Publicerad: 2018/11/15
Nyhet - Kreativ sektor

Kreativa industrin växlar upp med ny organisation

Fem av de största branschorganisationerna inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv bildar den gemensamma organisationen Kreativ Sektor. Med den nya organisationen fördjupas branschernas näringspolitiska samarbete för att främja ekonomisk tillväxt, jobbskapande och innovation i den kreativa industrin.

Kreativ Sektor är ett mångårigt samarbete som nu fördjupas med en ny organisation och ett nyinrättat kansli. Ordförande för den nybildade föreningen blir Film&TV- Producenternas generalsekreterare Johan Holmer.

– Den kreativa industrin omfattar många branscher och frågorna spänner över flera politikområden. Därför krävs samordning och långsiktighet, både från branschernas och politikens sida. Med den nya organisationen kan vi växla upp och lägga mer resurser på det operativa arbetet. Samtidigt kan vi fortsätta vara en naturlig samtalspart för departement och myndigheter i frågor som rör de kreativa näringarna, säger Johan Holmer, ordförande för Kreativ Sektor.

Kansliet kommer att ledas av Christine Sundberg Carendi, tidigare generalsekreterare på Association of Swedish Fashion Brands.

– De senaste årens investeringar och satsningar på den kreativa sektorn från det offentliga har lagt en god grund. Jag ser fram emot att ta arbetet vidare i nära dialog med främjare och beslutsfattare, säger Christine Sundberg Carendi,kansliansvarig Kreativ Sektor.

Den nyvalda styrelsen för Kreativ Sektor består av Johan Holmer, ordförande (Film&TV-Producenterna), Jennie Rosén (Association of Swedish Fashion Brands), Jessica Bjurström (Sveriges Kommunikationsbyråer – KOMM), Ludvig Werner (Musiksverige) och Per Strömbäck (Dataspelsbranschen).

Om Kreativ Sektor:

Kreativ Sektor är en ideell förening och ett näringspolitiskt samarbete mellan branschorganisationerna Association of Swedish Fashion Brands – ASFB, Dataspelsbranschen, Film & TV-Producenterna, KOMM – Sveriges Kommunikationsbyråer och Musiksverige. Branscherna omsätter totalt över 400 miljarder kronor, varav mer än hälften är export. Syftet med föreningen är att utifrån medlemsföretagens ekonomiska intressen, verka för att de kreativa näringarna förblir en självklar del av svensk näringspolitik och ges bästa möjliga förutsättningar för en uthållig ekonomisk utveckling samt ekonomisk tillväxt.


Nyhet - FILM&TV-BAR

Netflix gästar nästa Film&TV-Bar

Kom och lyssna på Lina Brounéus, Director Co-Productions & Acquisitions Northern Europe på Netflix, om den växande betydelsen för den internationella marknaden för Netflix och deras planer för Norden. Inbjuda...

Nyhet - Seminarium

Seminarium med Musikförläggarna och Ifpi

Musikförläggarna och lfpi Sverige bjuder tillsammans med Film&TV-Producenterna in till ett frukostseminariurium om musikanvändning inom reklamfilm, film och tv. Syftet är att skapa inblick i och förståelse fö...

Nyhet - Folk på väg

Maria Dahlin ny chef för Art & Bob Film & drama

Exekutiva producenten Maria Dahlin är ny chef för Art & Bob Film & drama. Maria har mer än 15 års erfarenhet i filmbranschen och...

Nyhet - Film&TV-Producenterna

Ny styrelse för Film&TV-Producenterna

Idag höll Film&TV-Producenterna ett välbesökt årsmöte på Hotel Reisen i Stockholm. Under årsmötet valdes nya styrelser för näs...

Nyhet - Roygalan

Roygalan 2019 - Save the date

Årets Roygala äger rum den 24 oktober ute på Cirkus i Stockholm. Håll utkik på roygalan.se för mer info inom kort....

Läs fler nyheter