Idag släpps de nya pitchrekommendationerna för reklamfilm som har tagits fram i samarbete mellan Film&TV-Producenterna och Sveriges kommunikationsbyråer (KOMM).
Syftet med rekommendationerna är att underlätta och effektivisera samarbetet mellan byråer och produktionsbolag vid upphandling och produktion av reklamfilm.
Rekommendationerna anger riktlinjer för inbjudan och offertförfarande och innehåller även en briefmall som ska fungera som stöd för byråerna.
– Rekommendationerna kan ses som en förlängning på det branschavtal som vi och Komm tog fram för drygt ett år sedan. Vi har försökt att hålla rekommendationerna så kortfattade som möjligt och inte krångla till saker. Vår ambition har inte varit att förändra utan att förenkla, säger Henrik Eriksson, ordförande i Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion.
-Vi tror att detta kommer att vara till stor nytta både för byråerna och produktionsbolagen. Vi räknar även med att ha en gemensam workshop under hösten för att följa upp eventuella frågeställningar kring rekommendationerna och upphandlingsprocessen, säger Jessica Bjurström, VD på Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm.
För mer information kontakta:
Henrik Eriksson, ordförande i Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion, 0707 68 81 47
Jessica Bjurström, VD Sveriges Kommunikationsbyråer, 0735 51 72 73
resume.se: Pitchrekommendationer för reklamfilm är här