näringarna förblir en självklar del av svensk näringspolitik och ges bästa möjliga förutsättningar för en uthållig ekonomisk utveckling samt ekonomisk tillväxt.


Nyhet - Riagalan

Här är årets finalister till Riagalan 2023

Jurygrupperna har sagt sitt och nu är årets finalister till Riagalan 2023 klara. Torsdagen den 23 mars koras vinnarna i 13 kategorier på Cirkus. Bakom nomineringarna till Riagalan står produktionsbolagen, deras anst...

Nyhet - Seminarium

Se Yrkesnämndens spridningskonferens i efterhand här

I torsdags genomförde Yrkesnämnden för film & TV en stor spridningskonferens. Stort tack till alla som deltog antingen som talare, lyssnare eller engagerade frågeställare. För er som av olika anledningar hade ...

Nyhet - Nyheter

Anmälan till Producers on the Move

Nu är det dags för alla intresserade producenter att anmäla sig till Producers on the Move, som äger rum i samband med filmfestivalen i ...

Nyhet - Nyheter

Monkberry har fått ny ägare

Det norsk/svenska produktionsbolaget bakom succéer som "Skavlan", "Carina Bergfeldt" och "Bianca" får en helt ny ägarstruktur när sex av...

Nyhet - Guldbaggen

Guldbaggen 2023 - här är årets vinnare

I måndags hölls Guldbaggegalan för 2022 års filmer på Cirkus i Stockholm. Triangle of Sadness belönades med sex Guldbaggar, bland an...

Läs fler nyheter