Trycket på att skapa en reklamfilm åt organisation “Bris – Barnens rätt i samhället” har varit enormt. Över 200 studenter från Berghs School of Communication, Beckmans Designhögskola och Forsbergs har deltagit i reklamtävlingen Roy junior som resulterade i 30 reklamfilmer. Roy junior arrangeras för andra året i rad av Film&TV-Producenterna i samarbete med TT Nyhetsbyrån.
Studenterna deltog i en workshop under en helg tillsammans med producenter och regissörer från branschen där huvudfokus låg på manus och idéarbete, därefter hade de ytterligare en vecka på sig att färdigställa sin film. Det vinnande bidraget kommer att presenteras på Roygalan som hålls på Chinateatern i Stockholm den 12 november.
– Det har varit väldigt kul att få vara del av arbetet med Roy Junior, vi är i en stor förändringsprocess där rörlig kommunikation växer explosionsartat. Studenterna har jobbat hårt och passionerat vilket lyser igenom i bidragen, säger Ysabel Knyphausen. projektledare för Roy Junior.
– Det är glädjande att så många av studenterna brinner för vårt arbete och har engagerat sig i tävlingen. Bris kuratorer samtalar med barn och unga varje dag och för att kunna hålla alla linjer öppna behöver vi allt stöd vi kan få, säger Bris kommunikationschef Silvia Ernhagen.
-Jag är imponerad av hur väl studenterna har förvaltat och arbetat med vårt bildmaterial. Vi har fått se prov på många olika grepp och bra idéer, säger Sara Perers, marknadschef, TT Nyhetsbyrån.
De nominerad bidragen är:
Film: Alla barnen
Skola: Berghs School of Communication
Sandra Olt, Hugo Wallmo, Richard Holmquist, Andrea Kumlien, Alice Käck och Nicklas Långsten
Film: Skolfotot
Skola: Beckmans Designhögskola
Oskar Pernefeldt, Caroline Andersson och Linus Bronge
Film: Är jag ful?
Skola: Berghs Berghs School of Communication
Izabel Östgren, Isak Edvinsson, Sara Rosenquist, Evelina Rönnung, Alflid Banzola och Fred Östman Ellison
Filmerna visas på royjr.se