Film&TV-Producenterna instiftar tävlingen Roy Junior i samarbete med Friends, TT Nyhetsbyrån och Berghs School of Communication.
Roy Junior ger eleverna chansen att skapa en reklamfilm för Friends. De får tillgång till bild och video från TT Nyhetsbyrån och handledning av erfarna branschproffs. Tävlingen startar den 19 september och pågår i en dryg vecka, vinnaren presenteras på Roygalan den 23 oktober.
– Roygalan är i ständig utveckling och här fick vi möjlighet att samarbeta med några riktigt intressanta partners. Roy Junior har vuxit fram gemensamt och det känns som ett väldigt spännande koncept, säger Lisa Rosengren, projektledare, Film&TV-Producenterna.
Roy Junior är en tävling för Berghsstudenter som pågår under en dryg vecka mellan den 19 och 29 september. Eleverna får tillgång till material från TT Nyhetsbyrån och under några begränsade dagar hjälp av utvalda branschproffs för att foga samman material till färdiga tävlingsbidrag.
– Mobbning är något som väcker mycket känslor och berör många och vi tror definitivt att vi kommer få se många starka tävlingsbidrag från branschens unga talanger. Vi ser väldigt mycket fram emot att tävlingen ska dra igång, säger Ann Ystén, chef marknad och kommunikation, Friends
– Roy Junior är en tävling som verkligen ger utrymme åt morgondagens nya kreativa idéer, självklart vill vi vara med och ställa upp med bild och video, säger Sara Perers, kommunikationschef, TT Nyhetsbyrån.
-Vi ser det här som en chans och språngbräda för våra studenter, det är ett jättetillfälle för dem att utvecklas och synas i branschen, säger Christopher Waldekrantz, Ämnesansvarig på Berghs School of Communication.
I potten ligger förutom äran, uppmärksamhet i branschen och prisutdelning på Roygalan chansen att synas i Friends stora julkampanj.