Publicerad: 2015/11/23
Nyhet - Kreativ sektor

Kreativ Sektor ska lyfta svensk tillväxt och export

Ett nytt samarbete mellan fem branschorganisationer inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv ska säkra Sveriges konkurrenskraft inom kreativa näringar. Samarbetet, som går under namnet Kreativ Sektor, presenterades i samband med en lunch med Närings- och innovationsminister Mikael Damberg på Liljevalchs idag.

Svenska kreatörer representerar kvalitet och innovation runt om i världen. De kreativa branscherna står för export som internationellt formar bilden av Sverige; bygger upp ett kunskapskapital nationellt; bidrar med hållbar tillväxt, och skapar förutsättningar för nya arbetstillfällen i och med digitaliseringenSamtidigt lanserade gruppen en nyskriven rapport med konkreta näringspolitiska förslag för att stärka Sveriges position internationellt.

Tillsammans omsätter branscherna nästan 300 miljarder kronor, varav mer än hälften är export. Detta är bara en del av den kreativa sektorn som helhet.

“Den kreativa sektorn har en enorm potential för ett litet men kunskapsintensivt land som Sverige. Samtidigt hamnar de kreativa näringarna ibland mellan stolarna som näring, handel och kultur. Därför efterfrågas en helhetssatsning och en nationell strategi för kreativa näringar som branscher.” Det säger gemensamt företrädarna för de fem branschorganisationerna.

Rapporten som presenterades innehåller en färdplan med flera konkreta näringspolitiska förslag. Genom att betona innehållsinnovation som en viktig förutsättning för fortsatt tillväxt- och exportpotential för Sverige vill Kreativ Sektor inleda en fördjupad dialog med regeringen samt också svara på det intresse som visats.

“Rapporten är en viktigt inlaga i arbetet med att konkretisera regeringens exportstrategi, där de kulturella och kreativa näringarna spelar en viktig roll”, sa Närings- och innovationsminister Mikael Damberg i sin inledning.

“Många av förslagen i rapporten har internationella förebilder och rör alltifrån behov av reformerad statistik till frågor om utbildning, finansiering och immaterialrätt. Bland annat efterfrågas en ny infrastruktur kring finansiering med mjuka lån och möjligheter för delfinansiering av satsningar kring internationalisering och innovation, en svensk motsvarighet till finska Tekes.”, säger Johanna Nylander, rapportförfattare.


Nyhet - Riapriset

Riagalan presenterar årets jury

Riapriset uppmärksammar och premierar Sveriges bästa kreatörer, medarbetare och upphovsmakare inom svensk tv-produktion. –Trots ännu ett utmanande år har det producerats enormt mycket och högkvalitativ tv i Sv...

Nyhet - Film

Vårens svenska filmer presenteras på tisdag den 18 januari

Svenska Filminstitutet och Film&TV-Producenterna bjuder in till en samlad presentation av vårens svenska långfilmspremiärer tisdagen den 18 januari i Bio Victor i Filmhuset i Stockholm. Presentationen kommer att l...

Nyhet - Guldbaggen

2021 års Guldbaggenomineringar

Vid en pressträff i Filmhuset i Stockholm idag presenterades Guldbaggenomineringarna för filmåret 2021. Clara Sola fick nio nominerin...

Nyhet - Riapriset

Nominera bidrag till Riagalan 2022

Nu är nomineringen öppen till Riagalan 2022. Missa inte att skicka in era produktionen innan den 27 januari. För att nominera kollegor, l...

Nyhet - Utbildning

Beställ egen masterclass om att beställa reklamfilm

I ett medielandskap där det produceras mer rörlig bild än någonsin har beställarkompetensen och kunskapen om reklamfilmsfilmproduktion ...

Läs fler nyheter