Det är nu klart att hela Millenniumtrilogin kommer att visas på bio i USA. Män som hatar kvinnor hade amerikansk premiär i fredags (19e mars) och spelade in runt 340 000 dollar i biljettintäkter under den första helgen.
Det motsvarar runt 30 000 besökare, vilket är en stark öppning för en utländsk film. Den amerikanska distributören Music Box Films väljer därför att sätta upp även Flickan som lekte med elden och Luftslottet som sprängdes på bio med premiär under sommaren.
– Vi är glada över hur Män som hatar kvinnor mottagits i USA, både av publik och av kritiker. Det är en oerhört tuff marknad att slå sig in på, så det är en stor framgång att även film två och tre kommer att gå upp där, säger Mikael Wallén, vd på produktionsbolaget Yellow Bird.
Män som hatar kvinnor hade nyligen även premiär i Storbritannien (12e mars). Där ligger filmen just nu femma på biotoppen och har hittills lockat runt 150 000 besökare. Samtidigt har de längre TV-versionerna av filmerna börjat visas. I lördags såg cirka 1,5 miljoner tittare den första delen av Män som hatar kvinnor på SVT i Sverige, vilket motsvarade en tittarandel på 43 procent. I måndags visade Canal+ i Frankrike den första delen. Arton procent (1,2 miljoner) av kanalens abonnenter såg programmet, vilket för Canal+ del är den bästa starten för en utländsk TV-serie det här året.
Filmatiseringen av Stieg Larssons Millenniumtrilogi är producerad av Yellow Bird tillsammans med TV-kanalerna SVT och ZDF, samt distributören Nordisk Film.