Hej medlem!

Hej Therese Pettersson, Head of Commercials & Branded content, FLX

1. Vad har ni för projekt på gång just nu?
Vi har precis gjort klart och påbörjar nu en ny omgång filmer för en återkommande kund, samt preppar inför två andra jobb med en annan återkommande kund. Och snart släpps den första reklamfilmen som vi gjort med hjälp av AI, det har varit ett väldigt spännande och roligt projekt! Samt håller på med ett väldigt roligt danskt projekt, och ett annat med en av våra Rising stars och några TikTok kampanjer, så en härlig bladning!

2. Vad har ni för funderingar/utmaningar?
Funderingarna är nog ganska lika hos oss som hos många andra produktionsbolag, hur kommer året att bli? Hur använder vi AI på bästa sätt, men utan att det tar bort det som dom flesta av oss tycker är allra roligast med det här jobbet: att stå på set och filma tillsammans.

3. Vad tycker du är viktigt att fokusera på just nu, med tanke på alla de utmaningar branschen står inför?
Jag tycker att det är viktigare än nånsin att göra kvalitativ reklam som folk faktiskt kan tänka sig att kolla på, och att ständigt fortsätta utveckla branschen på olika sätt utifrån den tiden vi lever i. Och det viktiga är att fokusera på det som vi kan påverka och försöka fokusera mindre på resten, det tycker jag gäller både i branschen men också med världsläget i stort.
Hej Anders Sundberg, CEO Brand New Content

1. Vad har ni för projekt på gång just nu?
Det händer en massa spännande saker! Nyligen gick vi i mål med SVT-serien ”Hur fan hamnade vi här?” där en Messiah Hallberg i högform bjuder på en satirisk granskning av sakernas tillstånd. I början av mars har vi tre premiärer: Säsong 2 av ”Vem ska jag tro på?” (UR) som den här gången uteslutande handlar om AI, säsong 13 av vår långkörare “Svenska Fall” (Viaplay) och den 10 mars är det premiär för vår nya serie om S:t Görans Sjukhus (Viaplay) som vi är väldigt stolta över. Utöver det ligger vi i produktion med ytterligare fem titlar som jag tyvärr inte kan berätta om ännu.

2. Vad har ni för funderingar/utmaningar?
Jag funderar en hel del på hur vi bättre ska kunna möta behoven hos våra streamingkunder när de håller så hårt i sin data.

3. Vad tycker du är viktigt att fokusera på just nu, med tanke på alla de utmaningar branschen står inför?
Hänger ihop med mitt förra svar. Förstå vart kundernas affär är på väg och anpassa såväl idéarbete som produktionsmetoder utifrån den nya verkligheten. Och att fortsätta ha kul, såklart!

(2025-02-21)

 

Hej Emil Wiklund, CEO Unlimited Stories,

1. Vad har ni för projekt på gång just nu?
Vår senaste film Kronprinsen och Tyrannens Återkomst hade premiär för en vecka sedan. I övrigt färdigställer vi tre ytterligare långfilmer som ska ha premiär senare i år (Eagles Of The Republic, Håkan Bråkan 3 och Regnmannen) och en serie för Amazon Prime (VAKA). Vår plan är att spela in en TV-serie och en långfilm senare i höst och i övrigt utvecklar vi filmer och serier både själva och tillsammans med distributörer, kanaler och streamers.

2. Vad har ni för utmaningar?
Främst den stora svårigheten att få folk att gå och se svensk film på bio. Det känns som en nöt som blir svårare och svårare att knäcka. Det är en fråga vi jobbar dagligen med i alla våra bioprojekt och hur vi som produktionsbolag kan bli bättre på att skapa filmer som folk vill se och hur vi når vår publik.

3. Vad tycker du är viktigt att fokusera på just nu, med tanke på alla de utmaningar branschen står inför?
Det är mycket prat om kris i vår bransch och alla problem den just nu kantas av. Man ska absolut inte sätta på sig skygglappar och blunda för det faktum att det just nu är jobbigt men det vi gör måste (enligt mig) likväl drivas av lust så jag tror inte vi mår bra i vårt arbete av att fokusar allt för mycket på det som man tycker är fel med vår bransch. På det sättet finns det ett visst sjävskadebeteende i branschen som jag tror vi skulle må bra av att sluta med.

(2025-02-14)

 


Nyhet - Riagalan

Här är årets vinnare på Riagalan 2025

Sveriges bästa kreatörer, medarbetare och upphovsmakare inom svensk tv har utsetts, i kväll mottog 12 värdiga vinnare Ria-statyetten på ett fullsatt Södra Teatern i Stockholm. Riagalan arrangerades för 15:e året ...

Nyhet - Kreativ sektor

Ny rapport: Sveriges kreativa branscher omsätter 650 miljarder

Igår presenterades en ny kartläggning av de kulturella och kreativa branschernas bidrag till Sveriges ekonomi. Rapporten är en fristående förstudie framtagen inom ramen för regeringens strategi för fö...

Nyhet - Series Mania

Finland and Sweden Producers Unite for First-Ever Nordic Drama Showcase at Series Mania

Lille, France – March 13 2025 – Audiovisual Producers Finland (APFI) and the Swedish Institute, in collaboration with Göteborg Film Fes...

Nyhet - Filmpolitik

Film&TV-Producenterna positiva till filmutredningen: "Ger förutsättningar för en växande finansiering"

Vid en presskonferens på Rosenbad idag överlämnades Filmutredningens betänkande av regeringens särskilda utredare Eva Bergquist till ku...

Nyhet - Reklamfilm

“Oneofthree.se” uppmärksammar kvinnliga regissörer på produktionsbolagen

För tio år sedan lanserade Film&TV-Producenterna tillsammans med Komm sajten oneofthree.se som fungerar som en portal för kvinnliga r...

Läs fler nyheter