Film & TV Producenternas reklamfilmssektion presenterar en branschanalys av den svenska reklamfilmsmarknaden.
Rapporten har utförts av Handelns Utredningsinstitut (HUI) och är den första
kartläggningen av svensk reklamfilm. Rapporten innehåller en analys av den ekonomiska utvecklingen i reklambranschen de senaste 10 åren samt intervjuer med tongivande personer på produktionsbolagen, reklambyråerna och hos annonsörerna. Syftet är att öka kunskaperna om reklamfilmsproduktion, nå en bredare samsyn och stärka slutkunden.
– Vi har konstaterat att det saknas övergripande och bra information om förutsättningarna för reklamfilmsproduktion i Sverige och hur branschen har förändrats över tid, säger Markus Ahlm, ordförande för Film & TV Producenternas reklamfilmssektion. Rapporten ska även ge oss bättre kunskap om hur annonsörer och reklambyråer uppfattar vårt arbete.
– Vi tror att rapporten är viktig, dels för att kunna sätta in dagens ekonomiska situation i ett lite större perspektiv, dels som plattform för en fortsatt positiv utveckling av vår bransch, säger Markus Ahlm, som inte utesluter en uppföljning av rapporten på årsbasis.
Läs rapporten HÄR