Land: Sverige. År: 2014. Andel reklamfilmsregissörer som är kvinnor: ca 10 %. Det är för dåligt – nu lanserar Film&TV-Producenterna tillsammans med Komm initiativet “En av tre”.
2009 gjorde Film&TV-Producenterna en kartläggning av kvinnliga reklamfilmsregissörer. Resultatet var beklämmande. Av totalt 130 regissörer verksamma inom reklamfilm var endast 6 kvinnor.
Insatser har gjorts för att lyfta frågan och vända utvecklingen. Men efter fem år kan vi konstatera att utvecklingen går för långsamt. När en av reklambranschens absolut viktigaste roller ska besättas, missar branschen fortfarande nära 50 % av talangen.
Det är ett branschproblem. Men det är också ett samhällsproblem när en viktig del av kommunikationen och förmedlingen av vår samtid blir ensidig. Som bransch kan vi inte heller acceptera strukturer som innebär att ungas karriärmöjligheter begränsas på grund av kön.
I många år har diskussioner förts om orsak och verkan. Men oavsett hur obalansen förklaras kvarstår faktum att det kommer in för få nya namn.
Samtidigt har viljan i branschen att agera aldrig varit större än idag. Vi kan inte låta åren gå utan att någonting händer. Fler kvinnliga regissörer behöver komma in och ta jobb och synas. Men för att det ska hända krävs att man är med i uttagsprocessen.
Därför lanseras idag ett nytt initiativ som i branschen går under arbetsnamnet “En av tre”. Förslaget är enkelt. I varje pitch mellan reklambyrå och produktionsbolag ska minst ett av tre presenterade treatment vara från kvinnlig regissör. Minst en av tre regissörer i en pitch ska vara kvinna. Detta införs i Film&TV-Producenterna och Komms pitchrekommendationer. Därmed sätts en ny standard.
Förändring är möjlig i varje val som vi gör i våra jobb. Gemensamt har vi kunskapen och, med våra kunders goda minne, makten att förändra.
En av tre.
Johan Holmer
Generalsekreterare Film&TV-Producenterna
Jessica Bjurström
VD Komm