Publicerad: 2015/11/23
Nyhet - Kreativ sektor

Kreativ Sektor ska lyfta svensk tillväxt och export

Ett nytt samarbete mellan fem branschorganisationer inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv ska säkra Sveriges konkurrenskraft inom kreativa näringar. Samarbetet, som går under namnet Kreativ Sektor, presenterades i samband med en lunch med Närings- och innovationsminister Mikael Damberg på Liljevalchs idag.

Svenska kreatörer representerar kvalitet och innovation runt om i världen. De kreativa branscherna står för export som internationellt formar bilden av Sverige; bygger upp ett kunskapskapital nationellt; bidrar med hållbar tillväxt, och skapar förutsättningar för nya arbetstillfällen i och med digitaliseringenSamtidigt lanserade gruppen en nyskriven rapport med konkreta näringspolitiska förslag för att stärka Sveriges position internationellt.

Tillsammans omsätter branscherna nästan 300 miljarder kronor, varav mer än hälften är export. Detta är bara en del av den kreativa sektorn som helhet.

“Den kreativa sektorn har en enorm potential för ett litet men kunskapsintensivt land som Sverige. Samtidigt hamnar de kreativa näringarna ibland mellan stolarna som näring, handel och kultur. Därför efterfrågas en helhetssatsning och en nationell strategi för kreativa näringar som branscher.” Det säger gemensamt företrädarna för de fem branschorganisationerna.

Rapporten som presenterades innehåller en färdplan med flera konkreta näringspolitiska förslag. Genom att betona innehållsinnovation som en viktig förutsättning för fortsatt tillväxt- och exportpotential för Sverige vill Kreativ Sektor inleda en fördjupad dialog med regeringen samt också svara på det intresse som visats.

“Rapporten är en viktigt inlaga i arbetet med att konkretisera regeringens exportstrategi, där de kulturella och kreativa näringarna spelar en viktig roll”, sa Närings- och innovationsminister Mikael Damberg i sin inledning.

“Många av förslagen i rapporten har internationella förebilder och rör alltifrån behov av reformerad statistik till frågor om utbildning, finansiering och immaterialrätt. Bland annat efterfrågas en ny infrastruktur kring finansiering med mjuka lån och möjligheter för delfinansiering av satsningar kring internationalisering och innovation, en svensk motsvarighet till finska Tekes.”, säger Johanna Nylander, rapportförfattare.


Nyhet - FILM&TV-BAR

Netflix gästar nästa Film&TV-Bar

Kom och lyssna på Lina Brounéus, Director Co-Productions & Acquisitions Northern Europe på Netflix, om den växande betydelsen för den internationella marknaden för Netflix och deras planer för Norden. Mer inf...

Nyhet - Seminarium

Seminarium med Musikförläggarna och Ifpi

Musikförläggarna och lfpi Sverige bjuder tillsammans med Film&TV-Producenterna in till ett frukostseminariurium om musikanvändning inom reklamfilm, film och tv. Syftet är att skapa inblick i och förståelse fö...

Nyhet - Film&TV-Producenterna

Ny styrelse för Film&TV-Producenterna

Idag höll Film&TV-Producenterna ett välbesökt årsmöte på Hotel Reisen i Stockholm. Under årsmötet valdes nya styrelser för näs...

Nyhet - Roygalan

Roygalan 2019 - Save the date

Årets Roygala äger rum den 24 oktober ute på Cirkus i Stockholm. Håll utkik på roygalan.se för mer info inom kort....

Nyhet - Nya medlemmar

Nya medlemmar i Film&TV-Produceterna

Vi är glada att välkomna tre nya medlemmar till Film&TV-Producenterna....

Läs fler nyheter