Publicerad: 2018/11/15
Nyhet - Kreativ sektor

Kreativa industrin växlar upp med ny organisation

Fem av de största branschorganisationerna inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv bildar den gemensamma organisationen Kreativ Sektor. Med den nya organisationen fördjupas branschernas näringspolitiska samarbete för att främja ekonomisk tillväxt, jobbskapande och innovation i den kreativa industrin.

Kreativ Sektor är ett mångårigt samarbete som nu fördjupas med en ny organisation och ett nyinrättat kansli. Ordförande för den nybildade föreningen blir Film&TV- Producenternas generalsekreterare Johan Holmer.

– Den kreativa industrin omfattar många branscher och frågorna spänner över flera politikområden. Därför krävs samordning och långsiktighet, både från branschernas och politikens sida. Med den nya organisationen kan vi växla upp och lägga mer resurser på det operativa arbetet. Samtidigt kan vi fortsätta vara en naturlig samtalspart för departement och myndigheter i frågor som rör de kreativa näringarna, säger Johan Holmer, ordförande för Kreativ Sektor.

Kansliet kommer att ledas av Christine Sundberg Carendi, tidigare generalsekreterare på Association of Swedish Fashion Brands.

– De senaste årens investeringar och satsningar på den kreativa sektorn från det offentliga har lagt en god grund. Jag ser fram emot att ta arbetet vidare i nära dialog med främjare och beslutsfattare, säger Christine Sundberg Carendi,kansliansvarig Kreativ Sektor.

Den nyvalda styrelsen för Kreativ Sektor består av Johan Holmer, ordförande (Film&TV-Producenterna), Jennie Rosén (Association of Swedish Fashion Brands), Jessica Bjurström (Sveriges Kommunikationsbyråer – KOMM), Ludvig Werner (Musiksverige) och Per Strömbäck (Dataspelsbranschen).

Om Kreativ Sektor:

Kreativ Sektor är en ideell förening och ett näringspolitiskt samarbete mellan branschorganisationerna Association of Swedish Fashion Brands – ASFB, Dataspelsbranschen, Film & TV-Producenterna, KOMM – Sveriges Kommunikationsbyråer och Musiksverige. Branscherna omsätter totalt över 400 miljarder kronor, varav mer än hälften är export. Syftet med föreningen är att utifrån medlemsföretagens ekonomiska intressen, verka för att de kreativa näringarna förblir en självklar del av svensk näringspolitik och ges bästa möjliga förutsättningar för en uthållig ekonomisk utveckling samt ekonomisk tillväxt.


Nyhet - Riapriset

Här är alla vinnare i Riagalan 2022

Den 17 maj ägde den tolfte upplagan av Riagalan rum på Lilla Cirkus i Stockholm - galan som hyllar svenskt TV-makeri och kreatörerna bakom Sveriges bästa TV-program. Bakom Riagalan, som är uppkallad efter TV-lege...

Nyhet - Seminarium

Digitalt kunskapsmöte om hur svensk film- och dramabransch kan arbeta med intima scener på ett strukturerat och inkluderande sätt

Den 29 mars 2022 arrangerade Film&TV-Producenterna, SF Studios, Svenska Filminstitutet och Fackförbundet Scen & Film ett digitalt kunskapsmöte om hur den svenska film- och dramabranschen kan arbeta med intima s...

Nyhet - Folk på väg

Janne Vierth utsedd till ny filmkonsulent för barn och unga

Filminstitutet har utsett Janne Vierth till ny filmkonsulent för barn och unga. Han tillträder 23 maj och efterträder Jenny Gilbertsson. ...

Nyhet - Riagalan

Här är årets finalister till Riagalan 2022

Nu offentliggörs årets finalister till Riagalan 2022. Den 17 maj intas Cirkus för att dela ut 12 priser till årets värdiga vinnare.  ...

Nyhet - Nya medlemmar

Nya medlemmar i Film&TV-Producenterna

Vi välkomnar fyra nya medlemsbolag till Film&TV-Producenterna; Makeriet, Fox in the Snow Films, Gimme a break och Fedra....

Läs fler nyheter