Publicerad: 2018/11/15
Nyhet - Kreativ sektor

Kreativa industrin växlar upp med ny organisation

Fem av de största branschorganisationerna inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv bildar den gemensamma organisationen Kreativ Sektor. Med den nya organisationen fördjupas branschernas näringspolitiska samarbete för att främja ekonomisk tillväxt, jobbskapande och innovation i den kreativa industrin.

Kreativ Sektor är ett mångårigt samarbete som nu fördjupas med en ny organisation och ett nyinrättat kansli. Ordförande för den nybildade föreningen blir Film&TV- Producenternas generalsekreterare Johan Holmer.

– Den kreativa industrin omfattar många branscher och frågorna spänner över flera politikområden. Därför krävs samordning och långsiktighet, både från branschernas och politikens sida. Med den nya organisationen kan vi växla upp och lägga mer resurser på det operativa arbetet. Samtidigt kan vi fortsätta vara en naturlig samtalspart för departement och myndigheter i frågor som rör de kreativa näringarna, säger Johan Holmer, ordförande för Kreativ Sektor.

Kansliet kommer att ledas av Christine Sundberg Carendi, tidigare generalsekreterare på Association of Swedish Fashion Brands.

– De senaste årens investeringar och satsningar på den kreativa sektorn från det offentliga har lagt en god grund. Jag ser fram emot att ta arbetet vidare i nära dialog med främjare och beslutsfattare, säger Christine Sundberg Carendi,kansliansvarig Kreativ Sektor.

Den nyvalda styrelsen för Kreativ Sektor består av Johan Holmer, ordförande (Film&TV-Producenterna), Jennie Rosén (Association of Swedish Fashion Brands), Jessica Bjurström (Sveriges Kommunikationsbyråer – KOMM), Ludvig Werner (Musiksverige) och Per Strömbäck (Dataspelsbranschen).

Om Kreativ Sektor:

Kreativ Sektor är en ideell förening och ett näringspolitiskt samarbete mellan branschorganisationerna Association of Swedish Fashion Brands – ASFB, Dataspelsbranschen, Film & TV-Producenterna, KOMM – Sveriges Kommunikationsbyråer och Musiksverige. Branscherna omsätter totalt över 400 miljarder kronor, varav mer än hälften är export. Syftet med föreningen är att utifrån medlemsföretagens ekonomiska intressen, verka för att de kreativa näringarna förblir en självklar del av svensk näringspolitik och ges bästa möjliga förutsättningar för en uthållig ekonomisk utveckling samt ekonomisk tillväxt.


Nyhet - Årsstämma

Ny styrelse för Film&TV-Producenterna

I onsdags höll Film&TV-Producenterna ett välbesökt årsmöte på Zoom. Under årsmötet valdes nya styrelser för nästa verksamhetsår. Som ordinarie ledamöter till styrelse och sektionsstyrelser valdes: Sty...

Nyhet - Roygalan

Årets vinnare på Roygalan 2021

Idag utsågs Sveriges bästa reklamfilmer på en nedbantad Roygalan på Teatergrillen i Stockholm. Priser delades ut i kategorierna Årets bästa reklamfilm, Årets bästa reklamfilmsregissör och Årets roligaste reklam...

Nyhet - Producer on the Move

Nima Yousefi är årets Producer on the Move

Svenska Filminstitutet och EFP (European Film Promotion) har i år utsett Nima Yousefi att företräda Sverige i Producers on the Move, där...

Nyhet - Riagalan

Nominera era produktioner till Rias specialpris 2021

Med anledning av pandemin delar Riagalan ut ett anpassat pris i år och hoppas på en publik gala i sitt ursprungliga format under våren 20...

Nyhet - Utbildning

Välkommen till medlemsutbildning i hållbara produktionsmetoder för Film och TV

Världen är under stor förändring och effekterna av människans aktivitet på planeten är mer påtagliga än någonsin. Film&TV-Prod...

Läs fler nyheter