Publicerad: 2009/06/15
Nyhet - Uncategorized

Sverige behöver en modern politik för film och tv

Den svenska film- och tv-marknaden fungerar dåligt. Filmpolitiken är omodern och motverkar nya sätt att visa film. Det råder mediekoncentration på TV-marknaden och SVT lever rövare med oberoende produktionsbolags alster. Därför går vi samman och bildar den nya branschorganisationen Film & TV Producenterna. Tillsammans ska vi verka för en modern och dynamisk utveckling av film och tv som främjar kvalitet, mångfald och tillgänglighet i utbudet.

Film & TV Producenterna representerar den svenska film- och tv-branschen – alltifrån mindre independentfilmbolag och dokumentärfilmare till de största film och tv-bolagen, samt de främsta produktionsbolagen för reklamfilm.. Utan oss görs inga “Män som hatar kvinnor” som toppar biolistorna. Ingen “Så ska det låta” som samlar oss i soffan på lördagar eller filmer som prisas i Cannes. Vi är en kreativ tillväxtindustri med en omsättning på 3 miljarder som skapar jobb i Sverige och marknadsför vårt land i världen.

Under hösten behandlas två politiska frågor som rör framtiden för vår bransch. Filmavtalet ska bytas ut och Public service-propositionen ska behandlas i Riksdagen. Vi är oroliga över det nya sändningstillståndet för SVT och hur filmpolitiken utvecklas.

Sverige behöver en modern film- och tv-politik.
Det nuvarande filmavtalet infördes på 1960-talet med en 10%-avgift på biobiljetter för att kunna producera nya svenska filmer. Avtalet är frivilligt och sluts mellan staten och aktörer som distribuerar svensk film. Idag är DVD- och videodistributörer liksom bredbandsbolagen inte med. Detta i en tid då 97% av filmers intäkter från andra än biograferna. Därmed missar man de största intäkterna, konserverar gamla strukturer och hämmar förutsättningarna för modern distribution av svensk film.

Ska det bli ett nytt filmavtal måste alla vara med. Annars får staten ta över ansvaret för filmpolitiken. Formen måste vara teknikneutral och det statliga stödet fördubblas för att hamna i nivå med övriga Norden.

Konkurrensen på film- och tv-marknaden måste öka.
Konkurrensen på biograf- och distributionssidan i Sverige är obefintlig. Biografmarknaden styrs av en aktör. 10 bolag har 96 % av distributionsmarknaden. 67% av en films intäkter på bio stannar hos biografägaren. Många filmer har aldrig en seriös chans att nå sin publik.

Ny teknik erbjuder nya sätt att visa film för en större publik. De nya distributionskanalerna måste därför ges samma möjligheter som gamla. Detta måste filmutredningen ta fasta på.

Spelreglerna för SVT:s externa produktion måste regleras.
För en vecka sen presenterade regeringen sina nya regler för SVT. Propositionen tar inte tag i problemen på den svenska TV-marknaden.

SVT tvingar ofta producenter att ge upp rättigheterna till sina program och idéer oavsett ersättning. Ibland rena stölder av idéer och format. Regeringen vill se över detta men att SVT ska bestämma hur. Det kommer inte fungera. Vi behöver ett regelverk, en Code of Practice, och en tillsynsmyndighet som ser efter produktionsbolagen rättigheter.

För att stimulera konkurrensen om SVT:s program måste SVT också, liksom BBC, tvingas lägga ut 25 % av produktionsbudgeten på externa bolag. Om detta krav inte införs i SVT:s sändningstillstånd måste det in i den nya Radio- och TV-lagen

Med än oförändrad politik överlämnar vi utbudet av film och tv till ett koncentrerat antal distributörer, tv-kanaler och biografägare. Frågan som kulturministern bör ställa sig är hur de offentliga insatserna på bästa sätt kan stärka mångfalden av oberoende produktionsbolag som garanterar den kvalitet och tillgänglighet på rörlig bild som publiken förtjänar. Vi väntar på svaret.

Björn Rosengren, ordförande Sveriges Filmproducenter
Robert Aschberg, ordförande TV-producenterna
Markus Ahlm, ordförande Sveriges Reklamfilmsproducenter

 

 


Nyhet - Nyheter

Medlemsträff 23 april - Save the date

Den 23 april bjuder vi in alla medlemmar till AW på Hotel Diplomat. Kom och lyssna på kvällen gäster: Anna Croneman, tillträdande VD Svenska Filminstitutet Hanna Riberdahl, VD Sveriges Annonsörer Samtalsledare...

Nyhet - Ekologisk hållbarhet

Inspirationsdag om hållbar film- och tv-produktion

Välkommen till en inspirerande eftermiddag med ekologisk hållbarhet i fokus! Ta del av intressanta case studies från bland annat Young Royals, Kevlarsjäl, norska Mästarnas mästare, panelsamtal med beställare och p...

Nyhet - Riagalan

Här är alla vinnare i Riagalan 2024

Sveriges bästa kreatörer, medarbetare och upphovsmakare inom svensk tv har utsetts, i kväll mottog 13 värdiga vinnare Ria-statyetten på...

Nyhet - Nyheter

Sofie Palage tillträder som produktionschef för Warner Bros. International Television Production Sverige

Den 13 februari 2024 tillkännages Sofie Palage som produktionschef för dramaavdelningen vid Warner Bros. International Television Producti...

Nyhet - Nyheter

Svenska kulturella och kreativa branscher uppmanar regeringen att godkänna AI-förordningen

Brev från representanter för Sveriges kreativa branscher inför beslut om AI-förordningen vid COREPER-mötet nu på fredag den 2 februari...

Läs fler nyheter