Publicerad: 2024/09/18
Nyhet - Medlemmar

Banijay Nordic omstrukturerar – satsar på två nya bolag

Banijay Nordic meddelar idag sina planer på att strategiskt omstrukturera delar av sin svenska verksamhet genom lansering av två nya produktionsbolag; Jarowskij/Yellow Bird och Meter/Jarowskij.

Genom att förena kompetens från tre av sina bolag, skapar Banijay Nordic två starka bolag som kommer vara med och driva utvecklingen av drama och non-scripted på den svenska marknaden. Som VD:ar för de nya bolagen utses Elin Kvist och Madelene Hansson.

Sedan start har Banijay Nordic byggt ett omfattande nätverk av produktionsbolag med unika profiler och talanger i centrum, drivet av entreprenörsanda och kreativitet. När marknaden förändras med inflödet av streamingtjänster och dramatiska förändringar i affärsmodeller hos våra traditionella kunder, måste vi också anpassa oss. Genom att förena dessa enastående bolag positionerar vi oss proaktivt för att bättre möta efterfrågan, och på så sätt säkerställer vi en hållbar framtid för gruppen. Vi är övertygade om att dessa två nya innehållsgiganter, tillsammans med de fantastiska svenska koncernbolagen Mastiff och Filmlance, kommer att fortsätta bidra till vår framgång, säger Jacob Houlind, VD för Banijay Nordic.

Jarowskij/Yellow Bird kommer att vara en del av Banijay Nordics fortsatta satsningar inom drama i Sverige. Med en gemensam slate av framgångsrika produktioner som En helt vanlig familj, Wallander, Nattryttarna, The Playlist och de kommande satsningarna A Life’s Worth och Halva Malmö består av killar som har dumpat mig, bygger det nya bolaget vidare på Jarowskijs starka position inom komedi och starkt drama, och Yellow Birds långa tradition av stor spänning och internationella samproduktioner. Under ledning av Elin Kvist, tidigare Vice VD/Creative Director på Yellow Bird, kommer Jarowskij/Yellow Bird att fokusera på att utveckla ambitiösa dramaprojekt som engagerar och når ut till en stor publik, som en del av Banijays bredare satsning på kvalitativt drama i Norden.

– Genom att förena dessa två ikoniska dramavarumärken i det nya bolaget Jarowskij/Yellow Bird, kan vi erbjuda marknaden en mycket stark och ambitiös slate av serier och filmer, skapade i samarbete med Skandinaviens bästa kreatörer. Med den samlade kunskapen och erfarenheten hos Jarowskij/Yellow Bird står vi väl rustade att vara en av Nordens starkaste producenter av högkvalitativt och slagkraftigt drama, säger Elin Kvist, VD för Jarowskij/Yellow Bird.

Meter/Jarowskij blir det samlade hemmet för internationella succéformat som Sveriges mästerkock, Elitstyrkans hemligheter, Good Luck Guys, Mästarnas mästare, Fångarna på fortet, starka humorformat som LOL och Parlamentet, och förenas med svenska publiksuccéer som Wild Kids och Lyxfällan. Under ledning av VD Madelene Hansson, tidigare VD för Meter, och Chief Creative Officer Magnus Gustafsson, som bidrar med sin expertis från Jarowskij, kommer bolaget att fokusera på att utveckla både globala och lokala format som inte bara underhåller utan också engagerar och utmanar tittarna.

– Detta nya kapitel förenar det bästa av non-scripted-underhållning, med ett team som har kraften att tänja på kreativa gränser, vilket säkerställer att vi har en framtida portfölj av starka format som väcker engagemang och enar publiken. Med en grund i att adaptera globala succéer och skapa innovativa, lokalt förankrade format, är Meter/Jarowskij redo att fortsätta utveckla sitt utbud av förstklassiga produktioner, säger Madelene Hansson, VD för Meter Jarowskij.

I samband med omstruktureringen övergår Jakob Feeney, tidigare VD för Yellow Bird, till en konsultroll som COO/Head of Business Affairs för Jarowskij/Yellow Bird.

– Vi är tacksamma för att kunna fortsätta vårt samarbete med Jakob i denna nya roll, då han har varit en väldigt stor tillgång i arbetet med att bygga upp Yellow Birds dramaportfölj de senaste tre åren, säger Jacob Houlind.

Malin Lancha tillträder som Head of Production för det nya dramabolaget, och Johannes Jensen, som varit interim VD för Jarowskij, kommer att återgå till sin bredare roll inom Banijay Nordic som Group Head of Scripted. Övriga svenska bolag inom Banijay Nordic, Filmlance och Mastiff Sverige, fortsätter likt tidigare.


Nyhet - Content London

Exklusiv medlemsrabatt till Content London den 3-5 december 2024

Svenska institutet har fått ett uppdrag av regeringen att öka de kreativa näringarnas export och närvaro på internationella marknader och syftet är att öka synlighet och stärka svenska företag. Inom uppdraget...

Nyhet - Reklamfilm

“Oneofthree.se” uppmärksammar kvinnliga regissörer på produktionsbolagen

För tio år sedan lanserade Film&TV-Producenterna tillsammans med Komm sajten oneofthree.se som fungerar som en portal för kvinnliga reklamfilmsregissörer och deras showreels. Det finns idag 48 aktiva regissör...

Nyhet - Nyheter

Maritha Norstedts Stipendiefond

Sommaren 2023 gick Maritha Norstedt bort och till hennes minne har ett stipendium instiftats i Maritha Norstedts namn, stipendiet är initie...

Nyhet - Folk på väg

Christian Wikander ny ordförande för film- och tv-branschens yrkesorgan

Christian Wikander har valts till ny ordförande för Yrkesnämnden för Film och TV. Wikander efterträder Thomas Nilsson som kliver av ord...

Nyhet - Ekologisk hållbarhet

Film&TV-Producenterna inleder samarbete med Green Producers Club

Film&TV-Producenterna har ingått ett samarbetsavtal med Green Producers Club (GPC). Samarbetet ger Film&TV-Producenternas medlemmar...

Läs fler nyheter