Publicerad: 2013/09/18
Nyhet - Uncategorized

Berghsstudenter tävlar i film mot mobbning

Film&TV-Producenterna instiftar tävlingen Roy Junior i samarbete med Friends, TT Nyhetsbyrån och Berghs School of Communication.

Roy Junior ger eleverna chansen att skapa en reklamfilm för Friends. De får tillgång till bild och video från TT Nyhetsbyrån och handledning av erfarna branschproffs. Tävlingen startar den 19 september och pågår i en dryg vecka, vinnaren presenteras på Roygalan den 23 oktober.

– Roygalan är i ständig utveckling och här fick vi möjlighet att samarbeta med några riktigt intressanta partners. Roy Junior har vuxit fram gemensamt och det känns som ett väldigt spännande koncept, säger Lisa Rosengren, projektledare, Film&TV-Producenterna.

Roy Junior är en tävling för Berghsstudenter som pågår under en dryg vecka mellan den 19 och 29 september. Eleverna får tillgång till material från TT Nyhetsbyrån och under några begränsade dagar hjälp av utvalda branschproffs för att foga samman material till färdiga tävlingsbidrag.

– Mobbning är något som väcker mycket känslor och berör många och vi tror definitivt att vi kommer få se många starka tävlingsbidrag från branschens unga talanger. Vi ser väldigt mycket fram emot att tävlingen ska dra igång, säger Ann Ystén, chef marknad och kommunikation, Friends

– Roy Junior är en tävling som verkligen ger utrymme åt morgondagens nya kreativa idéer, självklart vill vi vara med och ställa upp med bild och video, säger Sara Perers, kommunikationschef, TT Nyhetsbyrån.

-Vi ser det här som en chans och språngbräda för våra studenter, det är ett jättetillfälle för dem att utvecklas och synas i branschen, säger Christopher Waldekrantz, Ämnesansvarig på Berghs School of Communication.

I potten ligger förutom äran, uppmärksamhet i branschen och prisutdelning på Roygalan chansen att synas i Friends stora julkampanj.

 


Nyhet - Film&TV-Producenterna

Film- och tv-industrin efter kulturministerns besked om produktionsincitament: ”Hela Sverige är vinnare”

Film- och tv-branschen gläds efter kulturministerns besked om att regeringen kommer införa så kallade produktionsincitament för film- och tv-inspelningar. ”Produktionsincitament betyder att svensk film åter kommer...

Nyhet - Reklamfilmssektionen

"Oneofthree.se" uppmärksammar kvinnliga regissörer på produktionsbolagen

För fem år sedan lanserade Film&TV-Producenterna tillsammans med Komm sajten oneofthree.se som fungerar som en portal för kvinnliga regissörer och deras showreels. Det finns idag 32 aktiva regissörer registre...

Nyhet - Guldbaggen

Guldbaggen 2022: Information om regler och anmälan

Svenska Filminstitutet informerar om anmälningsförfarande, deadline och villkor för anmälan av svensk lång spel- och dokumentärfilm sa...

Nyhet - Folk på väg

Beata Mannheimer är ny produktionschef på Filmlance

Beata Mannheimer är född i Göteborg och efter en master vid Handelshögskolan i Göteborg började hon i filmbranschen på produktionsbol...

Nyhet - Filminstitutet

Mathias Rosengren tillförordnad vd för Svenska Filminstitutet

Mathias Rosengren har av Filminstitutets styrelse utsetts till tillförordnad vd, från och med den 20 september. Mathias Rosengren, som ida...

Läs fler nyheter