Den 21 oktober delades Roypriset, som belönar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion, ut för trettonde året på ett fullsatt Chinateatern i Stockholm. De elva statyetterna gick till följande vinnare:
Folkets pris (framröstat av svenska folket):
FLX – “Ingen dröm är för stor” för ATG
Fick 57% av svenska folkets röster.
Bästa reklamfilm:
Vinnare Bästa reklamfilm Guld:
New Land – “Vintersaga” för Volvo
Juryns motivering: Vilket hantverk! Alla komponenter i denna film samverkar till det fantastiska
resultatet; casting, miljöerna, bilderna, klippningen, ljud och musik. Närmre filmpoesi går inte att
komma. Filmen kommer hålla i minst 20 år. Hatten av och stående ovationer för årets
tveklöst bästa film.
Vinnare Bästa reklamfilm Silver:
Callboy – “Business like a Swede” för TCO
Bacon STH – “Clownerna” för Canal Digital
B-Reel -“Kolla på film” för SJ
Bästa reklamfilmsregissör:
Gustav Johansson – “A new beginning” för Volvo, “805 million names” för WFP och “Vintersaga” för
Volvo
Juryns motivering: För sitt utvecklade sinne för detaljer, sin noggrannhet, timing och sitt episka
berättande i storslagna filmer som ger både värme och rysningar.
Bästa reklamfilmsfotograf:
Niklas Johansson – “Vintersaga” för Volvo
Juryns motivering: För svenskt foto i världsklass, bild för bild. För att med följsamhet och känsla ha
fångat bilden av det kalla men härligt melankoliska och faktiskt glamorösa Vintersverige.
Bästa reklamfilmsklippare:
Joakim Pietras – “A new beginning” för Volvo
Juryns motivering: För en enastående mix av känsla och berättande. För fina kontraster, ett perfekt
tempooch en timing med musiken som har skapat ett dynamiskt personporträtt.
Bästa musik i reklamfilm:
“Vintersaga” för Volvo. Skriven av Ted Ström. Inspelad av Oskar Linnros och Amanda Bergman
Juryns motivering: För sin egenskap att dramatisera och skapa förutsättningarna för filmen och driva
denframåt. För att med en äldre förlaga ha skapat ett modernt mästerverk som ger rysningar
och väcker vemod utan att bli sentimental.
Bästa animation:
Fido – “Sustainability” för BMW
Juryn motivering: För sin höga kvalitet, sitt konsekventa utförande, sitt flyt, skönhet och balans.
Bästa visuella effekter:
Swiss International – “Manifesto” för Lipton
Juryns motivering: För att skickligt ha lyckats med konststycket att, utan att konkurrera med regi eller
foto,förhöja resultatet med elegans och perfektion. För en imponerande arbetsinsats.
Bästa interaktiva reklamfilm:
Callboy – ” Business like a Swede” för TCO
Juryns motivering: För att ha lyckats använda en Internetanpassad film för att få ut sitt budskap till
en ny målgrupp. För att med stor träffsäkerhet och en befriande humor skapat engagemang.
Årets Royalty:
Kristina Wibom, Camp David
För att jämna ut könsfördelningen krävs att alla vi som redan är etablerade i branschen
ger nya namn en ärlig chans. Årets Royalty 2015 delas ut till en person som med sitt
engagemang och sina insatser har gjort just det. Genom att målmedvetet söka ny talang
och prioritera arbetet med dem i det dagliga arbetet, uppbackad av sina kollegor och
bolaget hon jobbar på, har hela reklambranschen idag lyxen att kunna presentera tre
nya stjärnor inom svensk reklamfilmsregi. (Vinnaren utses av Film&TV-Producenternas
reklamfilmsstyrelse.)
Årets hederspris:
Tobias “Tobbe” Andersson, B-fotograf
Vi vill fira, gratulera och hylla en kollega som funnits i branschen i 50 år. Alltid glad och positiv med
fysik som en vältränad 20-åring och ett öga som en hök. Fortfarande på inspelning nästan varje dag
och sprider glädje till team och medarbetare. (Vinnaren utses Film&TV-Producenternas
reklamfilmssektion.)