Publicerad: 2015/10/23
Nyhet - Reklamfilmssektionen

Vinnarna i Roygalan – Sveriges bästa reklamfilm 2015!

Den 21 oktober delades Roypriset, som belönar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion, ut för trettonde året på ett fullsatt Chinateatern i Stockholm. De elva statyetterna gick till följande vinnare:

Folkets pris (framröstat av svenska folket):
FLX – “Ingen dröm är för stor” för ATG
Fick 57% av svenska folkets röster.

Bästa reklamfilm:
Vinnare Bästa reklamfilm Guld:
New Land – “Vintersaga” för Volvo

Juryns motivering: Vilket hantverk! Alla komponenter i denna film samverkar till det fantastiska
resultatet; casting, miljöerna, bilderna, klippningen, ljud och musik. Närmre filmpoesi går inte att
komma. Filmen kommer hålla i minst 20 år. Hatten av och stående ovationer för årets
tveklöst bästa film.

Vinnare Bästa reklamfilm Silver:
Callboy – “Business like a Swede” för TCO
Bacon STH – “Clownerna” för Canal Digital
B-Reel -“Kolla på film” för SJ

Bästa reklamfilmsregissör:
Gustav Johansson – “A new beginning” för Volvo, “805 million names” för WFP och “Vintersaga” för
Volvo

Juryns motivering: För sitt utvecklade sinne för detaljer, sin noggrannhet, timing och sitt episka
berättande i storslagna filmer som ger både värme och rysningar.

Bästa reklamfilmsfotograf:
Niklas Johansson – “Vintersaga” för Volvo
Juryns motivering: För svenskt foto i världsklass, bild för bild. För att med följsamhet och känsla ha
fångat bilden av det kalla men härligt melankoliska och faktiskt glamorösa Vintersverige.

Bästa reklamfilmsklippare:
Joakim Pietras – “A new beginning” för Volvo

Juryns motivering: För en enastående mix av känsla och berättande. För fina kontraster, ett perfekt
tempooch en timing med musiken som har skapat ett dynamiskt personporträtt.

Bästa musik i reklamfilm:
“Vintersaga” för Volvo. Skriven av Ted Ström. Inspelad av Oskar Linnros och Amanda Bergman

Juryns motivering: För sin egenskap att dramatisera och skapa förutsättningarna för filmen och driva
denframåt. För att med en äldre förlaga ha skapat ett modernt mästerverk som ger rysningar
och väcker vemod utan att bli sentimental.

Bästa animation:
Fido – “Sustainability” för BMW

Juryn motivering: För sin höga kvalitet, sitt konsekventa utförande, sitt flyt, skönhet och balans.

Bästa visuella effekter:
Swiss International – “Manifesto” för Lipton

Juryns motivering: För att skickligt ha lyckats med konststycket att, utan att konkurrera med regi eller
foto,förhöja resultatet med elegans och perfektion. För en imponerande arbetsinsats.

Bästa interaktiva reklamfilm:
Callboy – ” Business like a Swede” för TCO

Juryns motivering: För att ha lyckats använda en Internetanpassad film för att få ut sitt budskap till
en ny målgrupp. För att med stor träffsäkerhet och en befriande humor skapat engagemang.

Årets Royalty:
Kristina Wibom, Camp David

För att jämna ut könsfördelningen krävs att alla vi som redan är etablerade i branschen
ger nya namn en ärlig chans. Årets Royalty 2015 delas ut till en person som med sitt
engagemang och sina insatser har gjort just det. Genom att målmedvetet söka ny talang
och prioritera arbetet med dem i det dagliga arbetet, uppbackad av sina kollegor och
bolaget hon jobbar på, har hela reklambranschen idag lyxen att kunna presentera tre
nya stjärnor inom svensk reklamfilmsregi. (Vinnaren utses av Film&TV-Producenternas
reklamfilmsstyrelse.)

Årets hederspris:
Tobias “Tobbe” Andersson, B-fotograf

Vi vill fira, gratulera och hylla en kollega som funnits i branschen i 50 år. Alltid glad och positiv med
fysik som en vältränad 20-åring och ett öga som en hök. Fortfarande på inspelning nästan varje dag
och sprider glädje till team och medarbetare. (Vinnaren utses Film&TV-Producenternas
reklamfilmssektion.)


Nyhet - Film&TV-Producenterna

Film- och tv-industrin efter kulturministerns besked om produktionsincitament: ”Hela Sverige är vinnare”

Film- och tv-branschen gläds efter kulturministerns besked om att regeringen kommer införa så kallade produktionsincitament för film- och tv-inspelningar. ”Produktionsincitament betyder att svensk film åter kommer...

Nyhet - Reklamfilmssektionen

"Oneofthree.se" uppmärksammar kvinnliga regissörer på produktionsbolagen

För fem år sedan lanserade Film&TV-Producenterna tillsammans med Komm sajten oneofthree.se som fungerar som en portal för kvinnliga regissörer och deras showreels. Det finns idag 32 aktiva regissörer registre...

Nyhet - Guldbaggen

Guldbaggen 2022: Information om regler och anmälan

Svenska Filminstitutet informerar om anmälningsförfarande, deadline och villkor för anmälan av svensk lång spel- och dokumentärfilm sa...

Nyhet - Folk på väg

Beata Mannheimer är ny produktionschef på Filmlance

Beata Mannheimer är född i Göteborg och efter en master vid Handelshögskolan i Göteborg började hon i filmbranschen på produktionsbol...

Nyhet - Filminstitutet

Mathias Rosengren tillförordnad vd för Svenska Filminstitutet

Mathias Rosengren har av Filminstitutets styrelse utsetts till tillförordnad vd, från och med den 20 september. Mathias Rosengren, som ida...

Läs fler nyheter