Roygalan, den årliga prisgalan för svensk reklamfilmsproduktion, trappar upp satsningen på att få svenska folket att rösta fram sin reklamfilmsfavorit. Idag blev det klart att TV4-Gruppen går in som sponsor till “Folket pris“ – kategorin där svenska folket får rösta på sin favoritreklamfilm. Vinnaren avslöjas på Roygalan den 20 oktober.
Sponsorskapet från TV4 innebär att tittarna kan rösta på sin favorit bland tio reklamfilmer som Roygalans jury har nominerat till kategorin “årets bästa reklamfilm”. TV4, som i år även har tagit plats i årets jury genom kommunikationsdirektör Gunnar Gidefeldt, säger följande om sponsorskapet. – Folkets pris är ett utmärkt tillfälle för TV4 att lyssna på tittarna och låta dom få avgöra vad som är bra reklamfilm. Det finns ingen mer rättvis jury än svenska folket. Som jurymedlem är jag väldigt spänd på att se vilken film som går hem när tittarna får bestämma .
De tio utvalda reklamfilmerna kommer att visas på TV4.se från och med 13 oktober och en vecka framåt där tittarna också kan rösta . Det går också att se och rösta på filmerna på www.roygalan.se.
– Vi är väldigt glada att få in en så stark aktör som TV4 till årets gala. Sponsorskapet från TV4 är ett viktigt dragplåster så att vi kan nå ut till ännu fler folk och få dom att säga sitt om svensk reklamfilm, säger Cornelia Opitz, Roygala-general.
Nedan följer en lista över de 10 nominerade reklamfilmerna i kategorin “Folkets pris”:
“Flödet” för Apoteket – av FLX
“Action-Jerry” för ICA- av Esteban
“Kontoret” för Synoptik – av Breitholtz Entertainment
“Sanningen” för Systembolaget- av Esteban
“DTV Sport” för Com Hem – av The Producers
“Förlossningen” för Comviq Tele2 – av FLX
“Libero Climber” för SCA – av Anders Skog Films
“Matkassen” för Stadsmissionen”- av Folke Film
“Hej Chefen” för AMF – av Camp David Film
“Gungan” för Adressändring – av Adamsky
Roypriset belönar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion. Bakom Roygalan står Film&TV-Producenternas reklamfilmsektion. Läs mer om Roygalan på www.roygalan.se