Publicerad: 2011/09/22
Nyhet - Uncategorized

Rapport om ekonomiska effekter av reklamfilmsproduktion i Stockholmsregionen

Reklamfilmsbranschen i Stockholmsregionen tillför stora vinster med en omsättning på minst 600 miljoner kronor årligen. Åtminstone 80 procent av reklamfilms‐ produktionens omsättning i Sverige uppskattas tillfalla Stockholmsregionen och i år beräknas den totala reklammarknaden omsätta närmare 33 miljarder kronor. Det visar en aktuell rapport som tagits fram av Cloudberry Communications AB och Oxford Research AB på uppdrag av Filmregion Stockholm‐Mälardalen, Regionförbundet Sörmland, Film i Sörmland, Nyköpings kommun och Stockholm Business Region Development med stöd av Europeiska regionala utvecklingsfonden

Regionens främsta kvaliteter är tillgången till olika typer av miljöer samt att filmarbetare och inte minst regissörer håller hög klass. Svensk reklamfilmsproduktion är i världsklass, enligt reklambyråerna och därmed borde också inspelnings‐ förutsättningarna vara i världsklass, för att Sverige och Stockholmsregionen ska kunna locka utländska producenter och regissörer att förlägga sina inspelningar här.

Utmaningarna består främst i de ökande kostnaderna för medarbetare i produktionerna i synnerhet för teknikpersonal. Lyckas branschen finna ett sätt att tackla dessa hinder vare sig det handlar om subventioner eller ändrade regler för övertidsersättning borde Stockholmsregionens exponeringsvärde förstärkas.

Många filmproducenter arbetar med både spel‐ och reklamfilm. Reklamfilm är ett område för att få långsiktighet i företagsamheten. Därmed torde dessa genrer tillföra varandra en positiv dimension som får återverkningar både i tv‐reklamen och på bioduken.

Teknikutvecklingen ger nya kanaler och plattformar. Med nya kanaler såsom internet och mobila plattformar ökar mängden exponeringsytor för reklamfilmer i olika format. Detta ger möjligheter och får reklamfilmsbranschen och marknaden för rörliga medier att öka. Utmaningen för reklamfilmsbranschen ligger här i att kunna anpassa sig till dessa nya kanaler utan att uttrycket går förlorat.

Modern teknik har också gjort det möjligt för mindre producenter på små orter att skapa reklamfilm av hög kvalitet utan att ha tillgång till dyrare filmutrustning eller kompetensen i storstaden. Detta skapar förutsättningar för reklamfilmsbranschen att växa utanför storstadsregionerna och möjliggör ökad sysselsättning inom flera verksamhetsområden.

Läs hela rapporten HÄR


Nyhet - Medlemsmöte

Medlemsmöte om nya upphovsrättsregler

Film&TV-Producenterna bjuder in till seminarium om de nya upphovsrättsregler som förväntas träda i kraft den 1 januari 2023. Exkusivt för alla medlemmar och med särskilt fokus på film-tv- och reklamfilmspro...

Nyhet - Film&TV-Producenterna

Sanna Thiel till Film&TV-Producenterna

Film&TV-Producenterna stärker sin juridiska kompetens genom rekryteringen av Sanna Thiel som Senior Legal Counsel. Sanna tillträder sin nya tjänst den 24 oktober 2022. Sanna har lång och gedigen erfarenhet...

Nyhet - FILM&TV-BAR

Medlemsträff med fokus på tv och reklamfilm

Hur ser framtiden på TV4 ut vad gäller innehåll och annonsering och hur påverkar detta produktionsbolag inom tv och reklamfilm? Kom och ...

Nyhet - Folk på väg

SVT Drama anställer Sonja Hermele

En viktig del i SVT Dramas strategi är att vara den bästa beställaren av svenskt kvalitetsdrama till publiken. Den exekutiva produce...

Nyhet - Produktionsincitament

Produktionsincitament - ansökan öppnar 7 november

I morse publicerade Tillväxtverket villkoren för ansökan om produktionsincitament. Ansökan öppnar den 7 november kl 10:00 CET och stä...

Läs fler nyheter