Publicerad: 2018/11/15
Nyhet - Kreativ sektor

Kreativa industrin växlar upp med ny organisation

Fem av de största branschorganisationerna inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv bildar den gemensamma organisationen Kreativ Sektor. Med den nya organisationen fördjupas branschernas näringspolitiska samarbete för att främja ekonomisk tillväxt, jobbskapande och innovation i den kreativa industrin.

Kreativ Sektor är ett mångårigt samarbete som nu fördjupas med en ny organisation och ett nyinrättat kansli. Ordförande för den nybildade föreningen blir Film&TV- Producenternas generalsekreterare Johan Holmer.

– Den kreativa industrin omfattar många branscher och frågorna spänner över flera politikområden. Därför krävs samordning och långsiktighet, både från branschernas och politikens sida. Med den nya organisationen kan vi växla upp och lägga mer resurser på det operativa arbetet. Samtidigt kan vi fortsätta vara en naturlig samtalspart för departement och myndigheter i frågor som rör de kreativa näringarna, säger Johan Holmer, ordförande för Kreativ Sektor.

Kansliet kommer att ledas av Christine Sundberg Carendi, tidigare generalsekreterare på Association of Swedish Fashion Brands.

– De senaste årens investeringar och satsningar på den kreativa sektorn från det offentliga har lagt en god grund. Jag ser fram emot att ta arbetet vidare i nära dialog med främjare och beslutsfattare, säger Christine Sundberg Carendi,kansliansvarig Kreativ Sektor.

Den nyvalda styrelsen för Kreativ Sektor består av Johan Holmer, ordförande (Film&TV-Producenterna), Jennie Rosén (Association of Swedish Fashion Brands), Jessica Bjurström (Sveriges Kommunikationsbyråer – KOMM), Ludvig Werner (Musiksverige) och Per Strömbäck (Dataspelsbranschen).

Om Kreativ Sektor:

Kreativ Sektor är en ideell förening och ett näringspolitiskt samarbete mellan branschorganisationerna Association of Swedish Fashion Brands – ASFB, Dataspelsbranschen, Film & TV-Producenterna, KOMM – Sveriges Kommunikationsbyråer och Musiksverige. Branscherna omsätter totalt över 400 miljarder kronor, varav mer än hälften är export. Syftet med föreningen är att utifrån medlemsföretagens ekonomiska intressen, verka för att de kreativa näringarna förblir en självklar del av svensk näringspolitik och ges bästa möjliga förutsättningar för en uthållig ekonomisk utveckling samt ekonomisk tillväxt.


Nyhet - Seminarium

Frukostseminarium om hållbar film- och tv-produktion

Grön film och TV-produktion - hur du arbetar mer klimatsmart - Den 3 maj bjuder Film&TV-Producenterna tillsammans med Film i Väst in till ett frukostseminarium om hur film- och TV-industrin kan bli miljövänlig. ...

Nyhet - Medlemserbjudande

Konferensen Rörligt

Den 14 maj lanserar Dagens Media en konferens som fokuserar på hur den svenska tv-marknaden ska möta konkurrensen från internationella streamingjättar till hur du som annonsör kan kombinera linjär-tv med online vid...

Nyhet - Dokumentärfilm

Succé för svensk dokumentär i Irak

Dokumentärfilmen ”Ovan Babylon” av Folke Rydén visas just nu vid den internationella kulturfestivalen i Babylon (21-31 mars) inför en...

Nyhet - Folk på väg

Art & Bob fortsätter växa - anställer producenten Rebecka Hamberger

Art & Bob anställer Rebecka Hamberger som utvecklare, producent och exekutiv producent. Rebecka har lång erfarenhet av både film och ...

Nyhet - Young Producers Club

Young Nordic Producers Club i Cannes 2019

Extend your network, learn much more about co-production, sharpen your tools. For the 8thtime we proudly present YOUNG NORDIC PRODUCERS CLU...

Läs fler nyheter