Riagalan samlade ikväll den svenska TV-produktionsbranschen ute på Cirkus i en hyllning till kreatörerna bakom Sveriges vassaste tv-program. Det är med största stolthet vi idag kan presentera vinnarna av RIA 2019:
Årets Program non scripted: BERGMAN – ETT LIV I FYRA AKTER av B-Reel Films
Motivering: Med lysande berättande och utsökt hantverk lyckas produktionen skaka liv i en historia vi trodde oss redan kunna utantill och fullständigt förstå. Vem hade kunnat tro att så mycket liv kunde speglas i ett enda år? Bergman – ett liv i fyra akter tar oss in i kreativitetens kärna och ger oss den fullständiga bilden av en plågad människas passion och begåvning.
Årets Program scripted: SYSTRAR 1968 av Anagram
Motivering: Den här produktionen öppnar dörren till en omvälvande epok och fångar tidsandan i alla led, från scenografi, kostym och mask till regi och skådespeleri. En solig, kulört, feminin och intim tolkning av det omstörtande revolutionsåret där stor omsorg har lagts på alla detaljer.
Årets Programidé non-scripted: MADAME DEEMAS UNDERBARA RESA av Tally-Ho Creatives
Motivering: Lika klassisk som strukturen är, lika oväntade är verktygen och spelpjäserna. I en lekfull form ställs frågor om det som vi tar för givet, kryddat med internationell filmstjärneglans ute i myllan bland röda stugor och daggstänkta berg fallera. I en tid då integrationsfrågan är viktigare än någonsin får vi i realityseriens form se Sverige med en av våra största minoritetsgruppers ögon. En härligt uppfriskande reality med omvända perspektiv som öppnar ögon för – samt ställer frågor om – dagens Sverige, svenskheten och inte minst om oss själva.
Årets Programidé scripted: SJUKT OKLAR av Splay One
Motivering: För det fräscha tilltalet och den rättframma humorn. Trots den osannolika premissen är det lätt och roligt att följa den otypiska huvudkaraktären i dennes vardag där klassiska gymnasiekaraktärer samsas med en chosefri hållning till sexualitet och där humorn ligger i något annat än karikatyrerna.
Årets bästa musik i program scripted: SYSTRAR 1968, kompositörer: Martin Hederos och Irya Gmeyner, av Anagram
Motivering: I det här dramat får musiken vara en djupt förankrad del av berättelsen. Enkla poplåtar, med ett sound som förmedlar en känsla för tiden, utan att vara klichéartade. Sångtexter som hämtar inspiration i dramat utan vara övertydliga. Musikanvändningen i Systrar 1968 är ett fantastiskt exempel på hur man genom att ta musiken på största allvar kan lyfta och förstärka ett drama.
Årets Profil: MATTIAS NORDKVIST för Vår tid är nu
Motivering: Vinnare i kategorin ”Årets Profil” går till en person som gjort stort intryck på såväl den svenska tv-publiken som Ria-galans jury. Från ingenstans kom hen och tog över våra vardagsrum med en kaxig självklarhet. Vissa älskar hen, andra älskar att hata hen. Men vi är alla överens om att den imponerande yrkesskickligheten måste premieras här ikväll. Vi får anta att personen som alldeles strax tar emot det här priset kommer dela det med den fiktiva karaktären som tagit dem ända hit.
Årets Redigerare: HOGIR HIRORI för The Deminer
Motivering: Med personligt engagemang och dedikation till hantverket, materialet och människorna som skildras, utmejslas ett berättande som engagerar. Med öga för helheten såväl som detaljerna förhöjer klippningen dramaturgin och förtäljer skickligt med hjälp av ljud, bild och arkivmaterial en stark berättelse. Skickligheten i att hantera delar såväl som helhet bidrar till att denna regisserande, författande och producerande redigerare får ta emot priset som Årets Redigerare 2019.
Årets Producent: DANIEL EDVARDSSON för Four Hands Menu
Motivering: Vinnaren har i en klassisk genre lyckats skapa ett program som präglas av nytänk. Tillsammans med sitt fantastiska team har pristagaren hittat ett sätt att blanda reality, dramaberättande och starkt formtänk vilket ger serien ett unikt uttryck. Med fingertoppskänsla vad det gäller form och berättande har hen tagit mat-TV till en helt ny nivå.
