Publicerad: 2015/11/23
Nyhet - Kreativ sektor

Kreativ Sektor ska lyfta svensk tillväxt och export

Ett nytt samarbete mellan fem branschorganisationer inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv ska säkra Sveriges konkurrenskraft inom kreativa näringar. Samarbetet, som går under namnet Kreativ Sektor, presenterades i samband med en lunch med Närings- och innovationsminister Mikael Damberg på Liljevalchs idag.

Svenska kreatörer representerar kvalitet och innovation runt om i världen. De kreativa branscherna står för export som internationellt formar bilden av Sverige; bygger upp ett kunskapskapital nationellt; bidrar med hållbar tillväxt, och skapar förutsättningar för nya arbetstillfällen i och med digitaliseringenSamtidigt lanserade gruppen en nyskriven rapport med konkreta näringspolitiska förslag för att stärka Sveriges position internationellt.

Tillsammans omsätter branscherna nästan 300 miljarder kronor, varav mer än hälften är export. Detta är bara en del av den kreativa sektorn som helhet.

“Den kreativa sektorn har en enorm potential för ett litet men kunskapsintensivt land som Sverige. Samtidigt hamnar de kreativa näringarna ibland mellan stolarna som näring, handel och kultur. Därför efterfrågas en helhetssatsning och en nationell strategi för kreativa näringar som branscher.” Det säger gemensamt företrädarna för de fem branschorganisationerna.

Rapporten som presenterades innehåller en färdplan med flera konkreta näringspolitiska förslag. Genom att betona innehållsinnovation som en viktig förutsättning för fortsatt tillväxt- och exportpotential för Sverige vill Kreativ Sektor inleda en fördjupad dialog med regeringen samt också svara på det intresse som visats.

“Rapporten är en viktigt inlaga i arbetet med att konkretisera regeringens exportstrategi, där de kulturella och kreativa näringarna spelar en viktig roll”, sa Närings- och innovationsminister Mikael Damberg i sin inledning.

“Många av förslagen i rapporten har internationella förebilder och rör alltifrån behov av reformerad statistik till frågor om utbildning, finansiering och immaterialrätt. Bland annat efterfrågas en ny infrastruktur kring finansiering med mjuka lån och möjligheter för delfinansiering av satsningar kring internationalisering och innovation, en svensk motsvarighet till finska Tekes.”, säger Johanna Nylander, rapportförfattare.


Nyhet - Årsstämma

Ny styrelse för Film&TV-Producenterna

I onsdags höll Film&TV-Producenterna ett välbesökt årsmöte på Zoom. Under årsmötet valdes nya styrelser för nästa verksamhetsår. Som ordinarie ledamöter till styrelse och sektionsstyrelser valdes: Sty...

Nyhet - Roygalan

Årets vinnare på Roygalan 2021

Idag utsågs Sveriges bästa reklamfilmer på en nedbantad Roygalan på Teatergrillen i Stockholm. Priser delades ut i kategorierna Årets bästa reklamfilm, Årets bästa reklamfilmsregissör och Årets roligaste reklam...

Nyhet - Producer on the Move

Nima Yousefi är årets Producer on the Move

Svenska Filminstitutet och EFP (European Film Promotion) har i år utsett Nima Yousefi att företräda Sverige i Producers on the Move, där...

Nyhet - Riagalan

Nominera era produktioner till Rias specialpris 2021

Med anledning av pandemin delar Riagalan ut ett anpassat pris i år och hoppas på en publik gala i sitt ursprungliga format under våren 20...

Nyhet - Utbildning

Välkommen till medlemsutbildning i hållbara produktionsmetoder för Film och TV

Världen är under stor förändring och effekterna av människans aktivitet på planeten är mer påtagliga än någonsin. Film&TV-Prod...

Läs fler nyheter