Publicerad: 2015/11/23
Nyhet - Kreativ sektor

Kreativ Sektor ska lyfta svensk tillväxt och export

Ett nytt samarbete mellan fem branschorganisationer inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv ska säkra Sveriges konkurrenskraft inom kreativa näringar. Samarbetet, som går under namnet Kreativ Sektor, presenterades i samband med en lunch med Närings- och innovationsminister Mikael Damberg på Liljevalchs idag.

Svenska kreatörer representerar kvalitet och innovation runt om i världen. De kreativa branscherna står för export som internationellt formar bilden av Sverige; bygger upp ett kunskapskapital nationellt; bidrar med hållbar tillväxt, och skapar förutsättningar för nya arbetstillfällen i och med digitaliseringenSamtidigt lanserade gruppen en nyskriven rapport med konkreta näringspolitiska förslag för att stärka Sveriges position internationellt.

Tillsammans omsätter branscherna nästan 300 miljarder kronor, varav mer än hälften är export. Detta är bara en del av den kreativa sektorn som helhet.

“Den kreativa sektorn har en enorm potential för ett litet men kunskapsintensivt land som Sverige. Samtidigt hamnar de kreativa näringarna ibland mellan stolarna som näring, handel och kultur. Därför efterfrågas en helhetssatsning och en nationell strategi för kreativa näringar som branscher.” Det säger gemensamt företrädarna för de fem branschorganisationerna.

Rapporten som presenterades innehåller en färdplan med flera konkreta näringspolitiska förslag. Genom att betona innehållsinnovation som en viktig förutsättning för fortsatt tillväxt- och exportpotential för Sverige vill Kreativ Sektor inleda en fördjupad dialog med regeringen samt också svara på det intresse som visats.

“Rapporten är en viktigt inlaga i arbetet med att konkretisera regeringens exportstrategi, där de kulturella och kreativa näringarna spelar en viktig roll”, sa Närings- och innovationsminister Mikael Damberg i sin inledning.

“Många av förslagen i rapporten har internationella förebilder och rör alltifrån behov av reformerad statistik till frågor om utbildning, finansiering och immaterialrätt. Bland annat efterfrågas en ny infrastruktur kring finansiering med mjuka lån och möjligheter för delfinansiering av satsningar kring internationalisering och innovation, en svensk motsvarighet till finska Tekes.”, säger Johanna Nylander, rapportförfattare.


Nyhet - Ekologisk hållbarhet

Film&TV-Producenterna inleder samarbete med Green Producers Club

Film&TV-Producenterna har idag ingått ett samarbetsavtal med Green Producers Club (GPC). Samarbetet ger Film&TV-Producenternas medlemmar 30% rabatt på klimatverktyget Green Producers Tool, samt stöd och till...

Nyhet - Årsstämma

Ny styrelse i Film&TV-Producenterna

I onsdags höll Film&TV-Producenterna sin årsstämma på Sjöfartshuset i Stockholm. Vid stämman valdes bland annat nya styrelser. Som ordinarie ledamöter till styrelse och sektionsstyrelser valdes: Styrels...

Nyhet - Remissvar

Remissvar om ny upphovsrättsutredning

Regeringen har gjort en översyn av upphovsrättslagens bestämmelser om inskränkningar i upphovsrätten. Film&TV-Producenterna har var...

Nyhet - Audiovisuell politik

Högt tempo och högprofilerat på Film&TV-Producenternas politiska seminarium

Hur skapas bästa möjliga förutsättningar för produktion av svensk film och tv på en marknad i snabb förändring? Hur ska Sveriges aud...

Nyhet - Ekologisk hållbarhet

Filmat samtal: Inspirationsdag för hållbar film- och tv-produktion

I förra veckan bjöd branschrådet för ekologisk hållbarhet in till en inspirationsdag om hållbara lösningar inom film- och tv-produkti...

Läs fler nyheter