Riagalan samlade ikväll den svenska TV-produktionsbranschen i en hyllning till kreatörerna bakom Sveriges vassaste tv-program.
Det blev bejublad dubbel för hyllade “Jills Veranda” när produktionsbolaget Eyeworks tog hem en Ria som Årets programidé och Agnes Lo Åkerlind vann Årets berättare. Priset till Årets organisatör tilldelades Sara Tjärnberg för bland annat OS-invigningen och Daniel Edvardsson blev årets producent.
Till årets Ria presenterades tre nya kategorier för webbaserade produktioner. Uppmärksammande humorserien “Full Patte” (Eyeworks Scandi Fiction) tog hem priset som Årets program online. Brand New Content vann med sitt “Brottscentralen” en Ria i kategorin Årets interaktiva program och delade scenen med humortrion IJustWantToBeCool som under året lockat till skratt med “Poka mig” och “Skoldag”.
TV-Producenternas pris som i år debuterade under sitt nya namn Ria gick av stapeln på ett utsålt Debaser Medis i Stockholm. TV-profilen Malin Gramer och branschlegenden Robert Aschberg agerade galavärdar. Bakom Ria-galan står Film&TV-Producenterna.
SAMTLIGA VINNARE, RIA 2014
Årets ljud
Motivering: Vem som helst kan hålla en bom, men det krävs oändligt mycket mer för att bli en riktigt bra ljudtekniker. För sin närvaro på inspelning, sitt engagemang för programmen han jobbar med och för att han för länge sen insett att det inte finns några genvägar till det perfekta ljudet.
VINNARE – Fredrik Schubert för bl. a “Veckans Brott” och “Så mycket bättre”
Årets fotograf
Motivering: Ständigt på tårna och alltid med ett glatt humör lyckas årets fotograf med konststycket att både skapa trygghet och god stämning för medverkande och kollegor samtidigt som han komponerar vackra bilder ovärderliga för vilken produktion som helst.
VINNARE: Ulrik Pegelow “för bl. a “De obekväma”
Årets bearbetning
Motivering: För sin till synes intuitiva och knivskarpa dramaturgiska träffsäkerhet som emotionellt väver in tittaren i program efter program. För sitt genuina intresse och noggranna analys av varje karaktär. För sin skärpa, idérikedom, hängivenhet och förmåga att tänka steget längre. För sin respekt för hantverket och förmågan att inte använda en enda bildruta i onödan. Finstämt, fokuserat, med en liten räv bakom örat. Briljant, ödmjuk och begåvad med stor portion hemlig humor.
VINNARE: Magnus Hagelin för bl. a “Kockarnas kamp” och “Sveriges Yngsta Mästerkock”
Årets berättare
Motivering: För sin unika förmåga att sätta en egen prägel på sina program och att våga ta upp viktiga ämnen utan att för den skull bli för allvarlig och svårtillgänglig. Hen belyser frågor såsom klass, genus och rasism i sina välgjorda program. Hen hittar alltid exakt rätt avvägningar, rytm och anslag och på ett elegant sätt kombinerar denna berättare underhållning och folkbildning.
VINNARE: Agnes Lo Åkerlind för bl. a “Jills Veranda”
Årets visuella uttryck
Motivering: I ett konservativt tv-klimat får ofta ett innovativt visuellt uttryck stå tillbaka för mer beprövade grepp. Vinnaren detta år har med passion, ambition och klanderfritt hantverk förnyat ett stagnerat tv-berättande och skapat ett hänförande, stilfullt och modernt uttryck som inte bara förhöjer den visuella upplevelsen utan också lyfter de starka berättelserna i programmet till en nagelbitande nivå.
VINNARE: Jonatan Gammel och Pixl Family för “Brottskod”
Årets profil
Motivering: Med stor humor, okonstlat allvar och totalt orädda framför kamerorna lyckades de med att trollbinda i en genre vi trodde var färdigberättad och träffa helt rätt hos TV-publiken. Tillsammans visade pristagarna att en supertalang plus en supertalang blir något mycket, mycket större: som om att de föddes till att bli en duo.
VINNARE: Carina Berg och Christine Meltzer i “Berg & Meltzer i Amerika”
Årets profil online
Motivering: I dagens mediebrus är det svårt att slå igenom på bred front. Vinnaren i denna kategori har inte bara hittat sin online-publik ibland de yngre, de som alla vi TV-makare kämpar efter att få ett grepp om, utan har lyckats nå en bred publik över hela landet. Vinnaren går på djupet i ämnen så som “Hemläxor”, “Hamburgare” och “#självisar”.
VINNARE: IJustWantToBeCool i bl. a “Poka mig” och “Skoldag”
Årets interaktiva program
Motivering: För att ha flyttat kvällstidningen från pappret till rörlig bild, för att ha maximerat publikens möjlighet att vara delaktig i jakten på att stoppa våld och kriminalitet. Ett modigt mediehus som vågar utmana de etablerade kanalerna med ett egentligen klassiskt TV-tänk men i framtidens form och fönster.
VINNARE: Brottscentralen av Brand New Content
Årets program online
Motivering: För sin förmåga att lyfta upp de stora och viktiga frågorna i livet med humor och spetsighet och på ett modernt sätt vända på och ifrågasätta gamla normer och regler. Upphovspersonerna har ritat om kartan för hur unga tjejer porträtteras. Det är befriande att se tjejer springa runt nakna utan att försöka vara sexiga, dricka öl och skratta åt sina egna skämt. Vi i juryn hade önskat att det fanns ett sådant program när vi var unga!
VINNARE: Full Patte av Eyeworks Scandi Fiction
Årets organisatör
Motivering: För en förmåga att organisera och styra produktioner med lugn, klokhet och innehållstänk. För ögon och öron som tar allt i beaktande, inget lämnas åt slumpen. För att via Eurovision Song Contest förtjänat så stor internationell respekt att t.o.m. ryssarna vid OS i Sotji förstod att HENNE SKA VI HA!
VINNARE: Sara Tjärnberg för bl. a “OS-invigningen”
Årets castare
Motivering: En av de viktigaste beståndsdelarna av ett bra program är casting. Vare sig de medverkande är med i endast ett program eller en hel serie, så ska de på ett eller annat sätt ha en historia och personlighet som fängslar tittarna.
VINNARE: Rosi Bergman för bl. a “Stalkers”
Årets producent
Motivering: För att alltid med sällan skådad fingertoppskänsla och omtyckt mjukhet styra sina produktioner till det allra bästa tänkbara resultatet. Såväl nya originalidéer som existerande format omfamnas med stor noggrannhet och ambition, inget lämnas åt slumpen, inga detaljer är för små för att vändas på.
VINNARE: Daniel Edvardsson för bl. a “Så mycket bättre” och “Största äventyret”
Årets programidé
Motivering: Idén att beröra och väcka tankar hos tittare och medverkande via att geografiskt flytta oss ett tusen mil västerut till en till synes annan tid och plats, skapade kulturkrockar som gav Sverige ytterligare en dimension i debatten om viktiga frågor som rasism och homofobi. Det ledde även till några av svensk televisions mest minnesvärda musikaliska samarbeten 2014.
VINNARE: Jills Veranda av Eyeworks