Publicerad: 2014/10/16
Nyhet - Film&TV-Producenterna, Reklamfilmssektionen

“En av tre“ – kreativ kvotering för fler kvinnliga reklamfilmsregissörer

Land: Sverige. År: 2014. Andel reklamfilmsregissörer som är kvinnor: ca 10 %. Det är för dåligt – nu lanserar Film&TV-Producenterna tillsammans med Komm initiativet “En av tre”.

2009 gjorde Film&TV-Producenterna en kartläggning av kvinnliga reklamfilmsregissörer. Resultatet var beklämmande. Av totalt 130 regissörer verksamma inom reklamfilm var endast 6 kvinnor.

Insatser har gjorts för att lyfta frågan och vända utvecklingen. Men efter fem år kan vi konstatera att utvecklingen går för långsamt. När en av reklambranschens absolut viktigaste roller ska besättas, missar branschen fortfarande nära 50 % av talangen.

Det är ett branschproblem. Men det är också ett samhällsproblem när en viktig del av kommunikationen och förmedlingen av vår samtid blir ensidig. Som bransch kan vi inte heller acceptera strukturer som innebär att ungas karriärmöjligheter begränsas på grund av kön.

I många år har diskussioner förts om orsak och verkan. Men oavsett hur obalansen förklaras kvarstår faktum att det kommer in för få nya namn.

Samtidigt har viljan i branschen att agera aldrig varit större än idag. Vi kan inte låta åren gå utan att någonting händer. Fler kvinnliga regissörer behöver komma in och ta jobb och synas. Men för att det ska hända krävs att man är med i uttagsprocessen.

Därför lanseras idag ett nytt initiativ som i branschen går under arbetsnamnet “En av tre”. Förslaget är enkelt. I varje pitch mellan reklambyrå och produktionsbolag ska minst ett av tre presenterade treatment vara från kvinnlig regissör. Minst en av tre regissörer i en pitch ska vara kvinna. Detta införs i Film&TV-Producenterna och Komms pitchrekommendationer. Därmed sätts en ny standard.

Förändring är möjlig i varje val som vi gör i våra jobb. Gemensamt har vi kunskapen och, med våra kunders goda minne, makten att förändra.

En av tre.

Johan Holmer
Generalsekreterare Film&TV-Producenterna

Jessica Bjurström
VD Komm


Nyhet - Film&TV-Producenterna

Film- och tv-industrin efter kulturministerns besked om produktionsincitament: ”Hela Sverige är vinnare”

Film- och tv-branschen gläds efter kulturministerns besked om att regeringen kommer införa så kallade produktionsincitament för film- och tv-inspelningar. ”Produktionsincitament betyder att svensk film åter kommer...

Nyhet - Reklamfilmssektionen

"Oneofthree.se" uppmärksammar kvinnliga regissörer på produktionsbolagen

För fem år sedan lanserade Film&TV-Producenterna tillsammans med Komm sajten oneofthree.se som fungerar som en portal för kvinnliga regissörer och deras showreels. Det finns idag 32 aktiva regissörer registre...

Nyhet - Guldbaggen

Guldbaggen 2022: Information om regler och anmälan

Svenska Filminstitutet informerar om anmälningsförfarande, deadline och villkor för anmälan av svensk lång spel- och dokumentärfilm sa...

Nyhet - Folk på väg

Beata Mannheimer är ny produktionschef på Filmlance

Beata Mannheimer är född i Göteborg och efter en master vid Handelshögskolan i Göteborg började hon i filmbranschen på produktionsbol...

Nyhet - Filminstitutet

Mathias Rosengren tillförordnad vd för Svenska Filminstitutet

Mathias Rosengren har av Filminstitutets styrelse utsetts till tillförordnad vd, från och med den 20 september. Mathias Rosengren, som ida...

Läs fler nyheter