Det blev Jesper Kouthoofd inc som tog hem det prestigefulla priset “Bästa reklamfilm” för filmen “Metroman” för Lotto under kvällens Roygala.
Folket ansåg dock att att det var Kia Motors och Berntzon Bylunds “Kia cupen Tricksaren” som var årets bästa film.
“Årets Royalty”, som delas ut till en person, organisation eller företag som under året gjort stora insatser för att komma tillrätta med den ojämna könsfördelningen i reklamfilmsbranschen, tillföll reklamfilmsregissören Sara Haag för hennes personliga engagemang.
Här är alla vinnare:
Folkets Pris (årets bästa reklamfilm enligt svenska folket)
BerntzonBylund – Kia Motors – “Kia cupen Tricksaren”
Bästa reklamfilm
Jesper Kouthoofd inc – Lotto – “Metroman”
Juryns motivering: Årets bästa reklamfilm är ett lysande exempel på en stark (och helt vansinnig) grundidé, som bara förbättras i varje steg genom hela produktionen; till ett Briljant slutresultat. Från casting, foto och regi till scenografi och specialeffekter. Allt stämmer! Ett enda långt skönt skratt genom hela filmen. Som jury är det en njutning att få belöna ett sådant här bidrag.
Bästa Reklamfilmsregissör
Traktor för “Äventyr”- Com Hem, “Köket”- Malaco samt “Historiska felrekryteringar”- Poolia
Juryns motivering: Dina filmer är skapande med en diamantslipares precision. Varje facett har fått sin exakta proportion och resultatet kan inte bli annat än briljant.
Vi tänker på timingen av repliker, musiken och castingen- ja du lyckas till och med regissera fram ett vansinnigt roligt uttal. Sammantaget gör det dina filmer så lätt att tycka om,
och dig till ett givet val för juryn.
Bästa Reklamfilmsfotograf
Linus Sandgren – Hennessy – “Manny Paquiao”
Juryns motivering: Årets bästa fotograf utses i år till en skicklig yrkesman, som med smart användning av djärva färger och en stil, som rakt igenom filmen håller blicken fast med spänning och beundran för hantverket. Helt enkelt väl genomtänkt och snyggt.”
Bästa Animation
Against all odds – Aides – “Smutley”
Juryns motivering: Med ett sinne för detalj, stil och timing utmärker sig denna film där vi kastas ut i stor osäkerhet om vad som ska ske i nästa scen. Kontrasten mellan naivt och barnförbjudet skapar en avväpnande hu¬mor inför filmens allvarliga budskap och gör detta skickliga hantverk och djärva hyllning till klassisk animation till en värdig vinnare!
Bästa Visual Effect
The Chimney Pot – Lotto – “Metroman”
Juryns motivering: Storytelling och väl avvägd teknik i perfekt harmoni. 100% trovärdigt och utan att ta onödig fokus.
Bästa Interaktiva Reklamfilm
Camp David Film/North Kingdom – Only – “The Liberation”
Juryns motivering: Med den enkla upplevelsen av att när du vill kunna välja vad du vill så visar årets vinnare hur internetförsäljningen når en ny dimension. Vi inspireras av ett såväl sinnrikt och underhållande grepp i denna oöverträffade kombination av film, mode och shopping.
Årets Royalty
Sara Haag – Reklamfilmsregissör
Jurymotivering: Vår bransch ser sig gärna ligga i framkant och söker hela tiden det nya och moderna – ändå stänger vi år efter år ute hälften av talangen och hälften av idéerna. Men det finns lysande undantag från normen som borde kunna få folk att vakna upp. I år delar Film och TV-producenterna ut sin Royalty till en person som med humor och fingertoppskänsla regisserar filmer för Telia, Ving, Ikea, Tele2, AMF Pension och många fler. Genom sitt värv, men också genom sitt personliga engagemang i frågan inspirerar hon vår bransch att riva glastak och nya regissörer att gå i hennes fotspår.