Publicerad: 2011/09/22
Nyhet - Uncategorized

Rapport om ekonomiska effekter av reklamfilmsproduktion i Stockholmsregionen

Reklamfilmsbranschen i Stockholmsregionen tillför stora vinster med en omsättning på minst 600 miljoner kronor årligen. Åtminstone 80 procent av reklamfilms‐ produktionens omsättning i Sverige uppskattas tillfalla Stockholmsregionen och i år beräknas den totala reklammarknaden omsätta närmare 33 miljarder kronor. Det visar en aktuell rapport som tagits fram av Cloudberry Communications AB och Oxford Research AB på uppdrag av Filmregion Stockholm‐Mälardalen, Regionförbundet Sörmland, Film i Sörmland, Nyköpings kommun och Stockholm Business Region Development med stöd av Europeiska regionala utvecklingsfonden

Regionens främsta kvaliteter är tillgången till olika typer av miljöer samt att filmarbetare och inte minst regissörer håller hög klass. Svensk reklamfilmsproduktion är i världsklass, enligt reklambyråerna och därmed borde också inspelnings‐ förutsättningarna vara i världsklass, för att Sverige och Stockholmsregionen ska kunna locka utländska producenter och regissörer att förlägga sina inspelningar här.

Utmaningarna består främst i de ökande kostnaderna för medarbetare i produktionerna i synnerhet för teknikpersonal. Lyckas branschen finna ett sätt att tackla dessa hinder vare sig det handlar om subventioner eller ändrade regler för övertidsersättning borde Stockholmsregionens exponeringsvärde förstärkas.

Många filmproducenter arbetar med både spel‐ och reklamfilm. Reklamfilm är ett område för att få långsiktighet i företagsamheten. Därmed torde dessa genrer tillföra varandra en positiv dimension som får återverkningar både i tv‐reklamen och på bioduken.

Teknikutvecklingen ger nya kanaler och plattformar. Med nya kanaler såsom internet och mobila plattformar ökar mängden exponeringsytor för reklamfilmer i olika format. Detta ger möjligheter och får reklamfilmsbranschen och marknaden för rörliga medier att öka. Utmaningen för reklamfilmsbranschen ligger här i att kunna anpassa sig till dessa nya kanaler utan att uttrycket går förlorat.

Modern teknik har också gjort det möjligt för mindre producenter på små orter att skapa reklamfilm av hög kvalitet utan att ha tillgång till dyrare filmutrustning eller kompetensen i storstaden. Detta skapar förutsättningar för reklamfilmsbranschen att växa utanför storstadsregionerna och möjliggör ökad sysselsättning inom flera verksamhetsområden.

Läs hela rapporten HÄR


Nyhet - Ekologisk hållbarhet

Film&TV-Producenterna inleder samarbete med Green Producers Club

Film&TV-Producenterna har idag ingått ett samarbetsavtal med Green Producers Club (GPC). Samarbetet ger Film&TV-Producenternas medlemmar 30% rabatt på klimatverktyget Green Producers Tool, samt stöd och till...

Nyhet - Årsstämma

Ny styrelse i Film&TV-Producenterna

I onsdags höll Film&TV-Producenterna sin årsstämma på Sjöfartshuset i Stockholm. Vid stämman valdes bland annat nya styrelser. Som ordinarie ledamöter till styrelse och sektionsstyrelser valdes: Styrels...

Nyhet - Remissvar

Remissvar om ny upphovsrättsutredning

Regeringen har gjort en översyn av upphovsrättslagens bestämmelser om inskränkningar i upphovsrätten. Film&TV-Producenterna har var...

Nyhet - Audiovisuell politik

Högt tempo och högprofilerat på Film&TV-Producenternas politiska seminarium

Hur skapas bästa möjliga förutsättningar för produktion av svensk film och tv på en marknad i snabb förändring? Hur ska Sveriges aud...

Nyhet - Ekologisk hållbarhet

Filmat samtal: Inspirationsdag för hållbar film- och tv-produktion

I förra veckan bjöd branschrådet för ekologisk hållbarhet in till en inspirationsdag om hållbara lösningar inom film- och tv-produkti...

Läs fler nyheter