Publicerad: 2009/08/4
Nyhet - Uncategorized

“Män som hatar kvinnor” en internationell kassasuccé

Yellow Birds långfilm Män som hatar kvinnor är den tredje mest sedda icke engelskspråkiga filmen i världen under 2009. Totalt har den hittills spelat in mer än 600 miljoner kronor och haft över sex miljoner biobesökare.

Nu är det även klart att filmen kommer att gå upp på bio i Tyskland, Japan, Österrike, Sydkorea och Portugal. Sedan tidigare har den sålts till Storbritannien, Frankrike, Italien, Spanien, Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Schweiz, Polen, Grekland, Mexico, Argentina, Chile, Uruguay, Paraguay, Peru, Colombia, Venezuela Kanada och Australien.

Hittills har filmen, baserad på Stieg Larssons bästsäljare, gått bäst i Norden (2,8 miljoner besökare), Frankrike (1,2 miljoner) och Spanien (1,22 miljoner). På fredag är det premiärdags i Nederländerna och i Tyskland går filmen upp på bio den första oktober.

– Det är glädjande att Män som hatar kvinnor nu börjar säljas även till länder där boken inte varit så oerhört framgångsrik. Tillsammans med de höga biobesökstalen visar det att filmen är tillräckligt bra för att kunna leva på sina egna meriter, säger Mikael Wallén, vd på Yellow Bird.

Män som hatar kvinnor, med Noomi Rapace och Michael Nyqvist i huvudrollerna, är producerad av Yellow Bird tillsammans med TV-kanalerna SVT och ZDF/ZDF Enterprises, samt distributören Nordisk Film. Yellow Bird producerar även bok två och tre i Stieg Larssons Millenniumtrilogi. Den 18 september får Flickan som lekte med elden samtidig premiär i Sverige, Norge och Danmark. I Finland går filmen upp en vecka senare. Luftslottet som sprängdes kommer sedan att få biopremiär den 27 november i Sverige, Norge och Danmark, och i Finland i januari.


Nyhet - Göteborgs filmfestival

Medlemserbjudande till TV Drama Vision och Nordic Film Market

Vi är glada att kunna erbjuda ett förlängt Early-Bird-pris till alla medlemmar i Film&TV-Producenterna. Medlemmar har nu möjlighet att registrera sig för Early-bird-priser till TV Drama Vision (3220 kr, ord...

Nyhet - Reklamfilm

“Oneofthree.se” uppmärksammar kvinnliga regissörer på produktionsbolagen

För tio år sedan lanserade Film&TV-Producenterna tillsammans med Komm sajten oneofthree.se som fungerar som en portal för kvinnliga reklamfilmsregissörer och deras showreels. Det finns idag 48 aktiva regissör...

Nyhet - Ekologisk hållbarhet

Film&TV-Producenterna inleder samarbete med Green Producers Club

Film&TV-Producenterna har ingått ett samarbetsavtal med Green Producers Club (GPC). Samarbetet ger Film&TV-Producenternas medlemmar...

Nyhet - Ekologisk hållbarhet

Ska du till Berlinale 2025?

Missa inte chansen att följa med på SJ EuroNight tåget som tar den svenska filmbranschen från Stockholm (med stopp i Malmö) till Berl...

Nyhet - Nyheter

Maritha Norstedts Stipendiefond

Sommaren 2023 gick Maritha Norstedt bort och till hennes minne har ett stipendium instiftats i Maritha Norstedts namn, stipendiet är initie...

Läs fler nyheter