Publicerad: 2011/09/22
Nyhet - Uncategorized

Rapport om ekonomiska effekter av reklamfilmsproduktion i Stockholmsregionen

Reklamfilmsbranschen i Stockholmsregionen tillför stora vinster med en omsättning på minst 600 miljoner kronor årligen. Åtminstone 80 procent av reklamfilms‐ produktionens omsättning i Sverige uppskattas tillfalla Stockholmsregionen och i år beräknas den totala reklammarknaden omsätta närmare 33 miljarder kronor. Det visar en aktuell rapport som tagits fram av Cloudberry Communications AB och Oxford Research AB på uppdrag av Filmregion Stockholm‐Mälardalen, Regionförbundet Sörmland, Film i Sörmland, Nyköpings kommun och Stockholm Business Region Development med stöd av Europeiska regionala utvecklingsfonden

Regionens främsta kvaliteter är tillgången till olika typer av miljöer samt att filmarbetare och inte minst regissörer håller hög klass. Svensk reklamfilmsproduktion är i världsklass, enligt reklambyråerna och därmed borde också inspelnings‐ förutsättningarna vara i världsklass, för att Sverige och Stockholmsregionen ska kunna locka utländska producenter och regissörer att förlägga sina inspelningar här.

Utmaningarna består främst i de ökande kostnaderna för medarbetare i produktionerna i synnerhet för teknikpersonal. Lyckas branschen finna ett sätt att tackla dessa hinder vare sig det handlar om subventioner eller ändrade regler för övertidsersättning borde Stockholmsregionens exponeringsvärde förstärkas.

Många filmproducenter arbetar med både spel‐ och reklamfilm. Reklamfilm är ett område för att få långsiktighet i företagsamheten. Därmed torde dessa genrer tillföra varandra en positiv dimension som får återverkningar både i tv‐reklamen och på bioduken.

Teknikutvecklingen ger nya kanaler och plattformar. Med nya kanaler såsom internet och mobila plattformar ökar mängden exponeringsytor för reklamfilmer i olika format. Detta ger möjligheter och får reklamfilmsbranschen och marknaden för rörliga medier att öka. Utmaningen för reklamfilmsbranschen ligger här i att kunna anpassa sig till dessa nya kanaler utan att uttrycket går förlorat.

Modern teknik har också gjort det möjligt för mindre producenter på små orter att skapa reklamfilm av hög kvalitet utan att ha tillgång till dyrare filmutrustning eller kompetensen i storstaden. Detta skapar förutsättningar för reklamfilmsbranschen att växa utanför storstadsregionerna och möjliggör ökad sysselsättning inom flera verksamhetsområden.

Läs hela rapporten HÄR


Nyhet - Riapriset

Här är alla vinnare i Riagalan 2022

Den 17 maj ägde den tolfte upplagan av Riagalan rum på Lilla Cirkus i Stockholm - galan som hyllar svenskt TV-makeri och kreatörerna bakom Sveriges bästa TV-program. Bakom Riagalan, som är uppkallad efter TV-lege...

Nyhet - Seminarium

Digitalt kunskapsmöte om hur svensk film- och dramabransch kan arbeta med intima scener på ett strukturerat och inkluderande sätt

Den 29 mars 2022 arrangerade Film&TV-Producenterna, SF Studios, Svenska Filminstitutet och Fackförbundet Scen & Film ett digitalt kunskapsmöte om hur den svenska film- och dramabranschen kan arbeta med intima s...

Nyhet - Folk på väg

Janne Vierth utsedd till ny filmkonsulent för barn och unga

Filminstitutet har utsett Janne Vierth till ny filmkonsulent för barn och unga. Han tillträder 23 maj och efterträder Jenny Gilbertsson. ...

Nyhet - Riagalan

Här är årets finalister till Riagalan 2022

Nu offentliggörs årets finalister till Riagalan 2022. Den 17 maj intas Cirkus för att dela ut 12 priser till årets värdiga vinnare.  ...

Nyhet - Nya medlemmar

Nya medlemmar i Film&TV-Producenterna

Vi välkomnar fyra nya medlemsbolag till Film&TV-Producenterna; Makeriet, Fox in the Snow Films, Gimme a break och Fedra....

Läs fler nyheter