Publicerad: 2015/11/23
Nyhet - Kreativ sektor

Kreativ Sektor ska lyfta svensk tillväxt och export

Ett nytt samarbete mellan fem branschorganisationer inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv ska säkra Sveriges konkurrenskraft inom kreativa näringar. Samarbetet, som går under namnet Kreativ Sektor, presenterades i samband med en lunch med Närings- och innovationsminister Mikael Damberg på Liljevalchs idag.

Svenska kreatörer representerar kvalitet och innovation runt om i världen. De kreativa branscherna står för export som internationellt formar bilden av Sverige; bygger upp ett kunskapskapital nationellt; bidrar med hållbar tillväxt, och skapar förutsättningar för nya arbetstillfällen i och med digitaliseringenSamtidigt lanserade gruppen en nyskriven rapport med konkreta näringspolitiska förslag för att stärka Sveriges position internationellt.

Tillsammans omsätter branscherna nästan 300 miljarder kronor, varav mer än hälften är export. Detta är bara en del av den kreativa sektorn som helhet.

“Den kreativa sektorn har en enorm potential för ett litet men kunskapsintensivt land som Sverige. Samtidigt hamnar de kreativa näringarna ibland mellan stolarna som näring, handel och kultur. Därför efterfrågas en helhetssatsning och en nationell strategi för kreativa näringar som branscher.” Det säger gemensamt företrädarna för de fem branschorganisationerna.

Rapporten som presenterades innehåller en färdplan med flera konkreta näringspolitiska förslag. Genom att betona innehållsinnovation som en viktig förutsättning för fortsatt tillväxt- och exportpotential för Sverige vill Kreativ Sektor inleda en fördjupad dialog med regeringen samt också svara på det intresse som visats.

“Rapporten är en viktigt inlaga i arbetet med att konkretisera regeringens exportstrategi, där de kulturella och kreativa näringarna spelar en viktig roll”, sa Närings- och innovationsminister Mikael Damberg i sin inledning.

“Många av förslagen i rapporten har internationella förebilder och rör alltifrån behov av reformerad statistik till frågor om utbildning, finansiering och immaterialrätt. Bland annat efterfrågas en ny infrastruktur kring finansiering med mjuka lån och möjligheter för delfinansiering av satsningar kring internationalisering och innovation, en svensk motsvarighet till finska Tekes.”, säger Johanna Nylander, rapportförfattare.


Nyhet - Medlemsmöte

Medlemsmöte om nya upphovsrättsregler

Film&TV-Producenterna bjuder in till seminarium om de nya upphovsrättsregler som förväntas träda i kraft den 1 januari 2023. Exkusivt för alla medlemmar och med särskilt fokus på film-tv- och reklamfilmspro...

Nyhet - Film&TV-Producenterna

Sanna Thiel till Film&TV-Producenterna

Film&TV-Producenterna stärker sin juridiska kompetens genom rekryteringen av Sanna Thiel som Senior Legal Counsel. Sanna tillträder sin nya tjänst den 24 oktober 2022. Sanna har lång och gedigen erfarenhet...

Nyhet - FILM&TV-BAR

Medlemsträff med fokus på tv och reklamfilm

Hur ser framtiden på TV4 ut vad gäller innehåll och annonsering och hur påverkar detta produktionsbolag inom tv och reklamfilm? Kom och ...

Nyhet - Folk på väg

SVT Drama anställer Sonja Hermele

En viktig del i SVT Dramas strategi är att vara den bästa beställaren av svenskt kvalitetsdrama till publiken. Den exekutiva produce...

Nyhet - Produktionsincitament

Produktionsincitament - ansökan öppnar 7 november

I morse publicerade Tillväxtverket villkoren för ansökan om produktionsincitament. Ansökan öppnar den 7 november kl 10:00 CET och stä...

Läs fler nyheter