Publicerad: 2011/09/22
Nyhet - Uncategorized

Rapport om ekonomiska effekter av reklamfilmsproduktion i Stockholmsregionen

Reklamfilmsbranschen i Stockholmsregionen tillför stora vinster med en omsättning på minst 600 miljoner kronor årligen. Åtminstone 80 procent av reklamfilms‐ produktionens omsättning i Sverige uppskattas tillfalla Stockholmsregionen och i år beräknas den totala reklammarknaden omsätta närmare 33 miljarder kronor. Det visar en aktuell rapport som tagits fram av Cloudberry Communications AB och Oxford Research AB på uppdrag av Filmregion Stockholm‐Mälardalen, Regionförbundet Sörmland, Film i Sörmland, Nyköpings kommun och Stockholm Business Region Development med stöd av Europeiska regionala utvecklingsfonden

Regionens främsta kvaliteter är tillgången till olika typer av miljöer samt att filmarbetare och inte minst regissörer håller hög klass. Svensk reklamfilmsproduktion är i världsklass, enligt reklambyråerna och därmed borde också inspelnings‐ förutsättningarna vara i världsklass, för att Sverige och Stockholmsregionen ska kunna locka utländska producenter och regissörer att förlägga sina inspelningar här.

Utmaningarna består främst i de ökande kostnaderna för medarbetare i produktionerna i synnerhet för teknikpersonal. Lyckas branschen finna ett sätt att tackla dessa hinder vare sig det handlar om subventioner eller ändrade regler för övertidsersättning borde Stockholmsregionens exponeringsvärde förstärkas.

Många filmproducenter arbetar med både spel‐ och reklamfilm. Reklamfilm är ett område för att få långsiktighet i företagsamheten. Därmed torde dessa genrer tillföra varandra en positiv dimension som får återverkningar både i tv‐reklamen och på bioduken.

Teknikutvecklingen ger nya kanaler och plattformar. Med nya kanaler såsom internet och mobila plattformar ökar mängden exponeringsytor för reklamfilmer i olika format. Detta ger möjligheter och får reklamfilmsbranschen och marknaden för rörliga medier att öka. Utmaningen för reklamfilmsbranschen ligger här i att kunna anpassa sig till dessa nya kanaler utan att uttrycket går förlorat.

Modern teknik har också gjort det möjligt för mindre producenter på små orter att skapa reklamfilm av hög kvalitet utan att ha tillgång till dyrare filmutrustning eller kompetensen i storstaden. Detta skapar förutsättningar för reklamfilmsbranschen att växa utanför storstadsregionerna och möjliggör ökad sysselsättning inom flera verksamhetsområden.

Läs hela rapporten HÄR


Nyhet - Film&TV-Producenterna

Film- och tv-industrin efter kulturministerns besked om produktionsincitament: ”Hela Sverige är vinnare”

Film- och tv-branschen gläds efter kulturministerns besked om att regeringen kommer införa så kallade produktionsincitament för film- och tv-inspelningar. ”Produktionsincitament betyder att svensk film åter kommer...

Nyhet - Reklamfilmssektionen

"Oneofthree.se" uppmärksammar kvinnliga regissörer på produktionsbolagen

För fem år sedan lanserade Film&TV-Producenterna tillsammans med Komm sajten oneofthree.se som fungerar som en portal för kvinnliga regissörer och deras showreels. Det finns idag 32 aktiva regissörer registre...

Nyhet - Guldbaggen

Guldbaggen 2022: Information om regler och anmälan

Svenska Filminstitutet informerar om anmälningsförfarande, deadline och villkor för anmälan av svensk lång spel- och dokumentärfilm sa...

Nyhet - Folk på väg

Beata Mannheimer är ny produktionschef på Filmlance

Beata Mannheimer är född i Göteborg och efter en master vid Handelshögskolan i Göteborg började hon i filmbranschen på produktionsbol...

Nyhet - Filminstitutet

Mathias Rosengren tillförordnad vd för Svenska Filminstitutet

Mathias Rosengren har av Filminstitutets styrelse utsetts till tillförordnad vd, från och med den 20 september. Mathias Rosengren, som ida...

Läs fler nyheter