Svenska Filminstitutet har utsett Suzanne Glansborg till ny långfilmskonsulent. Hon efterträder Peter “Piodor“ Gustafsson och tillträder sin tjänst den 1 januari 2010.
– Efter 30 år i filmbranschen känns det här som ett naturligt steg. De senaste åren har jag, som inköpare av långfilm på manusstadiet för TV, fått erfarenhet och kunskap samt även själslig styrka för att förhoppningsvis klara av den utsatta men spännande och ansvarsfulla rollen som långfilmskonsulent, säger Suzanne Glansborg.
Suzanne är född 1950 och har närmast varit verksam som inköpare av nordisk långfilm för Canal plus och TV4. Hon började sin långa filmbana 1976 på Svensk Filmindustris biografavdelning. Därefter arbetade hon på Polar Bonnier Video och Esselte Video som produktchef och inköpare under några år på 1980-talet. År 1991 knöts hon till Filmnet som tablåchef och när Canal plus tog över ägarskapet bytte hon till att bli filminköpare och har varit det fram till förra året. Bland filmerna hon varit med att finansiera de senaste åren kan nämnas Du levande, Prinsessa, Låt den rätte komma in, Patrik 1,5, I taket lyser stjärnorna, Metropia, Flickan, Beck- och Wallander-filmatiseringarna. Hon har en fil kand-examen i humaniora från Stockholms universitet och har även studerat psykologi.
Suzanne var ledamot i Nämnden för barn- och ungdomsfilm på Svenska Filminstitutet under åren 1983-89 och har även suttit i Guldbaggens nomineringsjury för bästa utländska film.
– Vi är mycket glada över att Suzanne Glansborg har tackat ja till att bli ny långfilmskonsulent. Hon har en annan bakgrund än tidigare konsulenter, som i de flesta fall har kommit ur produktionsledet. Men Suzanne har i sitt jobb som filminköpare lång erfarenhet av att bedöma filmprojekt i sin linda. Det arbetet liknar på många vis konsulentens. Hon har också genom åren lärt känna de flesta svenska och nordiska filmskapare och har därigenom fått insikt i processen som leder fram till färdig film.
– Vi har nu med Suzanne och Lars G Lindström fått två väldigt olika konsulenter som kompletterar varandra på ett dynamiskt sätt, säger Cissi Elwin Frenkel, Filminstitutets VD.