Publicerad: 2018/11/15
Nyhet - Kreativ sektor

Kreativa industrin växlar upp med ny organisation

Fem av de största branschorganisationerna inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv bildar den gemensamma organisationen Kreativ Sektor. Med den nya organisationen fördjupas branschernas näringspolitiska samarbete för att främja ekonomisk tillväxt, jobbskapande och innovation i den kreativa industrin.

Kreativ Sektor är ett mångårigt samarbete som nu fördjupas med en ny organisation och ett nyinrättat kansli. Ordförande för den nybildade föreningen blir Film&TV- Producenternas generalsekreterare Johan Holmer.

– Den kreativa industrin omfattar många branscher och frågorna spänner över flera politikområden. Därför krävs samordning och långsiktighet, både från branschernas och politikens sida. Med den nya organisationen kan vi växla upp och lägga mer resurser på det operativa arbetet. Samtidigt kan vi fortsätta vara en naturlig samtalspart för departement och myndigheter i frågor som rör de kreativa näringarna, säger Johan Holmer, ordförande för Kreativ Sektor.

Kansliet kommer att ledas av Christine Sundberg Carendi, tidigare generalsekreterare på Association of Swedish Fashion Brands.

– De senaste årens investeringar och satsningar på den kreativa sektorn från det offentliga har lagt en god grund. Jag ser fram emot att ta arbetet vidare i nära dialog med främjare och beslutsfattare, säger Christine Sundberg Carendi,kansliansvarig Kreativ Sektor.

Den nyvalda styrelsen för Kreativ Sektor består av Johan Holmer, ordförande (Film&TV-Producenterna), Jennie Rosén (Association of Swedish Fashion Brands), Jessica Bjurström (Sveriges Kommunikationsbyråer – KOMM), Ludvig Werner (Musiksverige) och Per Strömbäck (Dataspelsbranschen).

Om Kreativ Sektor:

Kreativ Sektor är en ideell förening och ett näringspolitiskt samarbete mellan branschorganisationerna Association of Swedish Fashion Brands – ASFB, Dataspelsbranschen, Film & TV-Producenterna, KOMM – Sveriges Kommunikationsbyråer och Musiksverige. Branscherna omsätter totalt över 400 miljarder kronor, varav mer än hälften är export. Syftet med föreningen är att utifrån medlemsföretagens ekonomiska intressen, verka för att de kreativa näringarna förblir en självklar del av svensk näringspolitik och ges bästa möjliga förutsättningar för en uthållig ekonomisk utveckling samt ekonomisk tillväxt.


Nyhet - Guldbaggen

Guldbaggegalan 2019 – här är alla vinnare

Ikväll hölls Guldbaggegalan för 2018 års filmer på Cirkus i Stockholm. Gräns blev galans stora segrare med totalt sex Guldbaggar, följd av Goliat med fyra vinster. Här är listan på samtliga vinnare. Bästa f...

Nyhet - Riagalan

Riagalans jury 2019

Det är snart dags att kora vinnarna bakom svensk tv-produktion. I år går Riagalan av stapeln den 6 mars på Cirkus i Stockholm och på denna gala premieras de personer och produktioner som varit mest tongivande under ...

Nyhet - Folk på väg

Art & Bob utökar och anställer två nya tvutvecklare/ producenter

Independentbolaget Art & Bob knyter till sig Lina Åström och Lars Wickström. Båda har en historia i bolaget då de både var några...

Nyhet - Folk på väg

Magdalena Jangard utsedd till ny chef för Produktionsstöd på Filminstitutet

Svenska Filminstitutet har utsett Magdalena Jangard till ny chef för Produktionsstödsenheten. Hon tillträder sin tjänst 7 januari 2019 o...

Nyhet - Film

FLX har förvärvat filmatiseringsrätten till den Augustprisvinnande författaren Jenny Jägerfelds hyllade och prisbelönta roman Comedy Queen

Comedy Queen handlar om Sasha som just fyllt 12 år. Sasha har drabbats av en stor sorg men är fast besluten att hon ska rädda både sig ...

Läs fler nyheter