I den svenska tv-branschen förekommer ofta att tv-program värda miljontals kronor produceras utan att något skriftligt avtal undertecknats. För att råda bot på problemet släpper produktionsbolagen genom Film&TV-Producenterna nu egna, gemensamma, avtalsmallar för tv-marknaden.
– Vi rekommenderar våra medlemmar att använda avtalen och räknar med att tv-kanalerna välkomnar detta, säger Robert Aschberg, ordförande i Film&TV-Producenternas tv-sektion.
På den svenska tv-marknaden konkurrerar ett hundratal produktionsbolag om att utveckla och producera tv-program till ett fåtal tv-kanaler. På grund av det ojämna styrkeförhållandet har produktionsbolagen svårt att påverka affärsvillkoren med kanalerna. Mot en ersättning som baseras på produktionskostnaderna förväntar sig tv-kanalerna att äga samtliga rättigheter till program och programformat för all framtid och därmed kunna sända programmet utan begränsning i omfattning eller tid, samt även erhålla alla intäkter av en eventuell vidareförsäljning utomlands och i andra medier. Vissa tv-kanaler presenterar ofta avtalsvillkoren först flera månader efter produktionerna gått igång, vilket har fått produktionsbolagens branschorganisation att reagera.
– Vi har försökt upprätta branschavtal med tv-kanalerna men de vägrar förhandla, säger Robert Aschberg, ordförande i Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion.
För att underlätta förhandlingarna och för att komma tillrätta med problemet att många produktioner sätts igång utan skriftliga avtal har Film&TV-Producenterna tagit fram ett s k deal memo. Deal memot innehåller bestämmelser om de mest övergripande kommersiella villkoren och har bilagor som reglerar vem av parterna som har rätt att exploatera programmen och hur intäkterna från sådan exploatering ska fördelas.
– Förhoppningsvis ska de mest grundläggande villkoren vara färdigförhandlade innan produktionsbolagen börjar dra på sig kostnader, säger Robert Aschberg.