Tio av filmerna på Stockholm filmfestival visas både på biograf och kan hyras via en on demand-tjänst på TV. Det gillar inte Biografägareförbundet som skrivit ett starkt hållet protestbrev till festivalledningen. Film&TV-Producenterna reagerar stark mot Biografägarnas protest och menar att de agerar som monopolister helt utan publikens bästa för ögonen.
Idag är det svårt för den svenska publiken att få se kvalitetsfilm. Biografägarnas protest mot Filmfestivalens initiativ visar med all tydlighet att biografägarna inte agerar med publikens bästa för ögonen. – På ett sätt är vi glada att Biografägareförbundet agerar öppet. Nu kan alla se hur de medvetet begränsar publikens möjligheter att se kvalitetsfilm.
Det är helt vansinnigt att de ger sig på en festival som vill sprida kvalitetsfilm till en så stor publik som möjligt, säger Björn Rosengren, ordförande i Film&TV-Producenterna. Konkurrensen på biografsidan i Sverige är idag obefintlig.
Biografmarknaden styrs av en aktör. Cirka 65 procent av en films intäkter på bio stannar hos biografägaren och många filmer har aldrig en seriös chans att nå sin publik. Den nya tekniken erbjuder en väg ut ur situationen även om inget kommer att förändras över en natt. – För de som gör film är frågan om teknikneutraliet i det framtida filmstödet helt avgörande. Ny teknik erbjuder nya sätt att visa film för en större publik. Den möjligheten vill nu Biografägarna begränsa, fortsätter Björn Rosengren.
Biografägarnas protest går också rakt emot Svegfors filmutredning. Där föreslås att Svenska Filminstitutet ska ge produktionsstöd även till filmer som inte får biodistribution. Det vill säga att man ska uppmuntra andra idéer hur man kan nå publiken, till exempel genom ett sådant initiativ som filmfestivalens video on demand-tjänst. – För oss som gör film är det självklart att film är bäst på bio. Men för ett litet språk och land med ett filmutbud som till allt större del begränsas till amerikanska storfilmer måste vi utnyttja de fördelar som den nya tekniken ger i tillgängliggörandet av kvalitetsfilm till en bred publik, avslutar Björn Rosengren.
Film&TV-Producenterna uppmanar nu alla att visa Stockholms Filmfestival sitt stöd. Frågorna om distributionen och den nya tekniken kommer att debatteras på Film&TV-Producenternas seminarium om svensk films framtid på Göteborgs Filmfestival i januari 2010. Seminariet kommer att ta avstamp i
protesten mot Stockholms Filmfestival. Som case study används den svenska filmen Miss Kicki som berördes av protesten.