Film&TV-Producenterna har tillsammans med Sveriges Annonsörer tagit fram en ny avtalsmall för reklamfilmsproduktion. Avtalet är gemensamt framförhandlat och har en bred förankring hos både annonsörer och produktionsbolag.
Film&TV-Producenterna har tillsammans med Sveriges Annonsörer skapat en gemensam avtalsmall för reklamfilmsproduktion. Avtalet har till syfte att hjälpa annonsörer och produktionsbolag på marknaden med en avtalsmall som ska underlätta för alla parter inför produktionen.
– Vi har sett en ökad efterfrågan på en avtalsmall avseende reklamfilm hos medlemmarna i Sveriges Annonsörer. Ett gemensamt framförhandlat dokument som speglar marknaden är det bästa för annonsörerna, som mer och mer börjar arbeta direkt mot produktionsbolagen. Då behövs bättre stöd som förenklar och förtydligar produktionsprocessen. Det viktigaste med avtalet är medlemsnyttan, att våra medlemmar får ett verktyg som de kan använda i en situation som kräver en hel del överväganden. Tanken är att det ska underlätta för medlemmar oavsett om man vill förvärva samtliga rättigheter till en reklamfilm eller om man ska förvärva rättigheter genom en licens som är tidsbegränsad, säger Niklas Briselius, förbundsjurist på Sveriges Annonsörer.
Avtalets styrka är att det har en djup förankring i “båda sidor” i produktionsprocessen, vilket borgar för att det får en bred användning hos både annonsörer och filmproducenter.
– Vi vill underlätta och effektivisera samarbetet mellan annonsör och produktionsbolag. Oavsett storlek på projektet har vi tagit fram ett produktionsavtal och skapar samtidigt en branschstandard som sparar tid och pengar för båda parter, säger Henrik Eriksson, ordförande i Film&TV-Producenternas Reklamfilmssektion.
Avtalet finns tillgängligt för alla medlemmar i Sveriges Annonsörer och i Film&TV-Producenterna