Publicerad: 2011/09/22
Nyhet - Uncategorized

Rapport om ekonomiska effekter av reklamfilmsproduktion i Stockholmsregionen

Reklamfilmsbranschen i Stockholmsregionen tillför stora vinster med en omsättning på minst 600 miljoner kronor årligen. Åtminstone 80 procent av reklamfilms‐ produktionens omsättning i Sverige uppskattas tillfalla Stockholmsregionen och i år beräknas den totala reklammarknaden omsätta närmare 33 miljarder kronor. Det visar en aktuell rapport som tagits fram av Cloudberry Communications AB och Oxford Research AB på uppdrag av Filmregion Stockholm‐Mälardalen, Regionförbundet Sörmland, Film i Sörmland, Nyköpings kommun och Stockholm Business Region Development med stöd av Europeiska regionala utvecklingsfonden

Regionens främsta kvaliteter är tillgången till olika typer av miljöer samt att filmarbetare och inte minst regissörer håller hög klass. Svensk reklamfilmsproduktion är i världsklass, enligt reklambyråerna och därmed borde också inspelnings‐ förutsättningarna vara i världsklass, för att Sverige och Stockholmsregionen ska kunna locka utländska producenter och regissörer att förlägga sina inspelningar här.

Utmaningarna består främst i de ökande kostnaderna för medarbetare i produktionerna i synnerhet för teknikpersonal. Lyckas branschen finna ett sätt att tackla dessa hinder vare sig det handlar om subventioner eller ändrade regler för övertidsersättning borde Stockholmsregionens exponeringsvärde förstärkas.

Många filmproducenter arbetar med både spel‐ och reklamfilm. Reklamfilm är ett område för att få långsiktighet i företagsamheten. Därmed torde dessa genrer tillföra varandra en positiv dimension som får återverkningar både i tv‐reklamen och på bioduken.

Teknikutvecklingen ger nya kanaler och plattformar. Med nya kanaler såsom internet och mobila plattformar ökar mängden exponeringsytor för reklamfilmer i olika format. Detta ger möjligheter och får reklamfilmsbranschen och marknaden för rörliga medier att öka. Utmaningen för reklamfilmsbranschen ligger här i att kunna anpassa sig till dessa nya kanaler utan att uttrycket går förlorat.

Modern teknik har också gjort det möjligt för mindre producenter på små orter att skapa reklamfilm av hög kvalitet utan att ha tillgång till dyrare filmutrustning eller kompetensen i storstaden. Detta skapar förutsättningar för reklamfilmsbranschen att växa utanför storstadsregionerna och möjliggör ökad sysselsättning inom flera verksamhetsområden.

Läs hela rapporten HÄR


Nyhet - Riagalan

Här är alla vinnare på Riagalan 2023

I torsdags kväll mottog tretton glada vinnare Ria-statyetten på Riagalan 2023 på ett fullsatt Cirkus i Stockholm. Jarowskijs Nattryttarna vann två kategorier under kvällen: Årets orginalidé (scripted) och År...

Nyhet - Seminarium

Se Yrkesnämndens spridningskonferens i efterhand här

I torsdags genomförde Yrkesnämnden för film & TV en stor spridningskonferens. Stort tack till alla som deltog antingen som talare, lyssnare eller engagerade frågeställare. För er som av olika anledningar hade ...

Nyhet - Riagalan

Här är årets finalister till Riagalan 2023

Jurygrupperna har sagt sitt och nu är årets finalister till Riagalan 2023 klara. Torsdagen den 23 mars koras vinnarna i 13 kategorier på ...

Nyhet - Nyheter

Anmälan till Producers on the Move

Nu är det dags för alla intresserade producenter att anmäla sig till Producers on the Move, som äger rum i samband med filmfestivalen i ...

Nyhet - Nyheter

Monkberry har fått ny ägare

Det norsk/svenska produktionsbolaget bakom succéer som "Skavlan", "Carina Bergfeldt" och "Bianca" får en helt ny ägarstruktur när sex av...

Läs fler nyheter