Publicerad: 2009/12/18
Nyhet - Uncategorized

Bästa bioåret för svensk film sedan mätningarna började

Bioåret är ännu inte till ända, men redan nu kan man konstatera att siffrorna för 2009 ser mycket bra ut. Till exempel så gjordes 15,3 miljoner besök på svenska biografer förra året. Denna siffra passerades i år redan under november. Siffrorna för svenska filmer är enastående. Står sig siffran för marknadsandelen för svensk film blir 2009 det bästa året sedan Filminstitutet började mätningarna 1963!

November
Biobesöken i november ökade med nästan 30 procent jämfört med samma period 2008 och uppgick till 1 877 146. Detta är inte bara mer än november förra året utan är även den bästa novembermånaden som Svenska Filminstitutet uppmätt under 2000-talet. Snittet för en novembermånad åren 2000-2008 har legat på knappt 1 482 834. Under samma period uppgick bruttobiljettintäkterna till 170 988 238 SEK, upp med cirka 41 procent jämfört med 2008.

Även för svensk film var det en mycket bra månad sett till både dess marknadsandel och dess totala besök. Den svenska marknadsandelen uppgår till knappt 32 procent. De totala besöken på svensk film uppgick till 593 428. Snittet för svensk film under novembermånad under 2000-talet ligger jämförelsevis på drygt 339 000. Fyra svenska filmer återfanns på Topp 10: Flickan som lekte elden (plats 4), Luftslottet som sprängdes (plats 6), Bröllopsfotografen (plats 7) och Så olika (plats 8).

Ackumulerat jan-nov
Ackumulerat (per november) uppgår biobesöken till 15 674 042, upp över drygt 13 procent jämfört med 2008. Under samma tid har bruttobiljettintäkterna ökat med drygt 21,5 procent. Sett till hela 2000-talet överträffas 2009 endast av 2003 som hade 15 843 312besök. Snittet för åren 2000-2008 låg på drygt 14,6 miljoner besök.

Besöken på svensk film uppgår under perioden till 5 080 380. Detta är första gången under 2000-talet som besöken för svensk film överstiger 5 miljoner, såväl för perioden januari-november som för helår. Den svenska filmens marknadsandel under perioden ökade från fjolårets 19,1 procent till 32,4 procent. Detta gör 2009 till det bästa året under 2000-talet (vars snitt 2000-2008 ligger på 21,5%), närmast följt av 2001 då marknadsandelen uppgick till 25,4 procent.

Hela rapporten januari-november:
http://www.sfi.se/Documents/Statistik/2009-7%20Analys%20oktober-november%20samt%20ackumulerat%202009.pdf%20.pdf

Frågor. Thomas Bryntesson thomas.bryntesson@sfi.se 08-665 12 29

 


Nyhet - Content London

Exklusiv medlemsrabatt till Content London den 3-5 december 2024

Svenska institutet har fått ett uppdrag av regeringen att öka de kreativa näringarnas export och närvaro på internationella marknader och syftet är att öka synlighet och stärka svenska företag. Inom uppdraget...

Nyhet - Reklamfilm

“Oneofthree.se” uppmärksammar kvinnliga regissörer på produktionsbolagen

För tio år sedan lanserade Film&TV-Producenterna tillsammans med Komm sajten oneofthree.se som fungerar som en portal för kvinnliga reklamfilmsregissörer och deras showreels. Det finns idag 48 aktiva regissör...

Nyhet - Nyheter

Maritha Norstedts Stipendiefond

Sommaren 2023 gick Maritha Norstedt bort och till hennes minne har ett stipendium instiftats i Maritha Norstedts namn, stipendiet är initie...

Nyhet - Folk på väg

Christian Wikander ny ordförande för film- och tv-branschens yrkesorgan

Christian Wikander har valts till ny ordförande för Yrkesnämnden för Film och TV. Wikander efterträder Thomas Nilsson som kliver av ord...

Nyhet - Ekologisk hållbarhet

Film&TV-Producenterna inleder samarbete med Green Producers Club

Film&TV-Producenterna har ingått ett samarbetsavtal med Green Producers Club (GPC). Samarbetet ger Film&TV-Producenternas medlemmar...

Läs fler nyheter