I dag skickade SVT:s vd Eva Hamilton och ordförande för Film & TV producenterna, Björn Rosengren ut gemensamt ett brev. Där tillkännages ett samarbete som lett till ett Normalvillkor mellan SVT och externa producenter.
– Eva Hamilton har visat på stor ömsesidig respekt, säger Björn Rosengren till Resumé
Efter ett halvår av förhandlingar står det nu klart att SVT och Film och TV-producenterna kommit fram till så kallade Normalvillkor för externa producenter gentemot SVT.
Normalvillkoren omfattar bland annat rutiner för samarbetet samt villkor rörande omfattningen av SVT:s visningsrätt, exploatering och fördelning av ägande och intäkter av program och format.
Sedan tidigare står det klart att 40 procent produktioner ska göras av oberoende producenter.
– Det var en väldigt stor framgång för oss och det är också Normalvillkoren. Innan har SVT behandlat producenterna från fall till fall, säger Björn Rosengren, ordförande för Film och TV-producenterna till Resumé.
Samtidigt har SVT fortfarande en frihet i sin rekrytering av externa producenter:
“Normalvillkoren ska inte ses som obligatoriska villkor, utan SVT, produktionsbolag och fria filmare har möjlighet att i den enskilda produktionen komma överens om de villkor som, är bäst lämpade för den aktuella produktionen.”, skriver SVT på sin B2B sajt.
– Normalvillkoren kan bli bättre och kan ses som ett sorts minimivillkor där vissa producenter har möjlighet att förhandla fram bättre avtal. Det här visar ändå att vi har flyttat fram våra positioner.
Vad menar du framförallt kan bli bättre?
– Jag tror att upphovsrätten kommer att bli den stora frågan framöver I dagsläget är det för otydligt vem som äger rättigheterna till de externa produktioner som köpts in av SVT, säger Björn Rosengren som ändå passar på att framhålla att förhandlingarna varit framgångsrika för Film och TV-producenterna:
– Det har inte funnits något regelverk tidigare, därför är det en framgång att tydligt reda ut villkoren. Jag vill också berömma Eva Hamilton som visat stor ömsesidig respekt under förhandlingarna.
I samband med Normalvillkoren lanserar SVT en B2B sajt för att bli mer transparenta gentemot sina affärspartners.
“SVT ser det som en viktig del av sitt uppdrag att vara tydliga och transparenta med sitt sätt att arbeta. Då SVT:s sajt, svt.se, är en del av den publicistiska verksamheten har det ibland varit svårt att hantera riktad företagsinformation på den platsen”, skriver SVT på sin B2B-sajt.
B2B-sajten är till för alla samarbetspartners inklusive produktionsbolag. Det ska vara lätt och smidigt att få den fakta man behöver oavsett om man är extern producent, forskar inom media eller vill få kontakt med SVT:s inköpsavdelning som hanterar alla LoU-frågor.