Publicerad: 2012/02/2
Nyhet - Uncategorized

Biobesöken ökade under 2011

Nu är biostatistiken för 2011 sammanräknad. Totalt gjordes drygt 16,4 miljoner biobesök i Sverige under 2011, vilket är 3,7 procent fler än föregående år. Den svenska marknadsandelen uppgick till nästan 20 procent.

Tre svenska titlar finns på 2011 års topp-10 lista där topp-3 är Harry Potter och dödsrelikerna, del 2, Pirates of the Caribbean: I främmande farvatten och Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet. Den svenska film som haft flest besökare är Jägarna 2 som med drygt 536 000 besök är den fjärde mest sedda filmen 2011. Änglagård – tredje gången gillt (som dock hade premiär 2010) och Hur många lingon finns det i världen placerar sig också på listan. Totalt uppgick den svenska marknadsandelen till 19,8 % (3,25 miljoner besök).

Fem svenska filmer hade fler än 250 000 besök, utöver de ovan nämnda Svinalängorna och Åsa-Nisse – wälkom to Knohult. Ytterligare fyra svenska filmer passerade 100 000 besök: En enkel till Antibes, Svensson Svensson … i nöd och lust, Hotell Gyllene Knorren – Filmen och The Stig Helmer Story (som fortfarande går på bio och i skrivande stund har passerat 400 000 besök).

Även för svensk dokumentärfilm var det ett starkt år. Kokvinnorna blev med drygt 47 000 besök den mest sedda dokumentärfilmen sedan 1970-talet, och den fjortonde mest sedda svenska filmen.

Ser man till de filmer som premiärsattes på bio under året var 2011 också ett bra år vad gäller jämställdheten inom svensk film. Av de premiärsatta långa svenska spelfilmerna hade 30 % kvinnlig regi, 38 % kvinnlig manusförfattare och 28 % kvinnlig producent. Ser man enbart på de filmer som hade stöd från Filminstitutets konsulenter hade 41 % kvinnlig regi, 51 % kvinnlig manusförfattare och 28 % kvinnlig producent.


Nyhet - Film&TV-Producenterna

Film- och tv-industrin efter kulturministerns besked om produktionsincitament: ”Hela Sverige är vinnare”

Film- och tv-branschen gläds efter kulturministerns besked om att regeringen kommer införa så kallade produktionsincitament för film- och tv-inspelningar. ”Produktionsincitament betyder att svensk film åter kommer...

Nyhet - Reklamfilmssektionen

"Oneofthree.se" uppmärksammar kvinnliga regissörer på produktionsbolagen

För fem år sedan lanserade Film&TV-Producenterna tillsammans med Komm sajten oneofthree.se som fungerar som en portal för kvinnliga regissörer och deras showreels. Det finns idag 32 aktiva regissörer registre...

Nyhet - Guldbaggen

Guldbaggen 2022: Information om regler och anmälan

Svenska Filminstitutet informerar om anmälningsförfarande, deadline och villkor för anmälan av svensk lång spel- och dokumentärfilm sa...

Nyhet - Folk på väg

Beata Mannheimer är ny produktionschef på Filmlance

Beata Mannheimer är född i Göteborg och efter en master vid Handelshögskolan i Göteborg började hon i filmbranschen på produktionsbol...

Nyhet - Filminstitutet

Mathias Rosengren tillförordnad vd för Svenska Filminstitutet

Mathias Rosengren har av Filminstitutets styrelse utsetts till tillförordnad vd, från och med den 20 september. Mathias Rosengren, som ida...

Läs fler nyheter