Årets Berättare: LINA ÅSTRÖM, MARJA NYBERG, ADRIAN BOBERG och ERIK MCALLISTER (manus) för Storm på Lugna gatan
Motivering: Årets berättare berättade om samarbete, kärlek och familjerelationer på ett så kul och gripande sätt att de bänkade en rekordpublik 24 dagar i rad. Karaktärer som Lussan Lussekatt och Eskil Ek kommer för alltid vara en del av vårt gemensamma minne av julen 2018.
Årets Visuella uttryck: MICHAEL HIGGINS (scenograf) för Vår tid är nu
Motivering: Priset för ”Årets Visuella Uttryck” går i år till en person som har lyckats med något enastående. Hen har tack vare en imponerande kunskap, fascinerande noggrannhet och tydlig vision tagit miljoner tittare med på en visuell tidsresa som spänner över ett halvt sekel. Oavsett om det handlat om att gestalta en övergripande känsla eller precis detaljrikedom har det alltid varit spot on. Ett mästerverk som kommer att hamna i den svenska tv-historien.
Årets Castare: ANNA ERIKSSON för Biggest Loser VIP
Motivering: För att ännu en gång ha lyckas med att göra det omöjliga möjligt i en casting som få vågade ta sig an och tro på. Årets pristagare har med stor entusiasm, respekt och brinnande engagemang levererat ännu en strålande cast.
Årets Organisatör: JESSICA TAUBE för Duellen
Motivering: Med varm och fast hand lotsar hen vilken redaktion som helst genom vilken komplicerad produktion som helst. Alltid med ett lugn, oftast med ett vänt och lite hemlighetsfullt leende lyckas hen tämja den mest koleriska producenten samtidigt som hen håller koll på såväl komplexa produktionsbyggen som små viktiga detaljer vilka är förutsättningen för att inspelningen ska fungera och personalen må bra.
Årets Prestation: CHRISTOFFER HJALMARSSON för 36 dagar på gatan
Motivering: Årets vinnare har under minst sagt extrema och oförutsägbara förhållanden visat på oerhörd hängivenhet och uthållighet i sitt uppdrag. Samtidigt som hen med stor respekt och nyfikenhet lyckats med att skildra tillvaron och skapa förståelse för människor i utsatthet – en verklighet som de flesta av oss inte känner till. Resultatet blev en serie med starkt innehåll som vunnit en stor publiks hjärta och engagemang.
Årets Ljudupplevelse: STEFAN OLSSON för Så mycket bättre
Motivering: Vinnaren i denna kategori har en enastående förmåga att få alla att känna sig trygga innan och under inspelning. Hen är en multikonstnär som behärskar alla stilar, som styr sitt gäng på bästa sätt och som får alla runt omkring sig att leverera magi. Hen är en uppskattad medarbetare med massor av humor samt en kreatör och en organisatör i ett. Utan hen skulle programmet aldrig blivit vad det är. Hen har i nio års tid förgyllt våra lördagskvällar och fyllt våra spellistor.
Årets Kund: GÖRAN DANASTEN, SVT för bland annat Första dejten
Motivering: Årets Kund är en person som besitter en unik förmåga att fullständigt leva sig in i den produktion hen arbetar med. Med sin gedigna kunskap, med sitt brinn för berättandet och med sitt engagemang för människor jobbar hen tillsammans med redaktionen för att skapa det bästa programmet någonsin. Detta är ett exekutivt ledarskap när det är som bäst
Extra klimat-omnämning till Emma Åkesdotter Ronge för Dilan och Moa
Motivering: Men en lika enkel som briljant idé tog Emma Åkesdotter Ronge klimatångesten vid hornen när inspelningen av detta program genomfördes helt på location runtom i Malmö med endast 1(!) bil. Team och skådespelare förflyttade sig med cykel och till fots. Utomsocknes reste till Malmö med tåg. Och utskrifter och engångsartiklar hölls till ett minimum i ett försök att skapa en klimatsmart inspelning under rimliga arbetsförhållanden.