Publicerad: 2009/07/31
Nyhet - Uncategorized

Rekordsiffror på bio i juni

Juni uppvisar historiskt höga siffror och även siffrorna för första halvåret är mycket bra, speciellt avseende den svenska marknadsandelen.

Besöken för juni ökade med 13,4 procent jämfört med 2008 och uppgick till 1 055 196. Detta är högre än någon annan juni-period under åren 1994-2009 där Filminstitutet har jämförelsematerial (statistik per månad). De totala besöken för halvåret (januari-juni) uppgick till 7 570 828 och man måste gå tillbaka till 2004 för att hitta en motsvarande period med fler besök (2004 uppgick besöken 8 200 683 januari-juni).

– Sommaren har tidigare varit den period under året med lägst besöksnivåer och med tanke på detta lär årets juni-siffror ha överträffat alla motsvarande perioder under de senaste 30 åren. Siffrorna för juni följer och bekräftar de senaste årens trend med ökade biobesök under sommaren. De fina besökssiffrorna för första halvåret visar återigen att biobesöken står sig starka i lågkonjunktur, säger Thomas Bryntesson statistikansvarig Svenska Filminstitutet.

Män som hatar kvinnor dominerade stort och bidrog starkt till en mycket hög svensk marknadsandel, hela 32,4 procent. Per juni har nu filmen setts av totalt 1 150 445 besökare. Under motsvarande period förra året uppgick den svenska marknadsandelen till 18,6 procent.

-Siffrorna är fantastiska, inte minst vad gäller Män som hatar kvinnor. Filmens framgångar är exceptionella, både i ett svenskt och internationellt perspektiv. Dessutom är det ytterligare sju svenska filmer som fått mer än 100 000 besökare, jämfört med tre förra året. Detta visar att publiken uppskattar den svenska filmen. Utöver de publika framgångarna i Sverige har svensk film även fått mycket uppmärksamhet och framgång på festivaler utomlands. Såväl publikt som konstnärligt är den svenska filmen stark, säger Cissi Elwin Frenkel, VD Svenska Filminstitutet.

 


Nyhet - Content London

Exklusiv medlemsrabatt till Content London den 3-5 december 2024

Svenska institutet har fått ett uppdrag av regeringen att öka de kreativa näringarnas export och närvaro på internationella marknader och syftet är att öka synlighet och stärka svenska företag. Inom uppdraget...

Nyhet - Reklamfilm

“Oneofthree.se” uppmärksammar kvinnliga regissörer på produktionsbolagen

För tio år sedan lanserade Film&TV-Producenterna tillsammans med Komm sajten oneofthree.se som fungerar som en portal för kvinnliga reklamfilmsregissörer och deras showreels. Det finns idag 48 aktiva regissör...

Nyhet - Nyheter

Maritha Norstedts Stipendiefond

Sommaren 2023 gick Maritha Norstedt bort och till hennes minne har ett stipendium instiftats i Maritha Norstedts namn, stipendiet är initie...

Nyhet - Folk på väg

Christian Wikander ny ordförande för film- och tv-branschens yrkesorgan

Christian Wikander har valts till ny ordförande för Yrkesnämnden för Film och TV. Wikander efterträder Thomas Nilsson som kliver av ord...

Nyhet - Ekologisk hållbarhet

Film&TV-Producenterna inleder samarbete med Green Producers Club

Film&TV-Producenterna har ingått ett samarbetsavtal med Green Producers Club (GPC). Samarbetet ger Film&TV-Producenternas medlemmar...

Läs fler nyheter