Roygalans huvudjury och medlemsjury meddelar härmed vilka bidrag som är nominerade till årets Roygala. Den 20 oktober delas priser ut i sju olika kategorier, där ibland årets bästa reklamfilm och årets bästa reklamfilmsregissör.
– Det som är framträdande med årets nominerade är att filmerna fungerar på den svenska likväl som på den globala marknaden. Idag arbetar många svenska regissörer och producenter med internationella produktioner och de är med och sätter normen för storytelling och reklamfilm globalt. Det är viktigt att vi uppmärksammar Roypriset eftersom det lyfter svensk filmproduktion och storytelling, säger Mary Lee Sjönell, medlem i Roygalans Huvudjury.
Här följer hela listan på de nominerade i samtliga sju priskategorier:
Bästa reklamfilm samt “Folkets pris”:
FLX med “Hur dricker du?” för IQ
Callboy med “Lilla Sportspegeln” för Riksgälden
Breitholtz Entertainment med “Ibis” för Ibis Hotel
B-Reel Films med “Knullträdet” för Socialstyrelsen
The Producers med “Youtube hits by Judit & Judit” för Com Hem
FLX med “Glöm inte att köpa en till dig själv också” för Triss/Svenska Spel
Acne Production med “Delivery Guy” för Tele2
Folke Film med “Livsviktigt” för Cancerfonden
FLX med “Dela Notan” för Lotto/Svenska Spel
Fladen Film med “Givmild Jul” för Telenor
Bästa reklamfilmsregissör:
Filip Tellander med bl.a. “Stadium running” för Stadium
Max Vitali med bl.a. “Lilla Sportspegeln” för Riksgälden
Mikael Marcimain med bl.a. “Knullträdet” för Socialstyrelsen
Bästa reklamfilmsfotograf:
Fredrik Bäckar med “Audi Perfection” för Audi
Linus Sandgren med “Dulux Walls” för Dulux
Crille Forsberg med “Dove Mathem” för Dove
Bästa interaktiva reklamfilm:
Callboy med “Hjälten” för Radiotjänst
Palladium med “Någonstans i Sverige” för Hammarby Fotboll
B-Reel Films med “Ring Roger” för Diageo
Bästa animation:
Acne Production med “Visste du att?” för Naturskyddsföreningen
Wreck med “Seat Ecomotive” för Seat
Milford med “Gio Meticulous” för Gio Insurance
Bästa visual effect:
Swiss med “Zip” för Tiger Beer
Stopp med “Do you know your horses” för ATG
Swiss med “Change Perspective” för SAAB
Roypriset belönar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion. Bakom Roygalan står Film&TV-Producenternas reklamfilmsektion. www.roygalan.se