Publicerad: 2014/10/16
Nyhet - Film&TV-Producenterna, Reklamfilmssektionen

“En av tre“ – kreativ kvotering för fler kvinnliga reklamfilmsregissörer

Land: Sverige. År: 2014. Andel reklamfilmsregissörer som är kvinnor: ca 10 %. Det är för dåligt – nu lanserar Film&TV-Producenterna tillsammans med Komm initiativet “En av tre”.

2009 gjorde Film&TV-Producenterna en kartläggning av kvinnliga reklamfilmsregissörer. Resultatet var beklämmande. Av totalt 130 regissörer verksamma inom reklamfilm var endast 6 kvinnor.

Insatser har gjorts för att lyfta frågan och vända utvecklingen. Men efter fem år kan vi konstatera att utvecklingen går för långsamt. När en av reklambranschens absolut viktigaste roller ska besättas, missar branschen fortfarande nära 50 % av talangen.

Det är ett branschproblem. Men det är också ett samhällsproblem när en viktig del av kommunikationen och förmedlingen av vår samtid blir ensidig. Som bransch kan vi inte heller acceptera strukturer som innebär att ungas karriärmöjligheter begränsas på grund av kön.

I många år har diskussioner förts om orsak och verkan. Men oavsett hur obalansen förklaras kvarstår faktum att det kommer in för få nya namn.

Samtidigt har viljan i branschen att agera aldrig varit större än idag. Vi kan inte låta åren gå utan att någonting händer. Fler kvinnliga regissörer behöver komma in och ta jobb och synas. Men för att det ska hända krävs att man är med i uttagsprocessen.

Därför lanseras idag ett nytt initiativ som i branschen går under arbetsnamnet “En av tre”. Förslaget är enkelt. I varje pitch mellan reklambyrå och produktionsbolag ska minst ett av tre presenterade treatment vara från kvinnlig regissör. Minst en av tre regissörer i en pitch ska vara kvinna. Detta införs i Film&TV-Producenterna och Komms pitchrekommendationer. Därmed sätts en ny standard.

Förändring är möjlig i varje val som vi gör i våra jobb. Gemensamt har vi kunskapen och, med våra kunders goda minne, makten att förändra.

En av tre.

Johan Holmer
Generalsekreterare Film&TV-Producenterna

Jessica Bjurström
VD Komm


Nyhet - Roygalan

Roygalan 2019 - Här är årets nominerade

Vinnarna av årets Roygala koras på Cirkus i Stockholm den 24 oktober. Roygalan premierar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion. I år arrangerar Film&TV-Producenterna galan för sjuttonde gå...

Nyhet - Utbildning

Ny medlemsutbildning om att motverka kränkande beteenden

Film&TV-Producenterna arrangerar tillsammans med Almega/Medieföretagen en heldagsutbildning som syftar till att öka kompetensen bland aktiva producenter kring arbetsmiljöfrågor, med fokus på mellanmänskliga...

Nyhet - Filmpolitik

Film- och TV-industrin starkt kritisk till höstbudgeten: ”Sverige missar jobb och värdefull exponering”

Efter regeringens presentation av höstbudgeten står det klart att Sverige fortfarande står utan så kallade produktionsincitament för at...

Nyhet - Folk på väg

Madelene Hansson blir ny vd för Meter Television AB

Endemol Shine Nordics meddelar att Madelene Hansson kommer att ta över som vd för Meter Television från den 1 oktober 2019. Meters vd ...

Nyhet - Kristallen

Kristallen 2019 - Grattis till alla vinnare!

Kristallen som prisar svensk tv-produktion gick av stapel den 30 augusti på Cirkus i Stockholm. Priset är instiftat för att stimulera til...

Läs fler nyheter