Publicerad: 2009/07/31
Nyhet - Uncategorized

Rekordsiffror på bio i juni

Juni uppvisar historiskt höga siffror och även siffrorna för första halvåret är mycket bra, speciellt avseende den svenska marknadsandelen.

Besöken för juni ökade med 13,4 procent jämfört med 2008 och uppgick till 1 055 196. Detta är högre än någon annan juni-period under åren 1994-2009 där Filminstitutet har jämförelsematerial (statistik per månad). De totala besöken för halvåret (januari-juni) uppgick till 7 570 828 och man måste gå tillbaka till 2004 för att hitta en motsvarande period med fler besök (2004 uppgick besöken 8 200 683 januari-juni).

– Sommaren har tidigare varit den period under året med lägst besöksnivåer och med tanke på detta lär årets juni-siffror ha överträffat alla motsvarande perioder under de senaste 30 åren. Siffrorna för juni följer och bekräftar de senaste årens trend med ökade biobesök under sommaren. De fina besökssiffrorna för första halvåret visar återigen att biobesöken står sig starka i lågkonjunktur, säger Thomas Bryntesson statistikansvarig Svenska Filminstitutet.

Män som hatar kvinnor dominerade stort och bidrog starkt till en mycket hög svensk marknadsandel, hela 32,4 procent. Per juni har nu filmen setts av totalt 1 150 445 besökare. Under motsvarande period förra året uppgick den svenska marknadsandelen till 18,6 procent.

-Siffrorna är fantastiska, inte minst vad gäller Män som hatar kvinnor. Filmens framgångar är exceptionella, både i ett svenskt och internationellt perspektiv. Dessutom är det ytterligare sju svenska filmer som fått mer än 100 000 besökare, jämfört med tre förra året. Detta visar att publiken uppskattar den svenska filmen. Utöver de publika framgångarna i Sverige har svensk film även fått mycket uppmärksamhet och framgång på festivaler utomlands. Såväl publikt som konstnärligt är den svenska filmen stark, säger Cissi Elwin Frenkel, VD Svenska Filminstitutet.

 


Nyhet - Reklamfilm

Masterclass om att beställa reklamfilm

Beställarkompetensen och kunskapen om filmproduktion har blivit viktigare för att göra rätt prioriteringar och få ut så mycket som möjligt av varje satsad krona. För att kunna möta de nya kraven erbjuder Komm...

Nyhet - Pressträff

Vårens svenska filmer presenteras i Filmhuset 21 januari

Film&TV-Producenterna och Svenska Filminstitutet bjuder in till en samlad presentation av vårens svenska långfilmspremiärer, tisdagen den 21 januari i Filmhuset. Presentationen kommer att livesändas online. Ku...

Nyhet - Film

2024 ÅRS GULDBAGGEVINNARE

I måndags kväll hölls Guldbaggegalan för 2024 års filmer på Cirkus i Stockholm. Passage och Den svenska torpeden belönades med fyra G...

Nyhet - Reklamfilm

“Oneofthree.se” uppmärksammar kvinnliga regissörer på produktionsbolagen

För tio år sedan lanserade Film&TV-Producenterna tillsammans med Komm sajten oneofthree.se som fungerar som en portal för kvinnliga r...

Nyhet - Ekologisk hållbarhet

Film&TV-Producenterna inleder samarbete med Green Producers Club

Film&TV-Producenterna har ingått ett samarbetsavtal med Green Producers Club (GPC). Samarbetet ger Film&TV-Producenternas medlemmar...

Läs fler nyheter