Publicerad: 2015/11/23
Nyhet - Kreativ sektor

Kreativ Sektor ska lyfta svensk tillväxt och export

Ett nytt samarbete mellan fem branschorganisationer inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv ska säkra Sveriges konkurrenskraft inom kreativa näringar. Samarbetet, som går under namnet Kreativ Sektor, presenterades i samband med en lunch med Närings- och innovationsminister Mikael Damberg på Liljevalchs idag.

Svenska kreatörer representerar kvalitet och innovation runt om i världen. De kreativa branscherna står för export som internationellt formar bilden av Sverige; bygger upp ett kunskapskapital nationellt; bidrar med hållbar tillväxt, och skapar förutsättningar för nya arbetstillfällen i och med digitaliseringenSamtidigt lanserade gruppen en nyskriven rapport med konkreta näringspolitiska förslag för att stärka Sveriges position internationellt.

Tillsammans omsätter branscherna nästan 300 miljarder kronor, varav mer än hälften är export. Detta är bara en del av den kreativa sektorn som helhet.

“Den kreativa sektorn har en enorm potential för ett litet men kunskapsintensivt land som Sverige. Samtidigt hamnar de kreativa näringarna ibland mellan stolarna som näring, handel och kultur. Därför efterfrågas en helhetssatsning och en nationell strategi för kreativa näringar som branscher.” Det säger gemensamt företrädarna för de fem branschorganisationerna.

Rapporten som presenterades innehåller en färdplan med flera konkreta näringspolitiska förslag. Genom att betona innehållsinnovation som en viktig förutsättning för fortsatt tillväxt- och exportpotential för Sverige vill Kreativ Sektor inleda en fördjupad dialog med regeringen samt också svara på det intresse som visats.

“Rapporten är en viktigt inlaga i arbetet med att konkretisera regeringens exportstrategi, där de kulturella och kreativa näringarna spelar en viktig roll”, sa Närings- och innovationsminister Mikael Damberg i sin inledning.

“Många av förslagen i rapporten har internationella förebilder och rör alltifrån behov av reformerad statistik till frågor om utbildning, finansiering och immaterialrätt. Bland annat efterfrågas en ny infrastruktur kring finansiering med mjuka lån och möjligheter för delfinansiering av satsningar kring internationalisering och innovation, en svensk motsvarighet till finska Tekes.”, säger Johanna Nylander, rapportförfattare.


Nyhet - Riagalan

Vinnarna av årets Ria korade!

Riagalan samlade ikväll den svenska TV-produktionsbranschen ute på Cirkus i en hyllning till kreatörerna bakom Sveriges vassaste tv-program. Det är med största stolthet vi idag kan presentera vinnarna av RIA 2019: ...

Nyhet - FILM&TV-BAR

FILM&TV-BAR den 14 mars

Varmt välkomna på vår medlemsbar den 14 mars kl. 16-18 på Hotel Diplomat. Kom och lyssna på Axel Eriksson, innehållsdirektör på Discovery Networks Sweden som delar med sig av sina tankar och ger sin bild av mar...

Nyhet - Folk på väg

Art & Bob fortsätter växa - anställer producenten Rebecka Hamberger

Art & Bob anställer Rebecka Hamberger som utvecklare, producent och exekutiv producent. Rebecka har lång erfarenhet av både film och ...

Nyhet - Young Producers Club

Young Nordic Producers Club i Cannes 2019

Extend your network, learn much more about co-production, sharpen your tools. For the 8thtime we proudly present YOUNG NORDIC PRODUCERS CLU...

Nyhet - Folk på väg

Johanna Bergenstråhle ny producent hos Nordisk Film

Nordisk Film Production växer så det knakar och rekryteringarna fortsätter. I april ansluter Johanna Bergenstråhle som producent. Johann...

Läs fler nyheter