Publicerad: 2014/10/16
Nyhet - Film&TV-Producenterna, Reklamfilmssektionen

“En av tre“ – kreativ kvotering för fler kvinnliga reklamfilmsregissörer

Land: Sverige. År: 2014. Andel reklamfilmsregissörer som är kvinnor: ca 10 %. Det är för dåligt – nu lanserar Film&TV-Producenterna tillsammans med Komm initiativet “En av tre”.

2009 gjorde Film&TV-Producenterna en kartläggning av kvinnliga reklamfilmsregissörer. Resultatet var beklämmande. Av totalt 130 regissörer verksamma inom reklamfilm var endast 6 kvinnor.

Insatser har gjorts för att lyfta frågan och vända utvecklingen. Men efter fem år kan vi konstatera att utvecklingen går för långsamt. När en av reklambranschens absolut viktigaste roller ska besättas, missar branschen fortfarande nära 50 % av talangen.

Det är ett branschproblem. Men det är också ett samhällsproblem när en viktig del av kommunikationen och förmedlingen av vår samtid blir ensidig. Som bransch kan vi inte heller acceptera strukturer som innebär att ungas karriärmöjligheter begränsas på grund av kön.

I många år har diskussioner förts om orsak och verkan. Men oavsett hur obalansen förklaras kvarstår faktum att det kommer in för få nya namn.

Samtidigt har viljan i branschen att agera aldrig varit större än idag. Vi kan inte låta åren gå utan att någonting händer. Fler kvinnliga regissörer behöver komma in och ta jobb och synas. Men för att det ska hända krävs att man är med i uttagsprocessen.

Därför lanseras idag ett nytt initiativ som i branschen går under arbetsnamnet “En av tre”. Förslaget är enkelt. I varje pitch mellan reklambyrå och produktionsbolag ska minst ett av tre presenterade treatment vara från kvinnlig regissör. Minst en av tre regissörer i en pitch ska vara kvinna. Detta införs i Film&TV-Producenterna och Komms pitchrekommendationer. Därmed sätts en ny standard.

Förändring är möjlig i varje val som vi gör i våra jobb. Gemensamt har vi kunskapen och, med våra kunders goda minne, makten att förändra.

En av tre.

Johan Holmer
Generalsekreterare Film&TV-Producenterna

Jessica Bjurström
VD Komm


Nyhet - Roygalan

Roygalan 2018 breddar sig med tre nya kategorier

Den 26 september är det dags för den sextonde upplagan av Roygalan som belönar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion. Inför 2018 utökas tävlingen med tre nya kategorier; Bästa story, Bäst...

Nyhet - Utbildning

Medlemsutbildning - förebygg och stoppa kränkande beteenden

Film&TV-Producenterna i samarbete med Almega/Medieföretagen bjuder in till en ny heldagsutbildning som syftar till att öka kompetensen bland aktiva producenter kring arbetsmiljöfrågor, med fokus på mellanmänskl...

Nyhet - Folk på väg

Lars Blomgren, vd för Filmlance International, utnämns till Endemol Shine Groups Head of Scripted, EMEA

Blomgren blir chef för all icke engelskspråkig dramaproduktion inom gruppen, en ny roll som ytterligare ska stärka gruppens breda nätver...

Nyhet - Riagalan

Vinnarna av årets Ria korade - De gör bäst TV i Sverige

Riagalan samlade ikväll den svenska TV-produktionsbranschen ute på Cirkus i en hyllning till kreatörerna bakom Sveriges vassaste tv-progr...

Nyhet - Utbildning

Filmproduktion utan kompromisser - ÄR DET MÖJLIGT?

Hur kan du producera och leverera kostnadseffektivt utan att förlora i kvalitet och kreativ höjd? För att stärka och underlätta sam...

Läs fler nyheter