Publicerad: 2011/09/22
Nyhet - Uncategorized

Rapport om ekonomiska effekter av reklamfilmsproduktion i Stockholmsregionen

Reklamfilmsbranschen i Stockholmsregionen tillför stora vinster med en omsättning på minst 600 miljoner kronor årligen. Åtminstone 80 procent av reklamfilms‐ produktionens omsättning i Sverige uppskattas tillfalla Stockholmsregionen och i år beräknas den totala reklammarknaden omsätta närmare 33 miljarder kronor. Det visar en aktuell rapport som tagits fram av Cloudberry Communications AB och Oxford Research AB på uppdrag av Filmregion Stockholm‐Mälardalen, Regionförbundet Sörmland, Film i Sörmland, Nyköpings kommun och Stockholm Business Region Development med stöd av Europeiska regionala utvecklingsfonden

Regionens främsta kvaliteter är tillgången till olika typer av miljöer samt att filmarbetare och inte minst regissörer håller hög klass. Svensk reklamfilmsproduktion är i världsklass, enligt reklambyråerna och därmed borde också inspelnings‐ förutsättningarna vara i världsklass, för att Sverige och Stockholmsregionen ska kunna locka utländska producenter och regissörer att förlägga sina inspelningar här.

Utmaningarna består främst i de ökande kostnaderna för medarbetare i produktionerna i synnerhet för teknikpersonal. Lyckas branschen finna ett sätt att tackla dessa hinder vare sig det handlar om subventioner eller ändrade regler för övertidsersättning borde Stockholmsregionens exponeringsvärde förstärkas.

Många filmproducenter arbetar med både spel‐ och reklamfilm. Reklamfilm är ett område för att få långsiktighet i företagsamheten. Därmed torde dessa genrer tillföra varandra en positiv dimension som får återverkningar både i tv‐reklamen och på bioduken.

Teknikutvecklingen ger nya kanaler och plattformar. Med nya kanaler såsom internet och mobila plattformar ökar mängden exponeringsytor för reklamfilmer i olika format. Detta ger möjligheter och får reklamfilmsbranschen och marknaden för rörliga medier att öka. Utmaningen för reklamfilmsbranschen ligger här i att kunna anpassa sig till dessa nya kanaler utan att uttrycket går förlorat.

Modern teknik har också gjort det möjligt för mindre producenter på små orter att skapa reklamfilm av hög kvalitet utan att ha tillgång till dyrare filmutrustning eller kompetensen i storstaden. Detta skapar förutsättningar för reklamfilmsbranschen att växa utanför storstadsregionerna och möjliggör ökad sysselsättning inom flera verksamhetsområden.

Läs hela rapporten HÄR


Nyhet - Riapriset

Riagalan presenterar årets jury

Riapriset uppmärksammar och premierar Sveriges bästa kreatörer, medarbetare och upphovsmakare inom svensk tv-produktion. –Trots ännu ett utmanande år har det producerats enormt mycket och högkvalitativ tv i Sv...

Nyhet - Film

Vårens svenska filmer presenteras på tisdag den 18 januari

Svenska Filminstitutet och Film&TV-Producenterna bjuder in till en samlad presentation av vårens svenska långfilmspremiärer tisdagen den 18 januari i Bio Victor i Filmhuset i Stockholm. Presentationen kommer att l...

Nyhet - Guldbaggen

2021 års Guldbaggenomineringar

Vid en pressträff i Filmhuset i Stockholm idag presenterades Guldbaggenomineringarna för filmåret 2021. Clara Sola fick nio nominerin...

Nyhet - Riapriset

Nominera bidrag till Riagalan 2022

Nu är nomineringen öppen till Riagalan 2022. Missa inte att skicka in era produktionen innan den 27 januari. För att nominera kollegor, l...

Nyhet - Utbildning

Beställ egen masterclass om att beställa reklamfilm

I ett medielandskap där det produceras mer rörlig bild än någonsin har beställarkompetensen och kunskapen om reklamfilmsfilmproduktion ...

Läs fler nyheter