I onsdags kväll utsågs Sveriges bästa reklamfilm på Roygalan som ägde rum på ett fullsatt Rival i Stockholm.
Vinnaren i den prestigefulla kategorin blev produktionsbolaget B-Reel Films “Knullträdet” producerad för Socialstyrelsen. Priset för årets bästa svenska regissör gick till Max Vitali som tog hem priset för andra gången.
I går kväll hölls den åttonde Roygalan, reklamfilmbranschens egen Oscars. Roypriset belönar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion. Film&TV-Producenternas reklamfilmsektion är arrangörer.
En huvudjury och en medlemsjury utsåg igår Roy-vinnare i sex kategorier. Den sjunde vinnaren röstades fram av svenska folket i kategorin Folkets pris.
Vinnare i kategorin Bästa reklamfilm blev B-Reels “Knullträdet” producerad för Socialstyrelsen. Bästa reklamfilmsregissör blev Max Vitali som även tilldelades priset 2008. Folkets pris gick till Breitholtz Entertainments reklamfilm “Ibis” för Ibis Hotel. Bästa reklamfilmsfotograf blev Crille Forsberg med “Dove Mathem” för Dove.
Se alla vinnarfilmerna på www.roygalan.se
SAMTLIGA VINNARE ROYGALAN 2010
Bästa Reklamfilm
Tilldelas: “Knullträdet”
För: Socialstyrelsen
Produktionsbolag: B-Reel films
Motivering: Årets film har lyckats skapa ett eget och spännande uttryck i dissonansen mellan smäktande musik och ett lite skitigt, osentimentalt bildspråk. Tillsammans med utmärkta skådespelarinsatser och ett regiarbete som hela tiden balanserar mellan hedonism och samvete kan vi inte annat än dra upp rullgardinen och applådera. Filmen både berör och besvärar och får oss att verkligen inse vikten av att använda skydd och hålla knullträdet borta från ohälsa.
Grattis B-Reel Film!
Folkets Pris
Tilldelas: “Ibis”
För: Ibis Hotel
Produktionsbolag: Breitholtz Entertainment
Bästa Reklamfilmsregissör
Tilldelas: Max Vitali
Motivering: För att lyckas som reklamfilmsregissör i lilla Sverige måste du vara bra på grupparbete, kunna trolla med små medel – och samtidigt hålla kreativ nivå som de bästa internationella kollegorna. Både bredd och spets behövs, begåvning för personregi, och koll på hantverket förstås. Vi vill få både skrattanfall, gåshud och en tår i ögat. Allt det där klarar årets bästa regissör: Max Vitali.
Bästa Reklamfilmsfotograf
Tilldelas: Crille Forsberg med “Dove Mathem”
För: Dove
Motivering: Ta en rejäl portion mångfalld. Blanda med humor. Krydda med smarta igenkännande detaljer. Exponera i perfekt balans och läsbart flöde. Värm materialet så det känns personligt.
Tillsätt egna stillbilder och servera under 1,5minut till ca 20miljoner amerikaner.
Bästa Animation
Tilldelas: “Gio Meticulous”
För: Gio Insurance
Produktionsbolag: Milford
Motivering: Årets vinnande bidrag har fascinerande detaljrikedom och visuellt djup. Med teknisk briljans inom ljussättning och rendering ser vi en film med karaktärsanimation i världsklass!
Bästa interaktiva reklamfilm
Tilldelas: “Hjälten”
För: Radiotjänst
Produktionsbolag: Callboy
Motivering: We thank the winner of bästa interactiva and integrated film for its “heroic” cinematic effort for the most intimate media and that is “You.” We applaud the multiple achievements of this one film; its brilliance in film production, its fantastic feature as part of an integrated campaign and its inspiring interactive application that made it travel and live on it’s own.. This little epic film made a big impact. You are our “Hero.
Bästa Visual effekt
Guld
Tilldelas: “Change Perspective”
För: SAAB
Produktionsbolad: Swiss
Motivering: Med charmerande lekfullhet och exceptionell fingertoppskänsla har årets vinnare skapat verklighetstrogna effekter som avlöser varandra i perfekt harmoni med ljudbild och live action. Varje visning bjuder på något nytt att upptäcka och de visuella effekterna lyfter filmen till en utsökt sammansatt och välsmakande helhet.