Svensk mediepolitik är föråldrad och bör göras om i grunden. Därför bjuder Film&TV-Producenterna i ett öppet brev in riksdagspartiernas partiledare till möten om framtidens mediepolitik omedelbart efter valet.
Produktionsbolagens branschorganisation Film&TV-Producenterna sa före sommaren upp Filmavtalet mellan staten och branschen som skapades för biografmarknaden 1963. Nu efterlyser organisationen en sammanhållen och modern mediepolitik.
– Det håller inte längre. Dagens mediepolitik nonchalerar digitaliseringen fullständigt. Utan en aktiv mediepolitik och digital strategi äventyras grundläggande värden som demokrati, kvalitet och mångfald. Vi efterlyser en seriös politisk diskussion om de här frågorna, säger Björn Rosengren, ordförande för Film&TV-Producenterna.
De senaste årens digitala utveckling har förändrat mediemarknaden i grunden. Trots detta har svenska regeringar förlitat sig på gamla kulturpolitiska lösningar som filmavtal och presstöd. Film&TV-Producenterna menar nu att det är läge att diskutera finansieringen och regleringen av kvalificerat innehåll generellt.
– De senaste årens explosionsartade medieutveckling har löpt parallellt med en kreativ våg i Sverige. Där finns en oerhörd kulturell och ekonomisk potential för vårt land, som riskerar att gå förlorad om vi inte agerar nu, säger Björn Rosengren, ordförande för Film&TV-producenterna.
Brev till:
Centerpartiet
Folkpartiet Liberalerna
Nya Moderaterna
Kristdemokraterna
Vänsterpartiet
Socialdemokraterna
Miljöpartiet de gröna