Publicerad: 2018/11/28
Nyhet - Filminstitutet

Han, hon och pengarna – Filminstitutets jämställdhetsrapport 2018

Idag presenteras Svenska Filminstitutets nya jämställdhetsrapport, den andra i ordningen. Den här gången tar vi reda på mer om hur jämställda pengarna är. Förutom villkoren för kvinnliga regissörer har vi också analyserat skillnader i rollsättning och karriärsspann mellan kvinnliga och manliga skådespelare.

Med start 2017 ger Filminstitutet varje Ã¥r ut en jämställdhetsrapport, som en del av vÃ¥r handlingsplan för en mer jämställd filmproduktion. Förra Ã¥rets rapport “Hit och ännu längre” riktade in sig pÃ¥ hur arbetet för en mer jämställd filmbransch har sett ut historiskt.

Ã…rets rapport “Han, hon och pengarna” fördjupar sig i kunskapen om kvinnor i filmbranschen, och undersöker hur pengarna fördelas. Det är ofta pengarna, snarare än jämställdhetsplaner och styrdokument, som styr i verkligheten och som visar pÃ¥ maktförhÃ¥llanden.

I rapporten tittar vi på hur inspelningsbudgetar och distribution ser ut beroende på om det är en kvinna eller man i regissörsstolen, och vilka strukturella förutsättningar kvinnor har i relation till män i filmbranschen. Utöver regissörer, manusförfattare och producenter inkluderar analysen även skådespelare, då kvinnliga skådespelare genom åren har vittnat om en stark mansdominans i branschen och en snävhet i vilka slags roller de får.

NÃ¥gra av de fakta som presenteras i rapporten:

Genomsnittsbudgeten för långfilm är lägre för kvinnliga regissörer jämfört med manliga.

Andelen kvinnor i nyckelpositioner (regi, manus, producent, huvudroll) minskar ju högre budgeten blir.

Kvinnliga filmskapare ger fler kvinnliga huvudroller.

Ju högre budget en film har, desto större är publiken. Men av filmer med hög budget (över 35 miljoner kronor) är bara en dryg fjärdedel regisserade av kvinnor.

Åldersspridningen är snävare för kvinnliga skådespelare. Män kan få stora roller in i femtioårsåldern, medan kvinnornas karriärstopp sker innan 40. I genomsnitt har män sex år längre karriär än kvinnor.

​– Tidigare har vi räknat på hur många kvinnor som får göra filmer, men här har vi även undersökt vilken slags filmer det handlar om. Den svenska filmbranschen är jämställd, men bara upp till budgetar på ungefär 20 miljoner kronor. Vid högre budgetar minskar andelen kvinnor markant, både vad gäller manusförfattare, regissörer, producenter och även för huvudroller, säger Jenny Wikstrand, analytiker på Filminstitutet och redaktör för rapporten.

​– Vi ser i rapporten att den stora publiken kommer till filmer med hög budget, och att det i stor utsträckning är männen som får göra de filmerna. Det här är en utmaning som hela filmbranschen behöver ta sig an, för att den svenska publiken ska få ett så brett och rikt utbud som möjligt, säger Anna Serner, vd för Filminstitutet.

Klicka här för att bläddra i rapporten eller ladda ner den som pdf.


Nyhet - Riagalan

Här är årets finalister till Riagalan 2023

Jurygrupperna har sagt sitt och nu är Ã¥rets finalister till Riagalan 2023 klara. Torsdagen den 23 mars koras vinnarna i 13 kategorier pÃ¥ Cirkus. Bakom nomineringarna till Riagalan stÃ¥r produktionsbolagen, deras anstÃ...

Nyhet - Seminarium

Se Yrkesnämndens spridningskonferens i efterhand här

I torsdags genomförde Yrkesnämnden för film & TV en stor spridningskonferens. Stort tack till alla som deltog antingen som talare, lyssnare eller engagerade frågeställare. För er som av olika anledningar hade ...

Nyhet - Nyheter

Anmälan till Producers on the Move

Nu är det dags för alla intresserade producenter att anmäla sig till Producers on the Move, som äger rum i samband med filmfestivalen i ...

Nyhet - Nyheter

Monkberry har fått ny ägare

Det norsk/svenska produktionsbolaget bakom succéer som "Skavlan", "Carina Bergfeldt" och "Bianca" får en helt ny ägarstruktur när sex av...

Nyhet - Guldbaggen

Guldbaggen 2023 - här är årets vinnare

I måndags hölls Guldbaggegalan för 2022 års filmer på Cirkus i Stockholm. Triangle of Sadness belönades med sex Guldbaggar, bland an...

Läs fler nyheter