Publicerad: 2015/11/23
Nyhet - Kreativ sektor

Kreativ Sektor ska lyfta svensk tillväxt och export

Ett nytt samarbete mellan fem branschorganisationer inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv ska säkra Sveriges konkurrenskraft inom kreativa näringar. Samarbetet, som går under namnet Kreativ Sektor, presenterades i samband med en lunch med Närings- och innovationsminister Mikael Damberg på Liljevalchs idag.

Svenska kreatörer representerar kvalitet och innovation runt om i världen. De kreativa branscherna står för export som internationellt formar bilden av Sverige; bygger upp ett kunskapskapital nationellt; bidrar med hållbar tillväxt, och skapar förutsättningar för nya arbetstillfällen i och med digitaliseringenSamtidigt lanserade gruppen en nyskriven rapport med konkreta näringspolitiska förslag för att stärka Sveriges position internationellt.

Tillsammans omsätter branscherna nästan 300 miljarder kronor, varav mer än hälften är export. Detta är bara en del av den kreativa sektorn som helhet.

“Den kreativa sektorn har en enorm potential för ett litet men kunskapsintensivt land som Sverige. Samtidigt hamnar de kreativa näringarna ibland mellan stolarna som näring, handel och kultur. Därför efterfrågas en helhetssatsning och en nationell strategi för kreativa näringar som branscher.” Det säger gemensamt företrädarna för de fem branschorganisationerna.

Rapporten som presenterades innehåller en färdplan med flera konkreta näringspolitiska förslag. Genom att betona innehållsinnovation som en viktig förutsättning för fortsatt tillväxt- och exportpotential för Sverige vill Kreativ Sektor inleda en fördjupad dialog med regeringen samt också svara på det intresse som visats.

“Rapporten är en viktigt inlaga i arbetet med att konkretisera regeringens exportstrategi, där de kulturella och kreativa näringarna spelar en viktig roll”, sa Närings- och innovationsminister Mikael Damberg i sin inledning.

“Många av förslagen i rapporten har internationella förebilder och rör alltifrån behov av reformerad statistik till frågor om utbildning, finansiering och immaterialrätt. Bland annat efterfrågas en ny infrastruktur kring finansiering med mjuka lån och möjligheter för delfinansiering av satsningar kring internationalisering och innovation, en svensk motsvarighet till finska Tekes.”, säger Johanna Nylander, rapportförfattare.


Nyhet - Ekologisk hållbarhet

NES - en gemensam nordisk miljöstandard för hållbar film- och tv-produktion

2026 införs en gemensam nordisk miljöstandard för hållbar film- och tv-produktion. Målsättningen med NES (Nordic Ecological Standard) är att hjälpa den nordiska film- och tv-branschen att bli mer hållbar, kon...

Nyhet - Content London

Delta på Content London 2025 till rabatterat pris

Som medlem i Film&TV-Producenterna har du nu möjlighet att delta på Content London den 1–4 december till ett kraftigt rabatterat pris. Erbjudandet är möjligt tack vare ett samarbete mellan Svenska institutet, ...

Nyhet - Remissvar

Film&TV-Producenterna positiva till filmutredningen: "Nödvändiga reformer"

Film&TV-Producenterna lämnade idag in sitt remissvar på Filmutredningens betänkande ”Publiken i fokus – reformer för ett sta...

Nyhet - Film

Pressträff för den svenska filmhösten

Film&TV-Producenterna och Svenska Filminstitutet bjöd in till en samlad presentation av höstens svenska långfilmspremiärer, tisdagen...

Nyhet - Årsstämma

Nya ledamöter invalda i Film&TV-Producenternas styrelser

Den 22 maj höll Film&TV-Producenterna sitt årsmöte på Sjöfartshuset i Stockholm. Under årsmötet valdes bland annat nya styrelser ...

Läs fler nyheter